Träckprovssvar

Sv: Träckprovssvar

Noll för tredje året i rad på 20-åriga ponnyn.
100 på travaren 7 år. Avmaskar inte någon av dom.

En tanke jag fick.. Madick kanske? :P Dessa två hästar går med två andra (en 10-årig ponny samt en 19-årig travare). För två år sen tog vi träckprov på min ponny och de andra två, två nollade och en hade över 1000EPG blodmask. Hon avmaskades då flera gnger i följd enligt rek. på förpackningen. sen har inte ägaren velat ta prover igen (fråga mig inte varöfr, vi har försökt). Men eftersom inte de andra har fått mer mask sen dess, kan man då anta att det fortsätter i den banan? Eller bör man ändå ta nytt prov till hösten?

Noll för tredje året i rad på 20-åriga ponnyn.
100 på travaren 7 år. Avmaskar inte någon av dom.

En tanke jag fick.. Madick kanske? :P Dessa två hästar går med två andra (en 10-årig ponny samt en 19-årig travare). För två år sen tog vi träckprov på min ponny och de andra två, två nollade och en hade över 1000EPG blodmask. Hon avmaskades då flera gnger i följd enligt rek. på förpackningen. sen har inte ägaren velat ta prover igen (fråga mig inte varöfr, vi har försökt). Men eftersom inte de andra har fått mer mask sen dess, kan man då anta att det fortsätter i den banan? Eller bör man ändå ta nytt prov till hösten?

Avmaskas den som hade mycket fortfarande, eller har de slutat?

Hästar som man har "historia" på följer jag inte upp med höstprov.

hos oss har inte alla kollat än men hittills har övervägande del 0 epg rakt igenom:) .
en 30 och en 100 på lilla blodmasken. den enda som haft lite mer tror jag hade 400 eller 600 epg på lilla blodmasken och hon är nyinflyttad.
känns som om vi är på rätt väg med skötseln av våra hagar och med planering av avmaskning. skönt:idea: !

Jag har precis kommit igång och gör egna träckprov. På ett stall har jag hittat bandmask i 3 av 4 prov hittills... Har även hört att andra fått bandmaskfynd i sina prover där det inte tagit speciellt bandmaskprov men ägg har hittats ändå.

Undrar hur det kommer sig att det verkar vara en sån ökning av just bandmasken? Förra sommarens klimat kanske?

Avmaskas den som hade mycket fortfarande, eller har de slutat?

Hästar som man har "historia" på följer jag inte upp med höstprov.

Det sto som hade 1100EPG avmaskas nu igen, liksom förra året. Tror de tänkt sig två tre doser med 12 veckors mellanrum. Lite svårt att få information..
Okej, men kan det vara en idé då att göra träckprov på den som hade mycket, och låta de andra vara till nästa år?

Det sto som hade 1100EPG avmaskas nu igen, liksom förra året. Tror de tänkt sig två tre doser med 12 veckors mellanrum. Lite svårt att få information..
Okej, men kan det vara en idé då att göra träckprov på den som hade mycket, och låta de andra vara till nästa år?

Ja, det kan ju vara lämpligt.

Fick mitt svar i fredags. Hon hade noll på allt, så även förra året som var första gången jag tog träckprov. Skönt.

Hur gör du analyserna? Vad behöver man för saker? Hade en tanke på om det var möjligt att lära sig för en vanlig hästägare.

Travaren 200 epg av lilla blodmasken 0 av stora
(avmaskar tar ej nytt prov i höst)
Halvblodet 900 epg " "
(avmaskar och tar nytt prov i höst)
inackorderade halvblodet 0-ad

Hur gör du analyserna? Vad behöver man för saker? Hade en tanke på om det var möjligt att lära sig för en vanlig hästägare.

Det kräver mer än man tror... och lönar sig knappast om man tror man ska spara pengar på det hela. Jag gör det för att jag har ett stort intresse och tycker det är superkul. En skum hobby :rofl:

Mikroskåp, mättad NaCl-lösning, nåt vettigt att filtrera med, pipetter, McMaster-slide (dyra och finns inte att få tag på i Sverige). Och så att man kan urskilja vad som är ägg och inte... jösses så mycket det flyter omkring :crazy: önskar jag hade bättre mikroskåp och nån som stod bakom som jag kunde fråga om allt :D

Min pålla hade o på alla maskägg så ingen avmaskning. Hon går på sommarbete sen en vecka tillbaka.Förra året hade hon mindre än 100 på en så dety blir bättre. De andra hästarna i stallet avmaskade utan att kolla analys först. Hur kollar ni bandmask? Görs det regelbundet eller avmaskas den för säkerhets skull?

Jag har den turen att min gamla gumma har haft 0 på allt på prov papprena i år igen. Hon har varit nollad i fyra år i rad nu :)

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: Liten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka