Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Som rubriken säger - jag är nyfiken på vad ni fått betala för era grovfoderanalyser. Jag har inte varit ansvarig i vårt stall, men...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Var kan man hitta gurkmeja i storpack? Såg att någon köpt i pellets/hästgodis form istället för pulver.
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: trassel
·
Foder & Strö En i mitt stall påstår att man måste ge Loppfrö i "intervall" dvs ge en vecka hålla upp 2 v, annars blir det giftigt för hästen...
Svar
13
· Visningar
1 974
Senast: _Zacke_
·
Foder & Strö Våran ensilage analys visade på ganska högt magnesium innehåll, tror det var ca 1,4g/kg foder. På mitt foderstatsprogram blir stapeln...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Hur fördelar ni grovfodret över dygnets givor, förutsatt att ni inte har fri tillgång vill säga? Min häst landar nog på 12 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 807
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har fått kornkross av min närmaste mjölkbonde, kornkrosset innehåller 48%bondböna/åkerböna. Det ökar upp proteinet till...
Svar
0
· Visningar
1 468
Senast: Inelin
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Leansman
·
Foder & Strö Vi kommer snart att få hem en ponny som är ganska lättfödd. Mitt varmblod är extremt svårfödd och får givetvis fri tillgång av hö i...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Karma
·
Foder & Strö Är det ngn av er som testat ovanstående foder som ska vara Hippos "vassaste" tävlinsfoder?
Svar
7
· Visningar
3 714
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har en fjording på 17år som har börjat falla ur när det blir höst. Träckprovad och avmaskad efter konstens alla regler och tänderna...
Svar
9
· Visningar
1 721
·
Foder & Strö Har nu hittat Hösilage med analys som vi ev. ska åka o hämta imorgon! Men jag kan ju inget om de olika värdena så tänkte höra om ni...
Svar
3
· Visningar
725
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 022
Senast: Ackio
·
Foder & Strö Hej! Igår så fick mitt islandshäststo som är fyra år gammal ett början till/ett litet anfall av sandkolik. Tack vare bra stallkompisar...
Svar
6
· Visningar
1 750
·
Foder & Strö Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp. Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen...
2
Svar
21
· Visningar
9 447
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Har lyckats hitta en som säljer halm, eller bara en bal , hon har kvar sedan dom haft det på grunden, husbygge. Hon har ingen aning vad...
Svar
1
· Visningar
1 078
·
Foder & Strö Vad gör man om man har 75g smrp/kg TS i sitt hösilage?? Och helst vill ge ca 7kg per dag av det och ca 6kg torrhö med 49g smrp/kg TS...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 388
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp av er bukefalister! Jag och min fullblodskille har lite problem. Min häst har nämligen men efter sin galoppkarriär...
2
Svar
21
· Visningar
9 830
Senast: cahs
·
Foder & Strö Jag funderar på om jag ska ha fri tillgång på hösilage (75.1 % TS) till min häst. Hon går själv och är svårfödd. Men här finns bara...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Toxis
·
Foder & Strö Jag har en ettåring av en långsamväxande och lättfödd ras. Av andra ägare av samma ras har jag förstått att fri tillgång inte passar...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar