Grovfoderfördelning över dygn

Sv: Grovfoderfördelning över dygn

Hej!

Min får 2 kg silage ca kl 7, 12, 16, och 19-20. Vid kvällsfodringen får hon dessutom 3 kg halm i småmaskigt nät (det verkar räcka ungefär 1.5 timme).

Jag hade nog fördelat fodret som ts gör om min kunnat äta mer.

/Lavinia, önskar verkligen att fröken häst hade nån slags begränsning i hur mycket hon äte, men det har hon inte :-(

Mina två får följande:
06.30 5kg
12.00 3kg
17.00 5kg
22.00 7kg
Totalt 20kg per häst alltså. Alla måltider serveras utomhus förutom kvällsmaten som de får vid insläpp.

Mina islandshästar får 7 kg var per dygn.

06.00: 2kg, Frukost ute i hagen
11.00: 1kg, lunch i hagen
16.30: 1kg, middag i hagen
21-22: 3 kg, kvällsmat inne i boxen

Dom går fortfarande och rotar och äter gräs i hagen mellan måltiderna.

min får ungefär såhär

morgon (ca kl 6-8) 1,5-2kg (ute i hage)
lunch (ca 11-14) 1-1,5 kg (ute i hage)
middag (ca 16-17) 2,5-3 kg (inne i box)
kväll (ca 20-22) 3,5-4 kg (inne i box)

han äter just nu bättre inne än ute därför är givorna sådär men nästa vecka så kanske han tycker det smakar bättre ute så då får man ändra lite igen..

så jag anpassar alltid efter hur hästen äter och vill ha det så det ser lite olika ut dag för dag nästan

Mina hästar går på lösdrift och har "fri" tillgång på halm. Jag fyller två eller tre nät med halm och hänger i ligghallen.
Ensilage får de dela på
Morgon (när de andra släpps ut) 3 kg
Lunch 3 kg
Middag/kväll (när de andra går in alt när de får sin nattmat) 4 kg

Sista givan ska ev delas i två. Senare i vinter kommer de få lite mer.
Båda hästarna är lättfödda, den ena värre än den andra.
Stoet, den minst lättfödda, får kraftfoder efter och lite extra ensilage innan ridning.

Här är det fasta givor ute i hagen (för att alla ska äta samma mängd).

Morgon - 4 kg
Utsläpp i hagen - 2 kg
Lunch i hagen - 2 kg
Insläpp - 4 kg
Kväll - 6 kg

De står inne ganska länge och äter sitt morgonhö så han hinner äta upp allt innan han går ut. Om jag är där mellan insläpp och kväll och han står utan hö så brukar han få ytterligare 2 kg att tugga på. Ger väldigt små kraftfodergivor och försöker hålla honom fin på enbart grovfoder (hösilage med TS på runt 70%).

Denna vintern ser det ut så här:
ca kl 08 ca 12-13 kg hö fördelat på tre hönät
ca kl 20 ca 12-13 kg hö
De får sitt hö i frihängande småmaskiga hönät.

Lite drygt 25 kg per dygn.
Det varar ca 6 timmar per fodring till en ardenner, en d-ponny fjording och en minishettis.
De har också fri tillgång på halm.

Detta förstår jag inte riktigt. Min häst går ute mellan 8 och 17 nu under vintern.

inlägg nr 3 . hästen står inne större delen av dygnet.

i övrigt så som jag skrivit tidigare så exakt tider och exakt giva ger ju ingen information i tråden och frågan generellt eftersom faktorerna i fråga om info om övriga förhållanden inte redovisas. det blir därmed väldigt bristfälligt i fråga om TS fråga och svaren det ger, att öht få vettiga svar. varför folk ger x giva vid x klockslag och huruvida det är vettigt eller logiskt hänger ju samman med hur övriga förhållandena ser ut för hästarna och hur de hålls.

Senast ändrad:

? Jag behöver inget veta för egen del? jag belyser bristerna i fråga om info i tråden för att det ska ha ngn relevant information för dig och din fråga i sammanhanget att ta till dig utifrån det du efterfrågar?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar