Och en egen facobokkgruppDet har till och med ett krångligt namn... https://sv.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi
Så du är verkligen inte ensam om det!
(viskar lite på @dimmansstuteri )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och en egen facobokkgruppDet har till och med ett krångligt namn... https://sv.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosi
Så du är verkligen inte ensam om det!
(viskar lite på @dimmansstuteri )
Haha, mina klasskamrater räcker också upp handen och roparJag är också ansiktsblind. Känner inte igen min man om vi tex handlar på Ica och kommer bort från varandra. Memorerar sonens kläder när han går till förskolan, blir lite jobbigt om han fått byta kläder där.Som väl är verkan inte han ha det så han känner igen mig.
För mig har det blivit 100 gånger bättre sedan jag förstod vad det var ich berättade för folk. Nu kan tex jag möta ngn på stan som säger Hej och därefter säger sitt förnamn och tex stallet (eller varifrån vi nu kännner varandra). På jobbet har kollegerna koll i matsalen när jag kommer och räcker upp handen så att jag ser dem. Dessutom försöker vi hålla oss till samma 3 bord så att det blir enklare för mig.
Att se på filmer och serier kan vara jättesvårt då jag ofta blandar ihop de olika personerna och därmed inte helt hänger med. Mannen har fått vänja sig vid att jag frågar helt enkelt.
Värst tycker jag det är på fester där man troligtvis träffat några tidigare så att de är på bekantastadiet. Försöker undvika dessa fester för det slutar bara med att jag sitter med mobilen i ett hörn.![]()
Jag är också betydligt bättre på röster. Tittar vi på tecknat har jag ofta full koll på vem detvär som dubbar om det är lite kända personer. Lite skilnad mot vanliga filmer. Var tex övertygad om att det var Robin Williams som spelade präst i en film (fast han pratade konstigt) tills mannen berättade att det var Kevin Spacey.
Tittar jag på bilderna bredvid varandra så är de inte ens likamen bär jag bara såg en...
![]()
![]()
Jag har märkt att frisyrer, ålder och kroppsform är det som fastnar hos mig.
Jag är grym på namn fått det hjälper ju inte när jag inte känner igen personernaEn till här! För mig ser det där ut som samma person fotad i olika vinklar typ.Ja, filmer är ibland hopplöst...
Jag får ta hjälp av kollegor mm för att undvika pinsamma situationer på vissa typer av jobb. Har trampat rätt illa i klaveret ett antal gånger...
Jag har också svårt för namn, kanske för att namnen känns något sekundära när jag inte ens känner igen namnbärarna..?Jag upplever att ansiktsblindhet ger mig större problem och är lite ovanligare än att ha svårt för namn.
För att lindra problemet så berättar jag för min omgivning. Vissa fattar, andra inte, men då har jag i alla fall gjort så gott jag kan!