bettysmatte
Trådstartare
Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där jag bor finns mycket myrmark. På vissa områden bryter man fortfarande torv och på andra är det nedlagt. Under älgjakten råkade jag rida på en skogs/myrväg (det har förut legat räls där för att transportera torven, men rälsen är nu borttagen). Jag lade märke till en bom med hänglås, men det stod öppet så jag tänkte väl inte mer på det. Jättefina ridvägar (och promenadvägar också för den delen). Spikraka och lagom mjuka med bara lite myrmark och småträd vid sidorna. Hästen älskade det!! På ett ställe lade jag märke till en liten brun skylt som det stod naturreservat på. När jag sedan skulle rida där igen var bommen låst och inte en chans att komma förbi, inte ens till häst (taggtråd vid sidan av bommen). Jag nämde sedan till en granne att jag försökt rida där och han sa att markägaren absolut inte ville ha en kotte på sin mark (varken gåendes eller ridandes eller något annat). Det kan jag väl i och för sig respektera, men hur förhåller det sig med allemansrätten (det är ju inte precis en tomt eller ens i närheten av något hus) och det här med naturreservat, får man stänga folk ute i från det? Får markägaren något slags bidrag till det eller? Bara nyfiken hur det förhåller sig!!