Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...
*kl*
Där jag bodde tidigare så ansågs min närmsta granne att vara "omöjlig och tjurig" vad gällande ridning på hans marker.
När vi flyttade in så gick jag dit, presenterade mig och talade om att jag hade hästar, undrade också vart jag fick lov att rida.
Han blev så otroligt glad över att jag bara frågade, ingen hade någonsin gjort det tidigare.
De tidigare hästekipagen hade bara ridit runt på hans vallar och även nysådda åkrar utan att fråga, när han påpekade detta så hävdade de allemansrätten och så var bråket i full gång.
Jag fick rida precis där jag ville, inom rimliga gränser såklart, man rider ju inte på nysådd, det borde vem som helst fatta. Kan man tycka.
Han informerade alltid mig om vilka åkrar som jag kunde använda och vilka skogsvägar som var lämpligast för tillfället.
Han var en hyvens gubbe, ingen tjurskalle alls.!
Idag är jag själv ägare till lite mark, även skog, skulle någon rida i min skog utan att fråga om det var ok skulle jag bli lite irriterad, jag vill ju gärna tala om vilka regler som gäller här innan de klampar runt, tex vid tjällossning så rider inte jag på våra ridvägar, så det stundtals kan släppa och det blir stora hål vilket är riskablet för hästarna och jobbigt att laga.
Därför blir jag smått irriterad när jag ibland ser hovhål i min ridväg, tanken om vägbom har slagit mig ska jag erkänna, för det är inte kul när man kommer på ridvägen då det har torkat upp och möts av stora hål som man själv måste fylla för att kunna använda vägen.
Därför så tycker jag att man bör ta kontakt med markägaren!