Sv: Wiplashskada - hur har ni gjort?
jag har också whiplash skada, samt fibro och me.... vet nästan inte vad som kom först.

men iaf, whiplash syns ju inte på någon röntgen, så bara för att det inte hittas några skador på röntgen så betyder det inte att du inte har någon nackskada. det är nerverna som är skadade och det är det som orsakar värken!
jag har fruktansvärd och konstant huvudvärk samt yrsel och svaghet, och det är nästan det värsta. har även svår värk i alla leder och i nacken men det går till viss del att medicinera bort. du ska ha en medicin som påverkar cns, nervsystemet, vanliga värktabletter (nsaid) har ingen effekt på nervskador. jag har tagit tramadol i flera år och det är det enda som ger mig lite lindring. utan den kan jag inte leva, smärtan är så stark att jag bara gråter och kan varken röra mig eller äta för det gör så sjukt ont. har blivit sämre och sämre med åren och är nu sjukskriven sen 2,5 år, borde dock varit det mkt tidigare så kanske jag inte blivit så dålig nu men kunde ha klarat av ett annat jobb.
mina djur är jätteviktiga, utan dom skulle jag inte orkar fortsatta kämpa. då skulle det inte finnas någon anledning att ta sig upp ur sängen. nu måste jag, vill ju sköta om dom och kolla hur dom mår.
går ganska bra att rida min häst som har stor gång, men han har mkt schvung så han är inte stötig att sitta på. ibland kan jag dock inte trava, då får jag jobba i skritt och galopp istället. har alltid hjälm, mitt stackars huvud har fått så många hjärnskakningar redan. prova en hjälm som inte sitter så tajt, den klarar inte jag av heller. har nu en charles owen wellington och det känns som den ger lite stöd åt nacken eftersom den har en kudde där bak.
tycker jag blir sämre (ffa psykisk) om jag inte rider. rider jag så har jag iaf gjort en ting som är värdefull.
psykolog och kurator har varit noll hjälp för mig, bortkastad tid och blir sämre bara av att åka dit. sjukgymnast och akupunktur har heller inte hjälpt. har även provat rosen terapi vilket inte heller hade någon effekt. och healing.
även provat massa olika mediciner (lyrica, cymbalta, mirtazapin, tryptizol, imovane etc) men jag tål i princip ingenting. får fruktansvärda biverkningar och/eller ingen effekt alls. det enda som hjälper och som jag tål är tramadol. valeriana hjälper mig att sova.
är 27 år och det är inte kul att se sitt liv raseras. men man får ju ha hopp om att man nån gång ska bli bättre!