Wintec Cair

Mli

Trådstartare
Jag har idag testat en Wintec Cair Isabelle (stavning osäker).
Jag är egentligen lite anti syntet - men detta såg ju riktigt bra ut!

Nu till mina frågor:

* Är det mågon av er som har en sån? Är dom bra?
* Får man bra "fäste" i en sån sadel? Det var ju inte blankt syntet, utan nästintill fuskmocka.
* Hur ser det ut när det slits?
* Fungerar det bra att byta bomvidd med dom där järnen?

Jag är lite osäker när det gäller att ändra bomvidd så enkelt, men det lär ju vara väl beprövat när det väl säljs i en så stor omfattning.

Någon som har någon bra ide eller synpunkt?

Sv: Wintec Cair

Om sadeln passar i en bomvidd kanske den inte passar i en annan. Sadeln blir mer böjd desto vidare bomvidd du sätter i.
För att inte slita på mockan måste du rida i halvskodda ridbyxor, och jag tycker man får väldigt bra grepp ändå. Om du ändå väljer att rida med helskodda sitter du helt fast.
Beroende på hur du sköter den och vad du använder för stigläder och ridbyxor, så tyckewr jag ändå att den ser fin ut i några år. Däremot kan stropparna brytas lättare än läder och du måste använd syntetstigläder för att spara sadeln.

Jag har provat en några gånger, och skulle den passa hästen som den skulle skulle jag inte tveka att köpa en!! Om det är en Isabell Werth du menar. Antar det när du säger att den är mockaklädd?
Mockan gör att man sitter där man ska! Ger ett väldigt bra fäste, men inte föör mkt, för det är ju inte heller bra! Och sen blir den inte lika kall på de kallare årstiderna upplevde jag det!
Har inte sett nån som varit nämnvärt sliten, men den jag lånade var använd ca ett år och riden i varje dag, den var jättefin i skicket iaf.
Tycker också det fungerar bra att byta koppjärnen. Det var rätt enkelt och okomplicerat egentligen. Fats nu byter man ju inte järnen så överdrivet ofta kanske! Jag bytte endast för att kolla hur den låg med olika storlekar, eftersom den hade en tendens att åka fram på min häst. men det funkade inte ändå med olika järnvidder så den modellen passar helt enkelt inte min häst. Synd!

Diabolical_Kitten skrev:
Däremot kan stropparna brytas lättare än läder och du måste använd syntetstigläder för att spara sadeln.

Var i en affär som sålde dessa sadlar för att få lite info och de sa att stropparna är i läder trots att sadeln är i syntet, just för att det ska bli så säkert som möjligt. Vet inte om det stämmer? Men på den isabellen jag provade var det läderstroppar iaf!
Stiglädren kan man sätta under kåpan desutom då slits sadeln ännu mindre. Eller använda mjuka stigläder, kanske i kalvskinn eller så! :) Det sliter inte heller lika mkt.

använder bara helskodda ridbyxor i princip på min isabell werth och ser INGA försämringar på sadeln pga det. (haft min snart 1 år)

Jaha, jag trodde det var syntetläder på alla Wintecs syntetsadlar. Kollade inte på det när jag provade en Isabell.
Det är inte läderkvalitensom gör stor skillnad utan materialet. Skulle du t.ex. använda syntetstigläder på din lädersadel skulle det bli stora märken.

Hade en kompis som hade en Isabell som alltid använde halvskodda ridbyxor och sadeln såg fin ut, sedan provade jag en Isabell av en bekant till mig och hon använder nästintill bara helskodda ridbyxor då hon vill sitta helt fast (pga busig häst....) och mockan på den var grå och nött och man såg en klar skillnad. Den som var fin var 4 år gammal och den andra var 2½-3 år.

min är inte 1 år gammal sen tillverkning, jag köpte den beg och den är kring 4 år gammal. Min sadel är svart och inte grå! så bara för att du råkat sett 2 olika exemplar betyder det inte att det beror på ridbyxorna. ibland beror det på hur man sköter sin sadel också.

Tack för alla synpunkter!

Jag glömde en fråga... är det någon som har den i brunt? Är det snyggt?

Sen undrar jag också om ni vet fler ställen som säljer denna, jag skulle behöva en omgående i 18" vilket inte alla har hemma. Vilken är agenturen i sverige?

Kollade på en dansk stallsida där dom sålde ut den för 6500 danska (ca 8 000 svenska) med en frakt på 175 danska..... Här i sverige ligger den mellan 9 000 till 9 500 kr. Tror nog att jag köper den där om det inte finns bra leveranstider i sverige!!

Den är underbar!!!
Ja det ger bra fäste! Ffa med helskodda ridbyxor!
Vi har haft vår i 3 år snart och den har inte slitits ett dugg! Bara lite skitig men det är ju vi som har slarvat!

Den absolut bästa sadeln jag setat i! Sen har det ju kommit fram en ny undersökning som visar att de luftstoppade putorna är mycket bättre för hästens rygg!!

Ligger den bra på din häst , tveka inte att köpa!!

Var hittar man dessa, alltså Wintec Cair sadlarna med Isabell modellen?
Jag har letat en del på nätet men hittar inga Svenska sidor som säljer dessa.
PM:a gärna adresser där de finns på nätet och gärna att beställa på nätet med.
Annars är affärer i Örebro län också av intresse.

Har visserligen en underbar Olympic Jessica som jag gillar :d
Men det kan vara bra att ha ett alternativ med, och eftersom det är utbytbara koppjärn som går att ändra bomvidden på Isabellen så skulle det vara bra eftersom jag rider lite olika hästar emellanåt. Menar inte att det till 100% är säkert att den passar alla de hästarna då, men det är ju större chans att den passar fler hästar i alla fall..

Dessa personer skötte sina sadlar bra. Det som skilde dom åt avr att den ena använde helskodda (mocka) ridbyxor. Jag hade ju faktiskt inte tagit dessa sadlar som exempel om den ena inte hade skött sin sadel.

Problemet med Wintecsadlarna är att de blir väldigt böjda i vid bom och i x vid.
Isabellen säljs lite överallt...
sadel.se
erikshastshop.com
horsefarm.nu

och de flesta butiker beställer in..

Stod i en hästtidning inte alltför länge sedan! Ska kolla upp!

Förresten så rider jag med helskodda mocca ridbyxor och vår sadel är inte det minsta sliten! Så det där är skitsnack.

Att de skulle bli väldigt böjda vid de bredaste koppjärnen stämmer inte heller.. Vi har x-vid då vi har våran på en bred frieser och den är inte det minsta böjd.. Har du överhuvudtaget sett en sån sadel??

Jag har haft en i läder... Det funkar bra att ändra bomvidden....

HÄstmagasinet var det som publicerade den artikeln! Det var en bild tagen med värmekamera över en hästrygg om någon minns den!

man kan inte jämföra isabellen med wintecs övriga sadlar.
isabellen är ngt rakare i sin bom och har dessutom kilbossor.
min kan inte ha wintecs övriga sadlar. pga att dom blir för svängda.
vi har vart iväg o provat.

som ngn ovan nämde tycker jag det är rent skitsnack ang det där med ribyxorna. nu är vi 2 här som använder helskodda och inte alls har det problemet med våra sadlar.

Toppen med alla de svenska återförsäljarna!

Jag har nu fått höra lite att dom knarrar när man rider i dom.

Är det en gammal fördom som inte stämmer med dom nya "dyrare" modellerna?

Liknande trådar

C
Utrustning Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Cosmic
·
F
Utrustning Har en fråga här! Jag har mina funderingar på att köpa Wintec close contact (ska ta ut en sadelprovare ändå) och vill höra av lite... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 585
Senast: SiZo
·
T
Utrustning Lånade hem en Wintec 500 Cair idag för att prova på min c-ponny. Det näst vidaste järnet var alldeles för litet och jag tror(vet nästan)... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 708
Senast: Tjalfe
·
T
Utrustning ... tror jag den hette:o En allround sadel i syntet som man kan ändra bomvidden på och som har luft istället för stoppning undertill...
Svar
16
· Visningar
1 353
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31