William FP:s häst

Jag tycker det är så oerhört löjligt att hålla på och försvara ft men.

För det första hur kan det vara värre att träna och ta hand om och se till att den blir skött av de bästa veterinärerna om den blir sjuk se till att den kommer in under tak om det regnar och är bara några grader varmt etc etc etc.

Olycksstatistiken säger just att hästar skadar sig och dör bra mycket mer i hagen än i ft. Är det verkligen inte så att man utsätter sin häst för medveten livsfara när man släpper ut den i hage då!

Precis samma sak anser jag i alla fall.

Hästarna tycker om att arbeta och att tävla och att hoppa i terrängen.

*suck*

Sv: Re: William FP:s häst

qwajjo skrev:
Hur många hästar får avlivas efter en dag i hagen? Eller en dressyrritt? Ni kanske inte tyckte synd om hästen, utan den får helt enkelt skylla sig själv att någon fälttävlans korkad människa fick upp ögonen för den. För jag kan ju faktiskt dö imorgon.

Bah,alla vet att dressyrhästar skadar sig i boxen (för de får inte gå ut). Hopphästar sliter ut leder efter många år på hoppbanan. Travet och galoppen har sina problem. Fritidsryttare rider sönder sina hästar också. Fälttävlansryttarna har en mycket stor kunskap om hästens fysiolgi och de står under en mycket högklassig veterinär kontroll under tävlandet. De sköts exemplariskt, men då och då händer en allvarlig olycka. Så är det i alla sammanhang, och inte enbart inom fälttävlan.

qwajjo skrev:
Usch. Fälttävlan är så fruktansvärt grymt mot hästarna. Att så underbara djur ska behöva sätta livet till. Jag kan inte förstå hur man kan vilja utsätta sitt djur för sådana risker som terrängritten innebär. Ren djurplågeri som borde förbjudas.
Har du märkt att 2 st hopphästar fick lämna banan på OS? Tror du att bara fälttävlanshästar skadar sig? Hur många hästar rids inte sönder av okunniga ryttare hemma och blir utdömda efter långt lidande? Den höll inte...den fick ont i ryggen...

Sv: William FP:s häst

Jo, det har jag märkt. Och jag gillar inte det heller. Tycker som du att det är förjävligt att många fritidsryttare rider sönder sina hästar. Men jag anser ej att det försvarar fälttävlans hårda terrängdisciplin att en del fritidsryttare är okunniga. Jag tycker att terrängen är för grym. Däremot tror jag att det är jätteroligt både för häst och ryttare. Att byta ut hinder mot häckar och naturfärgade hinder som går att riva tror jag hade minimerat de allvarligaste olyckorna, samt satsat mer på uthållighet än svåra, grymma hinder.

qwajjo skrev:
Usch. Fälttävlan är så fruktansvärt grymt mot hästarna. Att så underbara djur ska behöva sätta livet till. Jag kan inte förstå hur man kan vilja utsätta sitt djur för sådana risker som terrängritten innebär. Ren djurplågeri som borde förbjudas.

Jag håller helt med dig... Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag styrde in på en ft bana, råkade ta en fel förhållning och gå omkull och skada hästen för att hindret är fast. Eftersträvar en sund hästhållning, och mina hästar som tävlas på hög nivå (banhoppning) går hela dagarna i hage och rids i all möjlig terräng men jag skulle aldrig utsätta dom för en fälttävlansbana..
Tilda

De hästar som gått terräng ett tag vet ju att hinderna är fasta och är otroligt försiktiga om sig. Sen kräver det ju mycket av ryttarna förstås.Är man det minsta osäker som ryttare ska man ju inte hålla på med ft.Men att säga att det är plågeri eller att det är mycket farligare än banhoppning är inte sant. Då är det väl mycket farligare att i hoppningen få en bom emellan hästens ben som följer med och kan både orsaka fall och skador på häst. ps varför öppna denna ett år gamla tråd..

qwajjo skrev:

hästar kan lika gärna bryta nacken ute i skogen med orut. ryttare som att de vid olyckliga förhållanden skadar sig i terrängen med rut. ryttar..... :mad:

qwajjo skrev:
Jo, det har jag märkt. Och jag gillar inte det heller. Tycker som du att det är förjävligt att många fritidsryttare rider sönder sina hästar. Men jag anser ej att det försvarar fälttävlans hårda terrängdisciplin att en del fritidsryttare är okunniga. Jag tycker att terrängen är för grym. Däremot tror jag att det är jätteroligt både för häst och ryttare. Att byta ut hinder mot häckar och naturfärgade hinder som går att riva tror jag hade minimerat de allvarligaste olyckorna, samt satsat mer på uthållighet än svåra, grymma hinder.

sett till statistiken så är det väl ändå bättre att hästar som älskar att hoppa i terrängen får göra det, risker finns i alla sporter.

konstigt att många ledande personer i "hästvärlden" anser att alla unghästar borde få en fälttävlansutbildning fram till 6 år, innan man börjar specialicera sig. Visst, alla olyckor vill man undvika så gott det går, men möjligheten finns alltid där oavsett gren.

Nu är det ju så att alla rider inte svår klass, och man börjar inte där heller.
I en debutant är hindrena 90 cm höga, och om din häst går omkull om du tar fel förhållning så borde du nog fundera på vad du håller på med....

Håller helt med :bow: Men är hon sådan kass ryttare att hon inte klarar det kanske hon inte borde hoppa heller :devil:

förövrigt så tävlade ju Tamarillo Badminton i år så hästen mår nog bra

Jag tror inte att det handlar om skickligheten hos ryttaren i det här läget - alla kan göra misstag, man ser dom allra största i dom olika grenarna göra misstag då och då... vad jag menar är att konsekvenserna kan bli så oerhört mycket värre på en bana med fasta hinder. Jag har tävlat banhoppning i snart 25 år (till 150) ,ridit jakter både i tyskland, england och på irland. Jag har sett nära vänners hästar avlivas till följd av brutna ben, har en nära släkting som numera är rullstolsbunden efter en ft-olycka. Har en väninna vars bästa kompis bröt nacken och dog. (allt detta i samband med fasta hinder) måste fråga hur ofta händer såndant i hoppsporten egentligen... ingen kan väl säga att fälttävlan har mindre dramatik över sig....??

Efter mina år som tävlingsryttare /åskådare har jag iallafall gjort slutsatsen att fälttävlan är en farlig sport som kräver mycket mod, skicklighet men mest dumdristighet...

VILL INTE ATT FÄLTTÄVLAN TAS BORT - VILL BARA GÖRA DEN SÄKRARE - MYCKET SÄKRARE!!!

Det är en farlig sport därför krävs det bättre ridning bättre hästar och bättre hinder vilket har blivit mkt bättre nu än förr. Steeplen är borta , distansen är borta, banlängden är avkortad och dressyr och hoppningen har blivit mkt svårare.

Nästan inga öppna hinder förekommer längre men idioter i sporten kommer det alltid att finnas även om olyckor kan hända men av dom senaste som dött så förvånar det mig inte ett dugg för en del av dom har ju ridit som krattor i flera år och det har bara varit en tidsfråga innan det skulle hända.

Det har blivit säkrare men helt säkert kan det aldrig bli.

MatildaT skrev:
Jag tror inte att det handlar om skickligheten hos ryttaren i det här läget - alla kan göra misstag, man ser dom allra största i dom olika grenarna göra misstag då och då... vad jag menar är att konsekvenserna kan bli så oerhört mycket värre på en bana med fasta hinder. Jag har tävlat banhoppning i snart 25 år (till 150) ,ridit jakter både i tyskland, england och på irland. Jag har sett nära vänners hästar avlivas till följd av brutna ben, har en nära släkting som numera är rullstolsbunden efter en ft-olycka. Har en väninna vars bästa kompis bröt nacken och dog. (allt detta i samband med fasta hinder) måste fråga hur ofta händer såndant i hoppsporten egentligen... ingen kan väl säga att fälttävlan har mindre dramatik över sig....??

Efter mina år som tävlingsryttare /åskådare har jag iallafall gjort slutsatsen att fälttävlan är en farlig sport som kräver mycket mod, skicklighet men mest dumdristighet...

VILL INTE ATT FÄLTTÄVLAN TAS BORT - VILL BARA GÖRA DEN SÄKRARE - MYCKET SÄKRARE!!!

Min ena häst bröt nacken i ridhuset under longering :smirk:

Och på min "gamla" fälttävlandshäst som gått fälttävlan sedan den var 4år tills den var 18år utan skador fick sin sena avsliten på en helt vanlig hoppträning på 0.90cm hinder i ridhus :angel:

olgaklara skrev:
Min ena häst bröt nacken i ridhuset under longering :smirk:

Och på min "gamla" fälttävlandshäst som gått fälttävlan sedan den var 4år tills den var 18år utan skador fick sin sena avsliten på en helt vanlig hoppträning på 0.90cm hinder i ridhus :angel:

Fy fan ta genast bort hoppning och longering :rofl:

Andrew Hoys häst som fick ind. silver i OS- 00 bröt benet i hagen 2 veckor senare :crazy:

Andrews häst fick en sårskada på väg till karantänstallet, blev inte ordentligt omskött, fick avlivas efter komplikationer...

workaholic skrev:
Andrews häst fick en sårskada på väg till karantänstallet, blev inte ordentligt omskött, fick avlivas efter komplikationer...

Aaa jag läste att den bröt benet i hagen :confused: Helt otroligt :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka