Ferrari

Trådstartare
Hur är whippet?

Kan man träna lättare lydnad/agility/bruks?

Är pälsen lättskött?

Måste man tävla i whippet-racing?

Hur mycket väger en vuxen whippet?

Kan "du" tipsa om någon bra kennel?

Nöjer sig en whippet med 2 h promenad och 30 minuter hjärngympa?

Vad gör "du" med din whippet?

Behöver den täcke vid minusgrader?

Kramar Sofie

Sv: Whippet?

Min svärmor har en wippet!
Hon har en tik som kanon mysig!
Hon har väldigt mycket energi så det är nog inte fel om
man aktivera dem. Men att de ska behöva vara med i racing tror jag inte.
Pälsen är lättskött och mjuk (kanske man itne tror vid första anblicken) dock är de väldigt frusna eftersom de itne har så mycket fett på kroppen.

Min moster hade två whippet-tikar som tyvärr inte är vid liv längre.

Hur är whippet?
De två var jättetrevliga hundar, glada men dock ngt nervösa. De var mkt keliga och körp gärna upp i famnen! Gillade att krypa ner bland täcken i sängen eller under filtar i soffan, mycket frusna av sig.
Då moster och hennes man skaffade sig barn omplacerade de den äldsta - hon blev nervös av allt barnskrik. Den yngre blev kvar i många år till men nyligen fick hon avlivas pga. åldern tror jag. Jättefina hundar som kom bra överens med familjens katter och den yngsta av hundarna var ej besvärad av barnen heller.

Annie
Lace

Visst kan man tävla lydnad med dom!
Har en bekant som har både lydnadsmerit och viltspårschampionat på sin tik.

Trevliga, glada hundar.
Kräver ju dock ett täcke under kalla och blöta promenader.

Du får ett PM med kenneltips!

Ferrari skrev:
Hur är whippet?

Kan man träna lättare lydnad/agility/bruks?

Är pälsen lättskött?

Måste man tävla i whippet-racing?

Hur mycket väger en vuxen whippet?

Kan "du" tipsa om någon bra kennel?

Nöjer sig en whippet med 2 h promenad och 30 minuter hjärngympa?

Vad gör "du" med din whippet?

Behöver den täcke vid minusgrader?

Kramar Sofie

Man kan i princip göra allt med sin whippet! Det är kanske något av det största pluset rasen har, att de är så mångsidiga och verkar vara hyfsat bra på det mesta man ger sig in i! Det vanligaste man pysslar med förutom utställning är: whippetrace, lure coursing, viltspår, lydnad och agility. Och ja... vad mer kan man önska? :)

Man måste absolut inte tävla kapp med sin whippet, men viktigt är att de får springa lösa och gärna med en annan whippet/vinthund, alltså inte bara promenader. Även om promenaden är lös, en whippet som alltid går ensam på promenaderna kanske inte springer för det. De behöver springa för att må bra, anser jag. Bara en kort stund, 15 minuter räcker eftersom de ofta tokspringer när de är tillsammans med en likasinnad.

Pälsen är otroligt lättskött, jag gör ingenting med mina hundars päls.

En tik väger väl kanske 11 kg och en hane 16 kg, såklart olika. Mankhöjden för whippetar ligger överlag lite högre än vad rasstandarden önskar. De flesta whippettikar är runt 48-49 cm och hanarna runt 52 cm.

Angående promenader och hjärngympa, jarå om du lägger till lösspringning! Jag bor i stan och kan turligt nog släppa mina bara några hundra meter härifrån, i området runt vattentornet. Men jag brukar ändå ta bilen och dra iväg til skogen kanske 2 ggr i veckan och gå 50-minuters promenader med dem lösa. Eftersom jag har tre st så motionerar dem varandra rätt bra under dessa kilometer... :D Eftersom jag ställer ut cyklar jag också, det ger långa fina muskler och håller dem i fint hull.

Med mina tränar och tävlar jag lure coursing & viltspår (en 1:a kvar till championatet nu). Och så ställer jag ut dem, land och rike runt känns det som ibland. :smirk:

En whippet måste få täcken, de har varken päls eller fett nog att klara kylan annars. Vissa fryser mer, vissa mindre. Många whippets saknar i princip helt päls på bröstkorgens undersida.

Det man ska tänka på vid whippetköp är att de faktiskt har en rätt så stark jaktinstinkt. Men det är en lättlärd ras, är man en hejare på att träna lydnad med sina hundar går det att stävja. Men jag som inte är värsta dressyrmänniskan skulle nog inte få stopp på mina om ett rådjur sprang över vägen. Nu bor jag i norrland och vi har då aldrig hittills stött på vilt på det sättet, älgar och katter har JAG sett men inte de som tur är.

Hoppas du fick lite svar!
Mvh Ishtar

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 491
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar