Sv: Whippet?
Ferrari skrev:
Hur är whippet?
Kan man träna lättare lydnad/agility/bruks?
Är pälsen lättskött?
Måste man tävla i whippet-racing?
Hur mycket väger en vuxen whippet?
Kan "du" tipsa om någon bra kennel?
Nöjer sig en whippet med 2 h promenad och 30 minuter hjärngympa?
Vad gör "du" med din whippet?
Behöver den täcke vid minusgrader?
Kramar Sofie
Man kan i princip göra allt med sin whippet! Det är kanske något av det största pluset rasen har, att de är så mångsidiga och verkar vara hyfsat bra på det mesta man ger sig in i! Det vanligaste man pysslar med förutom utställning är: whippetrace, lure coursing, viltspår, lydnad och agility. Och ja... vad mer kan man önska?
Man måste absolut inte tävla kapp med sin whippet, men viktigt är att de får springa lösa och gärna med en annan whippet/vinthund, alltså inte bara promenader. Även om promenaden är lös, en whippet som alltid går ensam på promenaderna kanske inte springer för det. De behöver springa för att må bra, anser jag. Bara en kort stund, 15 minuter räcker eftersom de ofta tokspringer när de är tillsammans med en likasinnad.
Pälsen är otroligt lättskött, jag gör ingenting med mina hundars päls.
En tik väger väl kanske 11 kg och en hane 16 kg, såklart olika. Mankhöjden för whippetar ligger överlag lite högre än vad rasstandarden önskar. De flesta whippettikar är runt 48-49 cm och hanarna runt 52 cm.
Angående promenader och hjärngympa, jarå om du lägger till lösspringning! Jag bor i stan och kan turligt nog släppa mina bara några hundra meter härifrån, i området runt vattentornet. Men jag brukar ändå ta bilen och dra iväg til skogen kanske 2 ggr i veckan och gå 50-minuters promenader med dem lösa. Eftersom jag har tre st så motionerar dem varandra rätt bra under dessa kilometer...
Eftersom jag ställer ut cyklar jag också, det ger långa fina muskler och håller dem i fint hull.
Med mina tränar och tävlar jag lure coursing & viltspår (en 1:a kvar till championatet nu). Och så ställer jag ut dem, land och rike runt känns det som ibland. :smirk:
En whippet måste få täcken, de har varken päls eller fett nog att klara kylan annars. Vissa fryser mer, vissa mindre. Många whippets saknar i princip helt päls på bröstkorgens undersida.
Det man ska tänka på vid whippetköp är att de faktiskt har en rätt så stark jaktinstinkt. Men det är en lättlärd ras, är man en hejare på att träna lydnad med sina hundar går det att stävja. Men jag som inte är värsta dressyrmänniskan skulle nog inte få stopp på mina om ett rådjur sprang över vägen. Nu bor jag i norrland och vi har då aldrig hittills stött på vilt på det sättet, älgar och katter har JAG sett men inte de som tur är.
Hoppas du fick lite svar!
Mvh Ishtar