Westernstil på Hus.

Sv: Westernstil på Hus.

Jag tror du tänker på Järnvitriol.

Förr målade man ofta hus, sjö- och fäbodar med järnvitriol. Med tidens tand blir de silvergrå som på bilden nedan.
stuga5.JPG

0.5 kilo järnvitriol
30 gram kopparsulfat
10 liter vatten
några matskedar diskmedel
1 påse silverbets (så du ser var du målat)

Kan lämpligen appliceras med skurborsten. Extremt billigt, grejjerna kan du köpa på bauhaus eller liknande vanlig bygg- eller färghandel. Du målar ett hus för 350 kronor.

//Waern

Jag tror du tänker på Järnvitriol.

Förr målade man ofta hus, sjö- och fäbodar med järnvitriol. Med tidens tand blir de silvergrå som på bilden nedan.
stuga5.JPG

0.5 kilo järnvitriol
30 gram kopparsulfat
10 liter vatten
några matskedar diskmedel
1 påse silverbets (så du ser var du målat)

Kan lämpligen appliceras med skurborsten. Extremt billigt, grejjerna kan du köpa på bauhaus eller liknande vanlig bygg- eller färghandel. Du målar ett hus för 350 kronor.

//Waern

Tack så rätt det var det jag tänkte på

En stor hästparkerings stock ska jag sätta upp för det är så skönt å ha när man inte vill stå inne i stallet å greja... Så det e faktiskt en smart idé...

Jag vill ha dina hjul :)... Jag ska bara få tid att komma å hämta dom isf... Ett dygn känns väldigt kort ibland faktiskt.. :crazy:..

Har du en gång "målat" huset med järnvitriol så behöver du aldrig måla om det.
Men skulle du vilja byta färg någon gång i framtiden så måste du använda en gammal metod. Tex falurödfärg eller falu i gult.

Bindbommarna och invändigt i stallet använder du förslagvis roslagsmahogny med lite extra svart i. Den är baserad på Tjära så hästarna är inte så intresserade att gnaga, men om de skulle GÖRA det så är det inte giftigt.

Roslagsmahogny

1 del 100 % trätjära (den måste gå att blanda med terpentin eller lacknafta)
1 del linolja, kokt eller rå
1 del terpentin eller lacknafta

Önskar man mörkare än brunsvart så kan man blanda i lite pigment, då blir det såhär..
tunnan_354.JPG

Eller utan pigment som mjölkbord...
mjolkpall_s.jpg

Utan pigment är det en härlig färg i boxar, dessutom står den emot väta bra eftersom man även använder den då man tjärar båten... Jag tror det finns bilder här på buke om du söker. Men du får ju göra lite westernstil.

Har du en gång målat med roslagsmagnyn så måste du fortsätta med det för vanlig färg kommer att släppa. Men ytan blir fet och vattenavvisande. Väldigt bra för nederdelen i boxar tex.

//Waern

Uppdatera gärna hur det går med husbygget!!;) *nyfiken*

Vilken kul ide! :laugh:

Håller på rustar lite hemma nu och tänkte måla ena väggen i sovrummet
svart och sedan hänga upp mitt westernträns (svart med bling) och lite bett på väggen. Ev även bröstan. Ska hämta min westernsadel och ha som prydnad hemma någonstans också men vet inte var.

Den får plats i sovrummet men kanske blir lite mycket där inne.
Kan bli trångt också. Tips någon? Något snyggt att hänga den på?
Hur hade ni gjort? (tänk nu på att jag har en kattunge och en 1 åring hemma också;) )

Å detta känns verkligen jätte roligt tänk när man ska få börja inreda me alla möbler..

Absolut självklart e de inte bara utsidan som ska vara western stylad... jag titta på en säng som han hade gjort å tänkte att så vore det snyggt om hagen såg ut... Sen får man ju se så det inte blir för krångligt att bygga men det verka inte så...

va tycks???
http://www.cowboywhip.com/login/zbozi/_g01.jpg

Bilden syns inte

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 650
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30