Westernsadel

K

Katana

På beg marknaden. Är det helt kört att sälja en begagnand sadel som inte passar hästen? Har haft annonser ute lite då och då men det är ingen som ens svarar på annonsen. Nu har jag sänkt priset rejält men det kommer ändå inga svar. Behöver ju egentligen sälja denna sadeln så att jag kan köpa en som passar bättre.

Hur lyckas man sälja sin westernsadel?

Nu rider jag i en begagnad bomlös sadel i väntan på att köpa en passande bomsadel.

Sv: Westernsadel

Provade med det...Men sadelsäljaren ville bara sälja sitt märke och ville inte ta min sadel i utbyte. Dock värderade han min sadel till runt 19.000:- Har backat ner ordentligt i pris sen den värderingen...

Det är ju väldigt kanske omöjligt att köpa sadel över nätet.Den måste ju finnas i närheten så att man kan få prova den. Har letat efter sadel länge nu men det är inte ofta som dom finns i nrheten och gör dom det så passar den inte eller så är priset fel.

Det går att sälja, men kan ta låååång tid. Det tog drygt 3 mån innan jag blev av med min sadel och då hade jag ändå gått ned ganska mycket i pris. Vissa begagnatköpare tror att de ska kunna köpa kvalitetssadlar för skambud bara för att marknaden för engelska sadlar t ex Stübben ser ut på det viset.

Halloj!!

Kan inte annat än att hålla med...

Har iofs fått min sadel såld nu i dagarna, så jag är jätteglad, men anninsen har funnits ute sedan i mitten av JULI!!!
Fick sätta ner priset med 30%, var nästa ny.

De flesta som annonserar under köpes tycks ju tro att de ska få en passande kvalitetssadel för runt 2000kr, står ofta max 1500, ska bara rida lite i skogen. Tror folk att det är mindre viktikgt med passform mm då? Stackars pållar...

Pratade med flera westernaffärer om inbytes, men ingen var intresserad av att byta in, däremot kan vi hänga den här så får vi se om någon kund dyker upp, var en vanlig kommentar...

Lycka till
Cinna

Var bor du? Jag vet en återförsäljare som säljer alla märken av westersadlar.... Vill du kan jag pm:a dig om telenr... Jag bor i ¨Sunne i Värmland¨

Jag hade en ful ekonomimodell ponnysadel som jag trodde jag kunde få knappt 2000 för men jag fick den aldrig såld! Hade ute annonser ett par gånger + att den hängde i ett westernstall där det ofta kommer westernfolk till och dom skulle försöka sälja den. Men så tog jag med den till tumbleweed när jag skulle köpa ny sadel och höra vad dom skulle ge för den i inbyte!

2500kr fick jag för den. Snacka om att jag blev glad! Så det är nog bästa sättet att bli av med sin w-sadel ;)

Annars är det bara att lägga ut en annons med bild och ev. sänka priset. men det är inte lätt..

Syrran blev då av med sin snabbt nog. Hon hann knappt lägga ut den förrän den var iväg och betald. Hon fick 10.000 för en äldre "Congress Leather Roping" helt handgjord. :cool:

Problemet med denna sadel är nypriset, den var dyr från början och jag vill ju ändå ha tillbaka lite pengar så att jag har råd med en ny sadel i samma kvalitet ungefär...

Vill inte ha något skräp nu när man har haft en riktigt fin sadel i bra läder och fint hantverk.

Hur mycket ska man räkna med att förlora på en sadel? Halva nypriset efter en viss tid? 25% av nypriset efter hur lång tid? Naturligtvis beroende på skicket också.

Katana skrev:
Hur mycket ska man räkna med att förlora på en sadel? Halva nypriset efter en viss tid? 25% av nypriset efter hur lång tid? Naturligtvis beroende på skicket också.
Det varierar kraftigt och beror på vad det är för sadel och vem så råkar leta sadel för tillfället. Nu finns det dessutom många fler begagnade westernsadlar jmf med för några år sedan. Jag har förlorat alltifrån 10-30 % på sadlar av hyfsad kvalitet (nypris 10000-12000 kr) som har varit 1-2 år gamla vid försäljning.

I sadelaffärer precis som i andra affärer t ex hästköp så är det i slutändens köparens ansvar att kontrollera att det man köper är OK.

Jag tror det är svårt att sälja en väldigt dyr sadel på nätet.
Det tog mig ungefär 6 mån. för mig att bli av med min i lägre prisklass och då fick jag lämna ut den för provning också.
Snygga bilder är att rekommendera.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka