Westernsadel till ung arab.

AmyPond

Trådstartare
Hej!

Jag är intresserad av att skaffa en westernsadel till min 3-åriga arabkorsning. Tanken är att vi ska träna bland annat trail i framtiden, just nu håller vi på med inridningen. Men jag har noll koll på hur storlekar fungerar i westernsadlar, vilka märken som är bra osv. Jag har inte mätt ryggen, och kan ta bättre bilder, men lägger preliminärt in denna: (nyrullad ;) )
img_1587.jpg

Tala gärna om vilka mått som behövs! Kommer självklart ta ut en sadelutprovare, men vill gärna ha lite humm om vad som skulle kunna passa innan, så man vet vad den ska ta med ungefär.

Kan man köpa en sadel som är lite större och padda upp den för när han växer, eller ska man köpa en som ligger perfekt och sen köpa ny?

Just nu har han en vanlig allroundsadel, en äldre Ebro Salamanca, 32 i vidd, 16". :)

Sv: Westernsadel till ung arab.

Välkommen till sadeldjungeln!

Bland w-sadlar är det precis som med allt annat, en storlek är inte lik den andra, fastän de borde vara det...:meh:
men bomstl:
semiquarter
quarter
fullquarter
där fullquarter är den största.

Bland arabbommar finns ofta ingen viddstorlek, utan bommen är arabbom. punkt.
Men det är inte självklart att du behöver en arabbom, din lille ser ganska "norlamrak" ut i ryggen. Så snöa inte in dig i arabbommar.

Sitsstorlekar mäts i tum,
15-16 tum är vanligast
14´säljs som juniorstorlek, men borde etiketteras"liten dam" tycker jag..
17´är för redigt långa, stora karlar...

har själv två 15,5´och båda är lite förstora (162 cm, 53 kilo)
men hur stor sitsen känns beror mycket på bakvalvets utformning och lutning.

Hade jag varit du, (därmed inberäknat att jag inte har obegränsat med pengar, som de flesta) så hade jag fortsatt inridningen i den sadel du har, om den passar. Sedan letat wsadel när han växer lite saktare...
Hade jag obegränsat med pengar hade jag skaffat mig en crates eller billy cook. har aldrig haft någondera, men de som har dem verkar inte vilja släppa dem...;)

Filosofitillägg: en westernsadel skaffar man inte, den letar man.. (red själv barbacka hela förra året)

Lycka till med din söta häst!

Tack för hjälpen! :)

Nej obegränsat med pengar har jag inte, men jag är ju villig att lägga tillräckligt för en bra sadel :) Men som sagt, han växer ju så vänta kan nog vara vettigt, den sadeln han har nu är lagom på honom, han skulle kunna ha en 17" också, men den är lite liten för mig (har haft den sen jag var 9 år (i 14,5 år)). Jag själv är 169 cm och 57 kg. Så det är mest jag som vill sitta mer stadigt (ibland vill man ju leka rodeohäst ;)) och bekvämt, och när jag ändå vill ha en westernsadel så tänkte jag att jag kunde köpa en sån istället för en allround OCH en western :)

Jag kan tänka mig att den filosofin stämmer ;) Tack :)

Är det någon mer som vet? Mer exakt vilka mått som är relevanta för att ha ett hum om vilken sadel som skulle passa? Från och till vart på hästen ska man mäta för de viktiga måtten? :)

Är det någon mer som vet? Mer exakt vilka mått som är relevanta för att ha ett hum om vilken sadel som skulle passa? Från och till vart på hästen ska man mäta för de viktiga måtten? :)

Jag tycker att du ska ta hjälp av någon kunnig westernsadelutprovare. Det kan gå så illa när det blir fel.

Visst ska jag det :) men jag vill gärna mäta lite på honom för att kunna tala om för utprovaren ungefär vad som kan tänkas vara aktuellt, så den vet vad som ska tas med. Även vilka märken som är av god kvalitet och liknande. Vill t.ex. inte ha en jätteshowig tävlingssadel, utan en fin och bra vardagssadel :) Inte bara för att utprovaren ska veta, utan att jag vill ha koll på vad som sägs och ha en egen åsikt mer än att " åh den var fin " ;) Kommer inte köpa en sadel som inte är utprovad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: kossankaj
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: IngaLena
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 255
Senast: 4BarsRR
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar