westernsadel Snabbt svar önskas

ankic

Trådstartare
Har beslutat att köpa en westernsadel till pållen , har fått tag i en som har används på en arab .15" i säte ,quarterbom. Men nu till längden den är 56 cm ( totala längden -ej sätet)
Ni som har erfarenhet är det en mindre sadel eller?
Hästen som jag ska ha den till är en Nordlandshäst ( Byggd som en islandshäst)

Sv: westernsadel Snabbt svar önskas

Ja, det är en kortare sadel. De flesta westernsadlar är en bra bit över 60 cm och det kan vara svårt att hitta sadel om man har en kort häst.

Det är på auktion jag har hittat den , så jag kan tyvärr inte prova först utan måste chansa .Tror du att den skulle kunna passa.

Våra sadlar är 66 cm, och det är arabsadlar! Men det kan ju hända att sätet och bommen är brá, bara det är skirten är väääldigt kort!

Svårt att säga, vet ju inte vad det är för märke men arabsadlar passar ofta på islandshästar så det skulle ju kunna gå. Men mät på din häst först så att du vet att sadeln får plats på ryggen.

Den längd som är intressant är längden på bommens blad, inte längden på skirten, då dessa inte överför någon last.

Bill skrev:
Den längd som är intressant är längden på bommens blad, inte längden på skirten, då dessa inte överför någon last.

Visst är det så men det är inte heller så lyckat om skirten går ända till rumpan på hästen...

En 66 cm sadel skulle på min häst skava på höftknölarna, inte så bra kanske... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni förstå känslan av förvåning och lättnad när man ställer sig i duschen efter två ridlektioner, och det INTE svider och gör ont...
Svar
0
· Visningar
216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka