Westernryttare, se hit!

Sv: Westernryttare, se hit!

Jag vet vilken video du menar.
Den tjejen känns som en dröm för hästens mun.
Och det finns fler som kan rida utan bett/huvudlag, oavsett gren. :bow: till dem!

Jo, det var väl någon med i Globen, gör samma sak till dom : :bow:

( för att snacka lite utanför tråden, Vill också bli så duktig!:D)

Jag är en sån där typisk dressyrmänniska.

Och varför måste alla hästar ridas på stångbett??

Då måste väl ändå dressyr vara att föredra. Tycker jag
:bow:

Du som typisk dressyrmänniska borde väl också veta att dressyrhästar ska ridas på någon form av stång?
PINSAMT FÖR DIG.

För övrigt. Mata inte trollet.

Tilläggas bör väl att man inte tränar på spinn o stopp varje dag.
Liksom man inte ska träna på galopppiruetter och passage på varje pass.

Mitt tips till den som vill veta mer om hur western bör se ut är att titta på större tävlingar. Tidigare i höstas så visades AQHA's World Show LIVE via nätet. Ett mycket bra sätt att se många bra ekipage.
(Samma gäller andra grenar också. Snöa inte in på de egna mindre tävlingarna här i Sverige.)

finns det ingen bra ridning från sverige att visa och tipsa om?sm borde väl vara bra nivå?

Självklart finns det bra ridning.

Men min åsikt är att det är en jämnare nivå i vissa andra länder.
Och ska man visa nån nånting nytt tycker jag det är enklare att visa det på en jämn nivå.

Bara min åsikt.

***raderad***

Senast ändrad av en moderator:

jamen det vet jag ju, rider själv på kandar ibland. lite svårt att förklara vad jag menade. men jag hade typ fått för mig att ni red med stångbett på alla hästar, men tydligen inte. i dressyr börjar ju inte hästen ridas på kandar förrns den nått upp till e viss nivå

Jag har bara sett tävlingar från Tyskland och USA, förutom Sverige, så jag kan bara referera till dem.

Jag säger inte att ALLA tävlingar i USA/Tyskland är bra eller att ALLA i Sverige är dåliga. Det jag bara tycker är att det är lättare att visa och förklara en western för oinsatta om nivån på ryttarna är jämn och underlaget är bra o s v. Det är MIN åsikt.
Det som finns lättast tillgängligt är ju att ta sig till närmaste klubb o se på en tävling eller träning, men får man då en rättvis bild av western, just för att det finns rätt stor variation (men inte så mkt förklaring)...?

jo,men några ryttare i sverige måste väl duga även i dina ögon?

vilka utländska ryttare är bra?

Som jag redan svarat, så ja, det finns bra ryttare även i Sverige.

Jag kommer bara ihåg hela namnet på en ryttare, så jag väljer att inte nämna några namn.
Men jag kan ju hänvisa till WorldShow-tråden som var igång förut. Då såg jag många bra ekipage. (Lite svårt att komma ihåg vem som var vem med namnen, eftersom jag registrerar kroppspråk och ansikte före namn.)

kan du pm:a då om du inte vågar skriva i tråden?vilka har du tränat för då som är bra?

Jag är en sån där typisk dressyrmänniska. Jag förstår inte varför hästarna måste gå så långt nere med huvudet :confused: Är det inte meningen att dom ska böja på nacken, annars går dom väl på bogarna???
Sen har jag aldrig förstått meningen med era stjärnsporrar heller, får inte hästarna ont? Och hästarna måste väl bli halta efter typ ett år så som alla ni tränar snurrar och stopper...? Har hört att ni varken värmer upp eller varvar ner vid träningar/ tävlingar :crazy:
Och varför måste alla hästar ridas på stångbett??

Då måste väl ändå dressyr vara att föredra. Tycker jag
:bow:
Jesus! Böja på nacken? Hur länge har du ridit dressyr? inte länge misstänker jag, man får ingen bärighet i ngn häst om den inte kan arbeta bakifrån och fram (om du förstår vad jag menar !) en dressyr häst ska du också kunna släppa fram med handen och lägga en halvhalt och den ska kunna bära upp sig själv, man sätter inte på en dressyr häst en kandar(likställd med stångbettet i westernridningen) om den inte är kan bära sig och vara utbidad för det. Dressyr hästen måste ju ha otroligt ont mellan sina revben efter alla träningspass med pinnar som sticks in i sidorna, ingen KUNNIG seriös ryttare skadar sin häst med sporrarna oavsett om det är en pinne eller en stjärnformad rulle! Och halta, jo det blir ALLA hästar av för HÅRD träning på dåliga underlag för mkt banhoppning, stopp på hårt underlag mm. OCH det med uppvärmning , ja det orkar jag inte ens svara på, men jag förstår inte att vår lilla qh på snart 4 år kan vara så KÄNSLIG mjuk ,böjbar i hela kroppen, det måste nog bero på att vi rider henne med STÅNGBETT, tyvärr så dröjjer det nog 2 år till innan hon har bärighet att gå på det. Ett tipps önska dig en Julklapp i år och åk en helg till ex A.J och lär dig hur man rider! God- Jul till er alla SERIÖSA hästvänner!!

Senast ändrad av en moderator:

I western börjar man inte heller rida på stång förrän man nått en viss nivå, i alla fall om man, som jag, håller sig till de lägre divisionerna. Man får tävla på tränsbett på klubbnivå och på regional nivå så länge man vill. Det är när man kommer upp till nationell och internationell nivå som man måste rida på stång om hästen är över 6 år. Jag har tävlat en del på de lägre nivåerna på en häst som var 9 år och jag kom inte fram till att rida på stång på den hästen.

Tyvärr hjälper det inte alltid att kolla på toppryttare heller.... Det finns dressyrhästar på elitnivå som nästan biter sig själva i bringan, piskar oharmoniskt med svansarna, är spända som fiolsträngar i kropparna och i det närmaste saknar bakbensaktivitet.

Likväl har jag sett sk toppryttare inom western som hafsrider på tävling med grova gester och slarviga ridvägar och inte alls i samklang med sin häst. Tyvärr tycks det bland vissa ryttare vara prestige att rida hästen över dess förmåga för att showa och vara tuff istället för att lyssna till hästen och rida i samklang med den efter dess förmåga.

Jag har sett många ekipage på lägre tävlingar som faktiskt rider kvalitativt bättre än vissa toppryttare även om de inte hunnit lika långt i sin utbildning och svårighetsgrad.

Jag har sett flera skräckexempel, drömexempel och en drös medelryttare inom alla grenar.

/Countrystyle

Någon nämnde livetävlingen från USA, jag såg då flera pleasureekipage där, där hästarna gick orent och flera hästar som rörde sig oengagerat.

Att man inte värmer upp och varavar ner är definitivt inte sant. Westernryttare är lika rädda om sina hästar som andra, om du stött på något annat är det definitivt inte representativt för westerryttare i övrigt!

Stångbettet (man använder ju kandar i svår dressyr- varför?) ger tydliga signaler även utan direktkontakt med munnen. Som du kanske sett rider man helst med lösa tyglar.

Skänklarna ska inte ligga an och driva hela tiden, utan sporrarna används försiktigt. Jag tror att många dressyrhästar får mer ont av sina sporrar som ligger an mot hästen betydligt oftare (över lag, det är naturligtvis olika från ryttare till ryttare)

Den låga formen beror i stort sett på att man vill ha en lång överlinje utan spänningar i kroppen. En annan form än i den engelska dressyren där man vill ha schwung och tramp i steget och en högre form.

det där med att hästarna måste gå så långt ned med huvudet är ju enbart för att de ska kolla ordentligt vart de sätter fötterna och stjärnsporrar har vi enbart för att det är snyggt med lite extra tingel och tangel.

Självklart värmer vi aldrig upp våra hästar eftersom de då enbart blir lösgjorda och trevligare att rida. Sen att uppvärmning förebygger skador är enbart en myt. Det skulle då aldrig hjälpa på mina hästar som är kroniskt halta efter alla spins och stops de har gjort.

Sen varför alla hästar rids på stångbett är därför att vi westernryttare inte är kapabla till att använda två händer när vi rider och för att hästen ska stanna så fort som möjligt i våra stops.
Så ja, dressyr borde man nog föredra :rofl:

förlåt mig men jag kunde inte hålla mig :devil:

åh vad jag skrattade när jag läste detta.
fan vad bra svarat!!:banana:

det där med att hästarna måste gå så långt ned med huvudet är ju enbart för att de ska kolla ordentligt vart de sätter fötterna och stjärnsporrar har vi enbart för att det är snyggt med lite extra tingel och tangel.

Självklart värmer vi aldrig upp våra hästar eftersom de då enbart blir lösgjorda och trevligare att rida. Sen att uppvärmning förebygger skador är enbart en myt. Det skulle då aldrig hjälpa på mina hästar som är kroniskt halta efter alla spins och stops de har gjort.

Sen varför alla hästar rids på stångbett är därför att vi westernryttare inte är kapabla till att använda två händer när vi rider och för att hästen ska stanna så fort som möjligt i våra stops.
Så ja, dressyr borde man nog föredra :rofl:

förlåt mig men jag kunde inte hålla mig :devil:

:rofl: :rofl:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka