Westernryttare, se hit!

Sv: Westernryttare, se hit!

Jag är en sån där typisk dressyrmänniska. Jag förstår inte varför hästarna måste gå så långt nere med huvudet :confused: Är det inte meningen att dom ska böja på nacken, annars går dom väl på bogarna???

det är inte bara nacken som ska arbeta, utan HELA kroppen

Sen har jag aldrig förstått meningen med era stjärnsporrar heller, får inte hästarna ont?
de gör mindre ont än de"vanliga" som är som en kil rakt ut... westernsporrarna rullar

Och hästarna måste väl bli halta efter typ ett år så som alla ni tränar snurrar och stopper...?

stoppet tränar man inte varje dag, och jag gör heller aldrig ett stopp på en omusklad häst.
Har hört att ni varken värmer upp eller varvar ner vid träningar/ tävlingar :crazy:

vart har du hört det???
Och varför måste alla hästar ridas på stångbett??

jag använder 3delat till min, men jag skulle lika gärna kunna vara utan bettet eftersom vi westernryttare inte drar i bettet..

Då måste väl ändå dressyr vara att föredra. Tycker jag
en smaksak tror jag, men du har aldrig prövat western va???
:bow:

En man kan leda en häst till vattenhon, men tjugo man kan inte tvinga den att dricka

Tyvärr hjälper det inte alltid att kolla på toppryttare heller.... Det finns dressyrhästar på elitnivå som nästan biter sig själva i bringan, piskar oharmoniskt med svansarna, är spända som fiolsträngar i kropparna och i det närmaste saknar bakbensaktivitet.

Likväl har jag sett sk toppryttare inom western som hafsrider på tävling med grova gester och slarviga ridvägar och inte alls i samklang med sin häst. Tyvärr tycks det bland vissa ryttare vara prestige att rida hästen över dess förmåga för att showa och vara tuff istället för att lyssna till hästen och rida i samklang med den efter dess förmåga.

Jag har sett många ekipage på lägre tävlingar som faktiskt rider kvalitativt bättre än vissa toppryttare även om de inte hunnit lika långt i sin utbildning och svårighetsgrad.

Jag har sett flera skräckexempel, drömexempel och en drös medelryttare inom alla grenar.

/Countrystyle

Någon nämnde livetävlingen från USA, jag såg då flera pleasureekipage där, där hästarna gick orent och flera hästar som rörde sig oengagerat.

Jo det förstår och vet jag också, tyvärr så fins det ju sådana ryttare överallt, som du nämnde.
Och många otroligt duktiga ryttare på dom lägre tävlingarna.

Det är så synd när vissa av"toppryttarna" rider som dom gör på större tävlingar där det är ,många unga med...

det där med att hästarna måste gå så långt ned med huvudet är ju enbart för att de ska kolla ordentligt vart de sätter fötterna och stjärnsporrar har vi enbart för att det är snyggt med lite extra tingel och tangel.

Självklart värmer vi aldrig upp våra hästar eftersom de då enbart blir lösgjorda och trevligare att rida. Sen att uppvärmning förebygger skador är enbart en myt. Det skulle då aldrig hjälpa på mina hästar som är kroniskt halta efter alla spins och stops de har gjort.

Sen varför alla hästar rids på stångbett är därför att vi westernryttare inte är kapabla till att använda två händer när vi rider och för att hästen ska stanna så fort som möjligt i våra stops.
Så ja, dressyr borde man nog föredra :rofl:

förlåt mig men jag kunde inte hålla mig :devil:

:bow: :bow: tack för dagens stora garv...:bow: :bow:

Även om det verkar som dumma frågor så kan jag i viss mån hålla med trådskaparen. Det verkar som om många som börjat med western inte varit tillräckligt intresserade för att lära sig ordentligt. Det är otroligt vanligt att se de som rider som trådskaparen sett. Jag har sett själv otaliga gånger. Men... det är lika illa inom alla discipliner. Det finns mängder av ryttare som tror de kan allt med en gång och det blir så fel. Enda fördelen är väl att de som rider western eller akademiskt och inte gör det "rätt" har ändå avslappnade hästar (även om det inte händer så mycket i hästkroppen, hängande ryggar och tappade bakdelar) De som misslyckas med vanligt dressyrarbete får ofta till på köpen en spänd häst.
Westernridning har blivit väldigt populärt de senaste åren och som alltid när någonting ökar i snabb takt hinner inte kunskaperna riktigt med. Islandsryttare är ett annat exempel.
Det är svårt att rida bra och tar tid. Alla är inte beredda att ge ridningen den chansen utan vill ha snabba resultat. Då blir det som det blir. Genomtänkt träning och idogt arbete lönar sig i längden. Och en bra tränare behöver alla.

:bow: Kloka människor existerar visst fortfarande! :banana:

*kl*
:rofl: :rofl: Ja, trådskaparen fick verkligen igång er, vilket troligen var det enda syftet :rofl: :rofl:

Rolle, som hade vägarna förbi...:angel:
Islandshästar på lösdrift

knapplån.

Jag har börjat intressera mej lite för western. Inte för att jag tror att ja kommer träna,tävla western men de har flyttat upp en tjej hit som alla säger ska vara så duktig så de ska bli kul o se henne jobba sina hästar.

tror vi alla kan lära oss mera av varandras grenar.
Så på söndag ska hon ha uppvisning på vår julshow, ska bli kul o se, vad jag fattat har hon även tävlat dressyr en del tidigare oxå så hon vet om både dressyr och westernbiten.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka