Westernkurs i helgen!

westernsuzie

Trådstartare
Jag ska va med på en westernkurs i helgen me min GALNA häst :eek:
Vi kommer göra bort oss för tid o evighet :o Det värsta är att jag har varit jättesjuk, åkte in på sjukhus i måndags o käkar värstingmediciner så förutom att min häst är galen så kommer jag va rätt så nerdrogad :D

Sv: Westernkurs i helgen!

hihi, låter som det kan bli kul!:rofl:

var inte orolig, tror att tränarna har sett de flesta typer av hästar (och ryttare med!)
en duktig tränare ska kunna hjälpa dig med det som just DU behöver.

Så ta det bara lugnt, det är ju du och din häst som ska lära er något, ni ska inte åka dit för att jämföras med någon annan...:idea:

Tänk tvärtom! Dvs:

Åh så bra att jag ska på kurs med min häst till helgen, så att jag kan få hjälp och råd hur jag ska få min häst lugn och följsam.

Sen är det förstås otur att du blivit sjuk så nära inpå och äter "värstingmedicin". Det är ju inte så mycket att göra någonting åt, utan gör så gott du kan bara.

Ha en trevlig och inspirerande helg!

Lycka till på kursen! Berätta gärna efteråt hur det gick! Det kommer säkert att gå jättebra.:banana:

Ja du har rätt :) Skulle jag bry mig om va andra tänker om oss skulle jag inte åka dit alls :D haha.. för jag vet att vår kommunikation inte funkar perfekt än :angel: Men jag är jätteglad att jag får chansen att åka på den här kursen för jag vill ta varje chans som går att bli en bättre ryttare och lära mig förstå min häst bättre :)

Tänk tvärtom! Dvs:

Åh så bra att jag ska på kurs med min häst till helgen, så att jag kan få hjälp och råd hur jag ska få min häst lugn och följsam.

Sen är det förstås otur att du blivit sjuk så nära inpå och äter "värstingmedicin". Det är ju inte så mycket att göra någonting åt, utan gör så gott du kan bara.

Ha en trevlig och inspirerande helg!

Bra sagt! :)
Du har förstås helt rätt, nu ska jag till stallet o putsa tränset, damma av padden, peppa hästen lite o sen ska vi göra vårt bästa o försöka lära oss så mycket vi kan :)

Hur gick det för dig på kursen?

Hoppas det gick bra och att ni hade riktigt roligt!
Vill ju gärna se lite bilder åxå....:)

Det va jättekul och det gick faktiskt mycke bra :)
Min häst var alltså GALEN över att komma till ett nytt ställe med massa nya hästar. I början lyssnade hon ingenting på mig utan skuttade runt som en galning och skulle stirra på alla de andra hästarna samtidigt och gnäggade utmanande till dem (hon har aldrig varit på en ridbana med så många hästar på en gång). Vägrade hålla sig i skritt och hoppade omkring på tvären, småstegrade och va allmänt galen.

Jag fick låta henne trava på runt runt runt på fyrkantsspåret, sen ställa henne åt olika håll, göra förhållningar och driva och massa massa saker, och efter en halv evighet så helt plötsligt sänker hästjäkeln ner huvudet och börjar trava jättesakta med jättefin eftergift!! Jag höll på att trilla av, så förvånad blev jag.

Nästa pass va hon om möjligt ännu värre i början. Först ville tränaren att jag skulle skritta henne och göra halt o backa varje gång hon började trava, men det fungerade inte alls. Hon va liksom okontaktbar och gick mer i öppna och sluta än framåt och kastade sig iväg åt alla möjliga håll och försökte stegra sig. Då fick jag trava på lite igen, först med en annan häst framför som "stoppkloss", sen själv och ställa henne o så igen. Och helt plötsligt börjar hon koncentrera sig igen, kan skritta på helt lös tygel, göra halt och backa utan att jag tar i tyglarna. Börjar trava bara jag lutar mig lite framåt och saktar av bara jag lutar mig bakåt!! :love: Det va en helt fantastisk känsla och jag började fan i mig nästan grina.
Okej jag vet att det här är såå grundläggande saker men jag har kämpat såååå mycket bara för att få henne att skritta på hängande tygel och hon har aldrig gått så avslappnat med sänkt huvud som hon gjorde då! Till och med tränaren blev förvånad!

Tränaren va helt otroligt duktig och det kändes som han förstod sig på min häst. Han hade ett väldigt mjukt sätt mot hästarna och det gillar jag. Dessutom gillade han min häst och sa att hennes stress egentligen inte är något stort problem, jag måste bara hålla mig lugn själv och acceptera att hon är lite stressad så kommer det minska med tiden. Men han tyckte att hon va lite barnslig elle vad man ska säga, att hon beter sig mer som en unghäst än en åttaåring. Jag tror att det beror på att hon va så lite hanterad innan jag köpte henne.

Ska fixa lite bilder och lägga in, tyvärr va mina hinknissar rätt trötta på oss där på slutet när det gick riktigt bra så vi har nog inga bilder på det :(

Roligt att det gick bra!!

Jo den KÄNSLAN när det bara funkar, för er båda, är ju det vi alla längtar efter i vår ridning.

Lycka till på hemmaplan också!

Hej, hur vet jag om Westernridning kan vara något för min häst, från en som inte har provat den typen av ridning.

Enligt mig är westernridning nåt för alla hästar :) Speciellt min stressade, nervösa häst passar det bra för eftersom hon får tänka mycket och så sitter man inte och håller i hästen i munnen så mycket och stressar inte upp henne i onödan. (Sen kanske inte hon är den optimala typen av häst för westernridning om man vill tävla på hög nivå, men det bryr jag mig inte alls om för hästskrället har liksom travat rätt in i mitt hjärta o jag skulle aldrig byta ut henne mot nån annan :love: )
Men det enklaste sättet för dig att ta reda på om western är nåt för er är nog att läsa lite böcker om det, kolla runt lite på internet och sen va med på nån westernkurs och prova på helt enkelt :)

Hej, hur vet jag om Westernridning kan vara något för min häst, från en som inte har provat den typen av ridning.

Westernridning är ett sätt att rida och min erfarenhet är att alla de hästar jag stött på som omskolats, har gillat det skarpt! Det är också lätt att omskal dem, westernridningen är så naturlig att hästen rätt omgående förstår vad som ska göras.

Se om du kan hitta en tränare i närheten av dig och prova ett par gånger och bilda dig sen en uppfattning.

Alla hästar och raser passar för westernridning. Men naturligtvis, vill man sikta på EM-guld i ex.vis. Reining, så behöver man inte bara en Quarter eller Paint, utan ett Quarter eller Paint som är avlad för just det.

Westernridning är ett sätt att rida och min erfarenhet är att alla de hästar jag stött på som omskolats, har gillat det skarpt! Det är också lätt att omskal dem, westernridningen är så naturlig att hästen rätt omgående förstår vad som ska göras.

Jaa! :idea: Det va det jag glömde bort att säga, att det på nåt så logiskt för hästen att de fattar vad man vill väldigt fort :)

KL
Sorry att det har dröjt så länge med bilderna, ni har säkert suttit hemma och bitit naglarna av er av spänning! :angel:
Såå här kommer lite bilder från vår kurs. Observera att det ser riktigt ruskigt ut emellanåt, så det här är inget som lite nervigare typer ska titta på :p Både jag och hästen är vandrande katastrofer, men det är just därför vi går på kurser, så klanka inte ner oss under marknivå för det. Varning för starka bilder alltså!

Bekantar oss vid den OTÄCKA ridbanan

Snurrar runt lite :p

Sessan ser allmänt förbannad ut och Sussie sliter i tygeln

Sessan rusar iväg för femtioelfte gången med hög risk för vältning :D

Lite meningsskiljaktigheter, Sessan vill stegra sig och Sussie skritta rakt fram

Backar lite

Wow hästen sänker huvudet och tygeln är ganska så lång! :banana:

Sussie håller sakta men säkert på att välta ner från hästen :smirk:

Sessan förbannad med en gris på ryggen

Sussie ser ut som en gris igen men Sessan är söt som socker :love:

Tyvärr blev det inga bilder från slutet då hon travade lugnt med sänkt hals på LÅNG tygel :( Anledningen till att jag ser ut som en död gris på 99% av bilderna är att jag precis hade varit jättesjuk o käkade starka mediciner, försök ha överseende med detta :p

Oj jag märkte inte att min lillasyrra va inloggad på buke! Alla de där bilderna va alltså på mig och Sessan, men Noffepoffe (min syrra) har fotat :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025