Sv: Westernkurs i helgen!
Det va jättekul och det gick faktiskt mycke bra
Min häst var alltså GALEN över att komma till ett nytt ställe med massa nya hästar. I början lyssnade hon ingenting på mig utan skuttade runt som en galning och skulle stirra på alla de andra hästarna samtidigt och gnäggade utmanande till dem (hon har aldrig varit på en ridbana med så många hästar på en gång). Vägrade hålla sig i skritt och hoppade omkring på tvären, småstegrade och va allmänt galen.
Jag fick låta henne trava på runt runt runt på fyrkantsspåret, sen ställa henne åt olika håll, göra förhållningar och driva och massa massa saker, och efter en halv evighet så helt plötsligt sänker hästjäkeln ner huvudet och börjar trava jättesakta med jättefin eftergift!! Jag höll på att trilla av, så förvånad blev jag.
Nästa pass va hon om möjligt ännu värre i början. Först ville tränaren att jag skulle skritta henne och göra halt o backa varje gång hon började trava, men det fungerade inte alls. Hon va liksom okontaktbar och gick mer i öppna och sluta än framåt och kastade sig iväg åt alla möjliga håll och försökte stegra sig. Då fick jag trava på lite igen, först med en annan häst framför som "stoppkloss", sen själv och ställa henne o så igen. Och helt plötsligt börjar hon koncentrera sig igen, kan skritta på helt lös tygel, göra halt och backa utan att jag tar i tyglarna. Börjar trava bara jag lutar mig lite framåt och saktar av bara jag lutar mig bakåt!!
Det va en helt fantastisk känsla och jag började fan i mig nästan grina.
Okej jag vet att det här är såå grundläggande saker men jag har kämpat såååå mycket bara för att få henne att skritta på hängande tygel och hon har aldrig gått så avslappnat med sänkt huvud som hon gjorde då! Till och med tränaren blev förvånad!
Tränaren va helt otroligt duktig och det kändes som han förstod sig på min häst. Han hade ett väldigt mjukt sätt mot hästarna och det gillar jag. Dessutom gillade han min häst och sa att hennes stress egentligen inte är något stort problem, jag måste bara hålla mig lugn själv och acceptera att hon är lite stressad så kommer det minska med tiden. Men han tyckte att hon va lite barnslig elle vad man ska säga, att hon beter sig mer som en unghäst än en åttaåring. Jag tror att det beror på att hon va så lite hanterad innan jag köpte henne.
Ska fixa lite bilder och lägga in, tyvärr va mina hinknissar rätt trötta på oss där på slutet när det gick riktigt bra så vi har nog inga bilder på det