Westerninridare-vem skulle du valt?

C

CindyLou

Vilken tränare inom western för inridning skulle du valt och varför?
Hur långt bort skulle ni tänka er att skicka er häst?
Är det viktigt att tränaren har ridhus,rundkorall?
Om man skickar iväg hästen på vintern,tror ni det blir dåligt arbete gjort om dom inte har ridhus?
Vid vilken ålder tidigaste ska man lämna iväg unghästen?

Berätta om ni har lämnat iväg för inridning/tillridning eller om ni har tanke att göra det.

Sv: Westerninridare-vem skulle du valt?

Nåt jag tycker är viktigt är att man tycker om sättet som denna tränare tar hästen/hästar med är väldigt viktigt.

Det tycker jag med det är därför jag efterlyser er allas erfarenheter eller ider vad ni tänker på.

Jag har nämligen en arab som är smart,nyfiken och mkt kännslig MEN minsta lilla hårda våld utan eftergift går han in i försvar/anfall. Men han är ändå en häst man måste vara bestämd mot-lite svårt att förklara.

Får man lägga ut kända tränares namn och diskutera?Annars tar jag bort detta inlägget.

Domma här nedan är dom vad jag vet som finns runt omkring mej. Har ni några erfaranehter hur dom tränar,är mot hästar osv.

Johan Fridberger/Hallagårdens hästcenter.Orleka. 2km enkel

Conny Johansson & Anna M Lönedahl/Contrast Quarterhorses.Kungslena. 13km

Per Larsson/CC Ranch. Tidaholm. 2 mil enkel väg.

Staffan Ljunggren/Ljunghem Western training.Tidan.4.8 mil enkel.

Anna eriksson/Cool Quarterhorses.Töreboda.7.4mil

Waldermar Wass & Karin Persson/High Rock ranch.Vara.7.8 mil enkel

Peter Ljungberg/horsetraining.Hökerum. 8 mil enkel

Styrbjörn Persson & Mona Göransson/Quarterhill ranch.Kristinehamn.14 mil enkel

Hur vet man att man väljer "rätt"tränare för just sin häst?

Conny o Anna på Contrast är båda amateurer och tar således inte emot hästar på inridning/träning...

Vad betyder "amateurer"?

Att om man innehar AQHA amateurstatus så får man inte ta emot hästar elelr ryttare på träning mot betalning. Ingen tränare/inridare/instruktör eller dylikt kan vara amateur, och man får inte ha gjort detta under en tidsperiod av fem år innan heller...

Amateurer får tävla i både Open och Amateur på tävling tex, medans en tränare eller instruktör är Openryttare och endast får tävla på Openklass.

Reglerna är stenhårda och minsta överträdelse kan betyda att man bli avstängd från AQHA eller APHA. Detta gäller ju Quarter och Paint rasföreningarna/showerna. Men det spelar ingen roll vilken häst tex man har tränat mot betalning. Så pysslar man med Quarter eller Paint och är amateur så håller man hårt på sin amateurstatus och tar ej emot hästar eller ryttare på träning!

tack så hemskt mkt! Du förklara så det är mkt lätt att förstå!
jag skickar ett pm till dej.

Johan Fridberger/Hallagårdens hästcenter.Orleka. 2km enkel
Känner inte...

Conny Johansson & Anna M Lönedahl/Contrast Quarterhorses.Kungslena. 13km
Känner inte...

Per Larsson/CC Ranch. Tidaholm. 2 mil enkel väg.
Absolut! Bra med unghästar enligt min åsikt.

Staffan Ljunggren/Ljunghem Western training.Tidan.4.8 mil enkel.
Mitt första val! En favorit;)

Anna eriksson/Cool Quarterhorses.Töreboda.7.4mil
Känner inte...

Waldermar Wass & Karin Persson/High Rock ranch.Vara.7.8 mil enkel
Känner inte...

Peter Ljungberg/horsetraining.Hökerum. 8 mil enkel
Jepp, skulle inte tveka...

Styrbjörn Persson & Mona Göransson/Quarterhill ranch.Kristinehamn.14 mil enkel
Har hört gott om dessa men känner inte...

Hur vet man att man väljer "rätt"tränare för just sin häst?
Enda sättet är nog att åka och se tränare "in action" och prata med dom för att på så sätt få en aning om hur dom jobbar. :cool:

Hoppas verkligen att jag inte trampat över gränsen nu för vad som är tillåtet...:o

Ta dig en funderare på Tommy Arvidsson. Han borde väl bo där i trakterna?

Bara sett och hört bra om honom!

Kul att du nämde honom,satt imorse och tittade på hans inridningsDVD.:p

Dom jag kan tänka mig att rida för är. Wrangler för hon verkar ha ett så mjukt sätt på något vis.
Per Larsson. Han bor nära och jag har bara hört gott om han. Sedan så finns det en äldre herre som jag aldrig skulle rida för av olika andledningar.

Wrangler! Absolut!

Jag har sett henne jobba hästar och jag vet att Araber är guld i hennes ögon!

Fundera även på vilken inriktning du vill satsa på, även om inridning är grunderna så kanske de hårt inriktade tränarna lägger upp det hela efter sitt område, är det tex pleasur du vill satsa på i framtiden välj rätt inridare för det, är det working cowhorse så välj efter det osv. Om deras hästhantering i övrigt stämmer med vad du vill ha villsäga!:)

Fundera även på vilken inriktning du vill satsa på, även om inridning är grunderna så kanske de hårt inriktade tränarna lägger upp det hela efter sitt område, är det tex pleasur du vill satsa på i framtiden välj rätt inridare för det, är det working cowhorse så välj efter det osv. Om deras hästhantering i övrigt stämmer med vad du vill ha villsäga!:)

oj vad svårt,måste jag bestämma mej vad jag vill göra hmm jag har ju själv knappt börjat rida western. Men av tävlingar jag tittat på så tycker jag det är roligast att titta på reining,plesure. Kankse trail just för jag är så imponerad över små,fina hjälper och att ha helt full kontroll över hästen.

Men då det är en arab så vet man ju aldrig att ngt barrelrace ligger bra till i framtiden. Kanske en dum blandning av grenar?

Först ska hästen ridas in och sen tar grundträningen vid. Rätt utförd sådan utesluter ingen gren och du kan själv välja om du vill ha hästen allround eller enbart inriktad på en enskild.:cool:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 649
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar