Westernhästen

Sv: Westernhästen

För att nå den riktiga toppen krävs nog en western ras, men det går att komma långt med andra raser med... just halvblod har jag ingen erfarehet av har bara sett ett fåtal under westernsadel...
men tex Haflingern som för många anses va en lite ponny utan större förmåga klättrar på western stegen och visar framgång på flera större sammanhang... men då handlar det mer om individen än rasen!

Skickar med ett par filmer som visar plesure, så ser du varför tex inte halvbloden är ämnade för det...;) fast en haflinger tog hem guldet på det öppna SM förra året så man vet aldrig....

http://www.youtube.com/watch?v=IxxRKthUA74&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=5Zw_w4TQtI4
Ska dem verkligen gå sådär sakta i plesure?
Dem stannar ju nästan? Ett under att dem inte somnar :crazy:

KL: Gamla stammen av halvblod kanske inte lämpar sig till pleasure direkt.. ^^ men å andra sidan..

Reining är lite mer lattjo..

Eg. handlar det inte så mkt om rasen utan om exteriören.. hittar man mot förmodan ett halvblod/whatever med en exteriör som lämpar sig för reining så borde det inte vara några problem att ta sig högt upp..

i grund och botten handlar allt om träning.. tycker jag. men jag kommer väl få äta upp dom orden i sommar när halvblodstanten och jag ska ut och reina oss..

Ska dem verkligen gå sådär sakta i plesure?
Dem stannar ju nästan? Ett under att dem inte somnar :crazy:

Ja, det ska dom.. Och att känna känslan och samarbetet med en riktig pleasure häst, de finns inget bättre.. Eller skönare att sitta på.
Själv hoppas jag att reining vågen som 'drabbat' sverige snart ebbar ut.. :crazy:

Ja, det ska dom.. Och att känna känslan och samarbetet med en riktig pleasure häst, de finns inget bättre.. Eller skönare att sitta på.
Själv hoppas jag att reining vågen som 'drabbat' sverige snart ebbar ut.. :crazy:
Nej nej den lämnar inte Sverige den har kommit för att stanna, se bara vad många nya reiningstammade hästar det kommer in från utlandet årligen. Det finns inget bättre än att se en toppen reiningritt på banan, pleasure klasserna kan vara ngt sövande att se för länge på men det är trevligt att rida det.;)

Jag kan förstå själva grejen med en så extremt lydig häst och att det är en fin känsla att rida. MEN det jag saknar i tävlingsmomentet är att hästen ska kunna göra annat än att just gå långsamt. Jag vill se variation, jag vill se att den både kan länga sig och korta sig.

Som sagt jag har alltig varit en inbiten halvblodsmänniska som bara har suttit och kollat på dressyr och hoppning i alla tider, försöker dock vidga mina vyer... Men jag vill ha glädje i hästarna. I pleasurehästarna på videolänken såg jag inte en min-jag vill kunna se att hästen tycker om det vi begär av den. Tex. en hopphäst letar själv hinder för att den älskar det, en dressyrhäst kan vara så ambitiös att den nästan slår knut på sig själv och en terränghäst-ja, bara kolla på ögonen! Även hos reininghästarna ser man denna glädje, att dom älskar det dom gör!

Nu ska en AQHA ryttare i en pleasure klass kunna visa upp på domarnas begäran extended jogg (ökad jogg) den ryttare som inte fixar det inne på banan blir alldrig placerad. Har de ingen bärighet i hästen då får de inte heller fram de ökade gångarterna direkt. Så det kan se väldigt lätt ut att tävla pleasure men de gjör offtast ett stort jobb på banan. Men jag håller med om att reining är roligare men alla hästar passar inte för den klassen, de hästarna måste kunna gå mkt med egen gas och vara väldigt känsliga.

Jag förstår att det verkligen ligger ett jättestort jobb bakom pleasurehästarna, det gör det bakom vilken sport som helst på högsta nivå. Självklart passar inte heller alla hästar till pleasure eller reining, lika lite som alla hästar passar till hoppning och dressyr på högsta nivå!

Bra i alla fall att de måste visa en lite längning även i pleasure! Det måste ju ändå premieras att det går att ändra på hästen!

Håller med dig. Man ser att det är en massa jobb för att komma dit o bli ett duktigt pleasure ekipage. Men för mig så saknas glöden. Tur att det finns fler grenar ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 715
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar