Fiorano
Trådstartare
Överallt man läser om westernridning står det att alla hästar kan tränas på detta viset MEN om vill högre upp i klasserna bör man rida på Quarter/Paint/Appaloosa eller möjligen en arab. Varför är det så egentligen. Är det pga att deras exteriör och temperament är mer lämpat? Nu har jag aldrig varit inne i "westernsvängen" och än mindre varit på en tävling, men egentligen borde ju ett lämpligt halvblod eller egentligen vilken häst som häst kunna hävda sig i ex pleasure. Som jag (än en gång är jag helt grön) har förstått plaesuregrenen handlar det om att ekipaget ska se så harmoniskt ut som möjligt, hästen sk var lugn och stabil och ekipaget ska ha utstrålning. Det har ju inte med hästens ras att göra? Eller är det rasbetonat pga att det trots allt är en bedömningssport?
Självklart förstår jag också att i kosseklasser måste man ha en häst avlad med cowsense, och det har nog inte många halvblod...
Självklart förstår jag också att i kosseklasser måste man ha en häst avlad med cowsense, och det har nog inte många halvblod...