Westernbilder

Sv: Westernbilder

Senast ändrad av en moderator:

ahh vad läskigt! på bilden där du rider kunde hästen lika gärna varit Tiger!...fast med tjockare svans...

spin4.jpg

Spin med Tiger

tiger2.jpg

Hm...får försöka fixa några riktiga stopp-bilder nån dag...

trail6.jpg

Kenzo. Tror att det här är Riksfinalen...eller så är det SM

trail5.jpg

Syrran och 23-åriga halvblodet Pearl, C-tävling i Göteborg.

mimosa3.jpg

Mimosa, blivande lektionshäst

kenzo3.jpg

Kenzo igen

Det är alltid lika trevligt att se bilder på dig och dina hästar! Det ser alltid så fint och harmoniskt ut!

Okay, som den store optimist jag är, så provar jag igen:

Trav
trav2.jpg

Galopp:
galopp2.jpg

Hästen är ett QH-sto, som fyller 3 år om två veckor, och blir då "stor flicka". :)

/Linnea

rider du henne på stång, eller är det bara som det ser ut?

du kommer att vinna mycket på hästens håll-och ridbarhet om du redan nu är noga med att rida henne bakifrån och framåt, och se till att hon sträcker fram nosen. på bilderna går hon extremt mycket bakom lod, vilket påverkar muskler och skelett negativt.

Håller med Lina fullt, hästen ser väldigt fin ut men går väldigt bakom lod på bilderna. Och rider du henne redan på stång? I så fall varför?

håller med både både sweet och lina... rid mycke mycke bakifrån. och på stång bett hamnar väldigt lätt outbildade hästar tex unghästar på bogarna.

Sen kan det finnas många anledningar till att rida på stång.. =)

ja, hon går med stång på bilden.
Men innan ni kapar huvudet av mig.... :)

jag rider henne på vanligt tränsbett, vanligtvis. Den helgen bilderna är tagna, rider jag på clinic. Hon är ännu ung, och lite ostabil i sin form, och tränaren sa "Prova ett stångbett, och se om hon blir stabilare i formen med det" Det var altså bara et experiment, under tränarens vakande öga.

Det är enda gången hästen har gått med stång, och som ni ser på bilderna, inte helt klar för det ännu. Men de var de färskaste bilder jag har av henne. Efter avslutad lektion har jag gått tillbaka till tränsbett, och rider med detta.

/linnea

hehe okej.. =) Ja man måste prova! jag har till och med ridit in en häst på stång =/ Ett två delat med korta skänklar iofs. Men ändå... Av alla dom betten jag prövade på honom va han jätte irriterad i huvudet. Så sa en kompis till mig att ja skulle prova de bettet bara på kul. gjorde det och hästen älskade det. Provade sen att gå tillbaka till vanligt igen men icke. Så den hästen reds på stång eller repgrimma.

Vi har inte huggt huvudet av dig, bara undrar varför du rider med stång. Vissa slänger ju på en stång utan att själva veta varför...

Som sagt ser hästen jättefin och harmonisk ut, den ser ut att trivas med dig!

hehe, nä jag kapade inte huvet på dig. det ser ut att vara en väldans fin häst, så jag tänkte bara ge ett tips så hon blir bra.

...däremot undrar jag vad denne tränare sysslar med, som slänger på en stång för att få en häst som inte ens är tre år att gå i form! Och jag hoppas att tränaren inte tyckte att den gick i form när bilderna togs?

Jag förespråkar stång när hästen "kan allt" på tränsbett. Men givetvis kan man använda en kortare stång som hjälp om hästen t.ex. är van att gå emot tränsbett, för att med små signaler träna upp lyhördheten i munnen.
Men man kan inte få till mer bakbensaktivitet med uppbetsling. Unghästar går på bogarna en tid innan de hittat balansen. För att hjälpa dem att börja balansera upp sig med bakdelen bör man göra övningar som uppmuntrar till detta.
Men sätter man på en stång så går hästen fortfarande på bogen, med enda skillnaden att den dessutom knäpper av muskelkedjan i halsen för att komma undan den skarpa hävstången. Bett med hävstång fungerar ungefär som höjd hand. Ju högre handen kommer, desto högre samling ber du om. Men om du höjer mer än vad du har bakdelen med dig, hamnar du i ett läge där hästen bryts och knäpper av.
Likadant är det alltså med hävstångsbett. Ju skarpare bett, desto viktigare är det att man har bakdelen med sig och att hästen inte är rädd för bettet.

Nåja, nu ligger det ju en lång historia bakom, med orsaken till stångbett.. Inte direkt så bokstavligt som jag skrev.

Ville bara berätta att jag inte brukar rida henne på stång, och att det inte var min idé heller. Han hade sina skäl för att föreslå det.

Hästen går åt helvete bakom lod, speciellt på galopp bilden. Jag brukar absolut inte "snurpa ihop" henne så. Rider henne väldigt "öppen" i galoppen ännu, resten kommer när hon är klar för det.
Hela helgen hörde jag "din häst går på bogarna, samla henne, få upp framdelen!" så jag är övertygad om att han är av samma åsikt som dig när det gäller bilderna :)

Ville bara visa de nyaste bilder jag hade, när hon blivit lite rund och fin.

/Linnea

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
668
Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
20 431
Fritid Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några...
Svar
9
· Visningar
359
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur