Sv: Westernbilder
hehe, nä jag kapade inte huvet på dig. det ser ut att vara en väldans fin häst, så jag tänkte bara ge ett tips så hon blir bra.
...däremot undrar jag vad denne tränare sysslar med, som slänger på en stång för att få en häst som inte ens är tre år att gå i form! Och jag hoppas att tränaren inte tyckte att den gick i form när bilderna togs?
Jag förespråkar stång när hästen "kan allt" på tränsbett. Men givetvis kan man använda en kortare stång som hjälp om hästen t.ex. är van att gå emot tränsbett, för att med små signaler träna upp lyhördheten i munnen.
Men man kan inte få till mer bakbensaktivitet med uppbetsling. Unghästar går på bogarna en tid innan de hittat balansen. För att hjälpa dem att börja balansera upp sig med bakdelen bör man göra övningar som uppmuntrar till detta.
Men sätter man på en stång så går hästen fortfarande på bogen, med enda skillnaden att den dessutom knäpper av muskelkedjan i halsen för att komma undan den skarpa hävstången. Bett med hävstång fungerar ungefär som höjd hand. Ju högre handen kommer, desto högre samling ber du om. Men om du höjer mer än vad du har bakdelen med dig, hamnar du i ett läge där hästen bryts och knäpper av.
Likadant är det alltså med hävstångsbett. Ju skarpare bett, desto viktigare är det att man har bakdelen med sig och att hästen inte är rädd för bettet.