westernbett

N

nalle

Jag köpte ett "westernbett" från hööks, ett vanligt 2delat sweet iron.
Men det ser ut att ha börjat rosta fast hästen bara ha provat det en gång. Är det bara och kasta det bettet nu då?
Det är liksom lite små röda prickar på det.

Sv: westernbett

Sötmalmen rostar. Det hör till bett av det materialet. Hästarna gillar det. Du kan lugnt använda bettet.

Som sagt, det materialet rostar. Vill du hålla det svart längre ska du inte skölja bettet, utan bara torka av det efter användning. Du kan även smörja in det med lite matolja ibland.

Som sagt, det materialet rostar. Vill du hålla det svart längre ska du inte skölja bettet, utan bara torka av det efter användning. Du kan även smörja in det med lite matolja ibland.

Det är klart att man ska skölja av det men man måste torka det noga efteråt! :idea:
Jag förstår inte varför matolja skulle hjälpa men o.k. o.k.

Sweet Iron = Sötmalm = Kolstål

Det heter Sweet Iron är bara för att det ska låta tufft!

*KL*

Eftersom tråden handlar om bett, kapar jag den lite...ursäkta TS:o

Har idag varit ute på en tur med hästen...hon hade för 1a gång nya bettet en BA-Snaffle...köpte ett för att detta skulle vara sååååå bra.....och att den var "lagom snygg showbett"..
BAsnaffle.jpg

Men det kändes helt fel.....min häst har gått bra på vanligt tränsbett, 3-del bett, utan bett och nu även stång 2 delat...men med denna bett kändes hon bara stum i munnen och "olydig", precis som om hon inte "kände" vad jag ville...och tog jag i lite, körde hon upp huvet...

Nån som har erfarenhet av BA-bett, som kanske oxå har haft "problem" i början, en form av tillvänjningstid kanske behövs, då den jobbar väll en aningen annorlunda än ett vanligt bett?
Jag behöver inte veta att...."Jag har en och det funkar såååå bra", det har jag redan läst....;)

Jag har ett likadant. Min häst var otroligt svår att hitta bett till när jag köpte henne. Hon accepterade detta bettet med en gång och jag fick bra kommunikation med henne. Nu har jag en stång av samma modell som hon också trivs med. Men.. Hästar är så olika. Om din häst trivs med andra bett och inte med detta så låt hästen bestämma och använd de betten du haft förut. Kanske finns ett bett med samma mundel du haft förut men lite annorlunda ringar som du kan ha till tävling/uppvisning om du vill ha något snyggare?
Varför byta ut något som fungerar bra?

Tack...misstänte att det skulle kunna va nåt sånt...men ger henne fler möjligheter att vänja sig...mig med för den delen...det kändes lite konstigt i handen med..:crazy:

Ja, varför byta? Grupptrycket?:angel:
Nä, det finns så snygga BA-bett, därför va det nog mest och naturligtvis ren skär nyfikenhet...
Och den lär väll inte bli några problem att sälja ...hehe?

Det är klart att man ska skölja av det men man måste torka det noga efteråt! :idea:
Jag förstår inte varför matolja skulle hjälpa men o.k. o.k.

Sweet Iron = Sötmalm = Kolstål

Det heter Sweet Iron är bara för att det ska låta tufft!

Oljan skyddar mot fukt som får järnet att rosta.

(Nu tänker jag på skänklarna om de är i svart järn/sweet iron. Mundelen gör det ju inget om den rostar, bara ytan är slät).

Ja precis, man kan skölja det men torka det noga efteråt.

Det enda jag vet om BA bett är att när jag frågade min tränare om dom sa hon att man inte kan sätta dom i munnen och tro att dom funkar som ett vanligt delat, utan att man fick ändra lite i tänket, och tekniken, hur hon menade vet jag inte, men hon ansåg vanliga delade vara bättre! svammel svammel..

Det enda jag vet om BA bett är att när jag frågade min tränare om dom sa hon att man inte kan sätta dom i munnen och tro att dom funkar som ett vanligt delat, utan att man fick ändra lite i tänket, och tekniken, hur hon menade vet jag inte, men hon ansåg vanliga delade vara bättre! svammel svammel..

När man tränar hästen ska man ha ett vanligt delat som känns bra och så. Jag har ett tvådelat som är ganska smalt, och när hästen är utbildad i grunderna så den lyssnar riktigt bra, då kan man ju gå över till mer komplicerade bett (visste inte hur jag skulle skriva det??) som t.ex. stång och andra mundelar.

Men känns hästen fel i munnen med vanlig mundel ska man ju testa fram olika vilket som känns bäst.

Unghästen jag har kändes fel med mitt vanliga bett så jag körde sidepull på henne några veckor. Nu känns hon fin i vanligt bett och lyssnar ganska bra. Även om det är en lång väg till stångbetten ännu. :crazy:

Mmmm...ändra tänket o tekniken?
Njae, svårt o lära en gammal hund o sitta...menar mig alltså:rofl:
Jag trodde inte att ett BA-bett var så mkt annorlunda faktiskt...
Trodde mer att den verkade som ett rakt bett...
Till min förra häst hade jag det (rakt alltså)och det funkade bäst..

Och då finns det ju absolut ingen andledning att byta, till denna häst, när nu vanliga bett funkar kanon....just nu går hon som bäst m 2-del stång i träning, ute i skogen går grimma lika bra:D ...
Nåja, man lär sig så länge man lever....

Jag har BA-snaffle som första bett för treåringen. Har funkat utmärkt, ska nu gå över på vanligt bett som nästa steg, tvådelat. Min erfarenhet är att hästar som upplever två- och tredelat som "rörigt" i munnen stillar sig på rakt bett eller BA-bett. Använder snafflet enbart under inridning, sen går jag över på vanligt bett som man får tävla på;)...

Jo det brukar ju vara så, min tränare tyckte iaf att jag skulle hålla mig till dom vanliga delade eller det raka!
Och som du säger varför byta när man hittat nåt hästen trivs på!:)

Ja, det var precis så jag kände med min förra häst...han blev mkt lugnare av ett rakt...
Man skulle haft denna o prova då...kanske hade det funkat upperligt..
Fast det är klart han hade behövt en mkt mindre storlek, var så liiiten i munnen...

Får man inte tävla m denna BA-snafflen?:confused:
Jag som köpte den just till det:crazy:

Jag har aldrig hört något annat än att man får tävla på BA-tränsbett, då på WRAS-tävlingar. Andra förbund och andra länder kan ha andra regler.

/Ida

Jag har i alla fall tävlat wras-tävlingar på BA. Har iofs bara haft bettkontoll på en tävling och då sa åtminstone domaren inget om att det inte skulla vara tillåtet.

I Tyskland däremot är det inte tillåtet med BA på den tyska motsvarighetetn till wras, Kanske är det därför det blivit sammanblandning? Eller så är reglerna ändrade i wras? Det är 3 år sen jag tävlade i Sverige.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
808
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 892
Senast: Ajda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka