Sv: Westernallsvenskan
Är bla medlem i en klubb ansluten till Sv Ridsportsförb
Där brukar vi sponsra anmälningsavgifter eller del av till ett lag i allsvenskan. Olika hur mycket från år till år beroende på vilka pengar klubben har haft att röra sig med.
Sedan rent allmänt kan man tycka att det gnälls en del om detta med klubbar, licencer, wras, vilka som gör/skall göra för klubben kontra göra inget...
Går jag bara till mig själv och klubben (hyfsat stor, lite drygt 600 medlemmar) jag talar om ovan så har jag märkt följande trender;
I styrelsen sitter vanligen några "eldsjälar". Sedan kommer det till nya med jämna mellanrum, oftast har de inte så mycket att "säga till om" så de sitter oftast inte kvar mer än ett par år och byts ut av ytterligare någon ny... osv.
På styrelsemötena är det lätt hänt att det gnälls över alla medlemmar som "bara åker snålskjuts". Man tycker att man själv gör "allt" för föreningen och så fort några medlemmar har åsikter som inte är i styrelsens gillande så röstas de ganska fort bort.
Sånt som vinner styrelsens gillande däremot klubbas vanligen ganska lätt.
Många medlemmar tycker inte att styrelsen jobbar för dem. Styrelsen å andra sidan jobbar många gånger för något de tycker är viktigt, kanske inte alltid det som är bäst för flertalet av medlemmarna.
De flesta är medlemmar för att de MÅSTE, typ får inte rida rida på anläggningen annars (trots att de redan betalar anläggningsavgift).
Ett fåtal är det då man måste ha ett klubbmedlemsskap och en licens för att få tävla... (dock är de snabba att byta klubb om de får bättre spons någon annanstans)
Om man nu är medlem i en klubb av någon av dessa två anledningar (oavsett wras eller sv ridsportsförb) då är det ju rätt trist.
Både för klubben och för den enskilde medlemmen. Klubben kommer aldrig att få något som helst äkta engagemang.
Och den enskilde medlemmen kommer bara tycka att h*n betalar för "några gnälliga regelhittapåare" typ..
Och givetvis hörs protesterna på nätet...
Det här är ett dilema. Oavsett klubb. Frågan är vad man gör?
En gång var westernryttarna ett gäng utbrytare från sv ridsportsförb klassiska ridgrenar som fanns lite varstans i landet. Man ville något annat med sin ridning och sina klubbar. Nu har vi organiserats genom wras och liknar föreningsmässigt mer och mer sv ridsportsförb. Klarar vi westernryttare av det? Har westernridningen blivit för stor? Som ett flaggskepp vi inte kan vända? Eller är vi för stora individualister?
Lite djupt kanske..
mvh Eva