Westernallsvenskan

Whalor

Trådstartare
Fick höra av en kompis att hon tyckte det var konstigt att vi skulle betala anmälningsavgifterna själva till alla deltävlingar. Hon tyckte att klubben man tävlar för borde stå för avgiften. Det kan jag faktiskt hålla med om eftersom vi representerar och gör reklam för klubben och kan dessutom inte tillgodogöra oss resultaten själva. Ni som ska vara med eller ha varit med i westernallsvenskan, hur har ni gjort eller ska göra? Betalar klubben för er?

Sv: Westernallsvenskan

Jag tycker mig se en genomgående ovilja att vara en del av något och att det skulle vara ett avstånd mellan den enskilde medlemmen och klubb/distrikt/organisation. Medlemmarna ÄR klubben och distrikten och, ja till och med, WRAS. Möjligen har det med åldern att göra, att hela tiden bli matad som en fågelunge och tro att det skall fortsätta hela livet.

Fråga er själva vilka det är som bestämmer i en klubb. Vem beslutar om dom tävlande för klubben skall betala anmälningsavgifterna eller ej? Det är ju självklart medlemmarna som avgör hur en ideell klubb skall förvalta sin ekonomi.

Är man inte villig att engagera sig i sin klubb, får man antingen rätta sig efter vad andra beslutar åt en, eller lämna klubben och starta en ny.

Själv har jag startat en egen klubb där det enda medlemmarna behöver göra är att tävla (gratis), klubben arrangerar alla tävlingar, sitter i sekretariatet, är banpersonal och brer mackorna till de tävlande. Hittills har vi inte haft någon tävling, men vi medlemmar väntar på att klubben skall komma till skott.

/TDJ

Ska vara med i allsvenskan iår, men jag vet faktiskt inte hur det blir med anmälningsavgifterna. Ska iväg på möte till veckan så jag får nog reda på det då så återkommer jag! :)

Jag tycker att din inlägg har en otrevlig ton.
Jag har räknat med att betala min del av anmälningsavgiften själv dock har jag ifrågasatt att vi ska betala lika mkt i anmälningsavgift på den tävling med allsvenskaklass som vår klubb anordnar (jag tycker inte att klubben ska tjäna pengar på sitt eget lag).
Det som fick mig att fundera var just min kompis syn på det hela och det är därför jag vill veta hur andra runt om i Sverige gör och har det.
Om du inte kan vara trevlig tycker jag att du lika gärna kan låta bli och skriva över huvudtaget.

:bow: :bow: :bow:
:rofl:

Whalor:
Det här med anmälningsavgiften blir ju lika för alla i laget och ni delar ju på den lika...? Och alla i laget har väl valt att deltaga - ni blir väl inte tvingade att tävla?

Och vi kan faktiskt vända på det: klubben gör reklam för er! Ni får individuell reklam av att vara med i laget! Ni får ju mer "tid i strålkastarljuset" än alla andra som tävlar.

Passar det inte att få vara med och representera klubben (vilket alla faktiskt inte kan/får p g a begränsat antal medlemmar), så kanske det var fel beslut att ta?

Jag skulle i a f se det som en mkt kul sak, att få tävla som representant för klubben och i ett lag som få får vara med i. Jag skulle vara stolt och jag skulle göra min insats med stor glädje, trots att jag inte får tillgodose poängen för mig själv. Min klubb gör så mycket för mig, så det här vore det minsta jag skulle kunna göra tillbaka, speciellt när jag tycker det är kul att tävla...för inte är man väl med i ett WA-lag om man inte tycker det är kul?

Whalor skrev:
Jag har räknat med att betala min del av anmälningsavgiften själv dock har jag ifrågasatt att vi ska betala lika mkt i anmälningsavgift på den tävling med allsvenskaklass som vår klubb anordnar (jag tycker inte att klubben ska tjäna pengar på sitt eget lag).

Har du tagit upp det här med styrelsen? Styrelsen och tävlingssektionen har koll på budgeten och pengarna och det är de som håller i klubbens egna tävling. Det är alltid värt att ta upp det med dem.

Nu råkar jag veta att det inte brukar vara så stor vinst från tävlingarna, eftersom det faktiskt finns en hel del utgifter. Nu blir det ju dessutom första gången klubben ger sig på en WA-deltävling, så hur det går ekonomiskt är det nog ingen som vet.

Jag är faktiskt också nyfiken på hur andra klubbar gör, så det ska bli kul att läsa.

Absolut tycker jag att detta ska bli jätteskojjigt annars hade jag inte anmält att jag ville vara med. Som jag skrev innan så har jag räknat att betala min del av anmälningsavgiften. Jag vill bara veta hur andra gör då det är första gången både för klubben och mig.

malumbub skrev:
Har du tagit upp det här med styrelsen? QUOTE]

Jag bad vår Coach ta upp detta på tävlingssektionens möte så jag hoppas hon gjorde det. (Du lär ju veta det mer än jag)

Tja, det beror på när du bad henne göra det, om det var före eller efter förra mötet.

En liten fundering...
Om årets lag blir sponsrat, blir det inte då bara rättvist att sponsra alla andra lag i framtiden också? Även om det nu skulle vara på bara våra egna tävlingar... Skulle det då inte kunna leda till en ganska stor ekonomisk press på klubbens ekonomi? Ingen vet hur ekonomin utvecklas kommande år, eller kostnaderna för den delen...

Jag förstår din tanke och jag kan förstå dina tankar och visst vore det väldigt kul att kunna sponsra laget på den egna tävlingen, men jag misstänker tyvärr att det inte kommer bli så. Inte i år i a f. Jag kan ju ha fel, ifs.

Jag är otroligt nyfiken på hur ni i andra klubbar gör med detta.

Whalor skrev:
Absolut tycker jag att detta ska bli jätteskojjigt annars hade jag inte anmält att jag ville vara med.
Toppen!

Jag vet att ni har stort stöd i klubben och nog kommer ha det på läktaren på tävlingarna oxå! :banana:

malumbub skrev:
Toppen!

Jag vet att ni har stort stöd i klubben och nog kommer ha det på läktaren på tävlingarna oxå! :banana:

Tack, känns jättespännande och pirrigt. Det blir vår debut på C-nivå :bump:

Till alla er andra, kom igen skriv hur ni gör i er klubb.

Du må tycka att jag är hur otrevlig som helst, men jag vidhåller att trenden att distansera sig från klubbar och förbund är tydlig.

I en tråd diskuteras att man har som mål att tävla i det WRAS-arrangerade SM’et, men är ovillig att betala licens, eller att kvala in på de uppsatta premisserna. I en annan tycker man det är fel att en WRAS-ansluten klubb måste arrangera tävlingar och i en tråd undrar man om inte distrikten skall betala för att klubben skall kunna arrangera… Och i ditt första inlägg framgår det tydligt att tävlandet innebär en belastning för er, när ni: ”dessutom inte tillgodogöra oss resultaten själva” Om du uppfattar min kritik som otrevlig, så tar jag det som ett tecken på att den var träffande.

/TDJ

Hej!

Arangören kan inte sänka startavgiften för något lag.
Startavgiften är reglerad i regelboken.

Däremot kan ju klubben gå in och sponsra startavgiften för sitt lag.
Det är en helt annan sak.

Och det är inte ens säkert att klubben tjänar en enda spänn på WA-tävlingen.
Det beror ju på hur många lag som ställer upp, och vad man gör mer av tävlingsdagen.
Vi skall arrangera distriktsfinalen här nere i år, och räknar kallt med att den går back, eftersom det inte kommer att bli många lag.
Och antalet startande i distriktsfinalen är ju dessutom begränsat av kvotering.
Hug your horses!
/Mike - Wild Bunch Skåne

TDJ skrev:
Du må tycka att jag är hur otrevlig som helst, men jag vidhåller att trenden att distansera sig från klubbar och förbund är tydlig.

I en tråd diskuteras att man har som mål att tävla i det WRAS-arrangerade SM’et, men är ovillig att betala licens, eller att kvala in på de uppsatta premisserna. I en annan tycker man det är fel att en WRAS-ansluten klubb måste arrangera tävlingar och i en tråd undrar man om inte distrikten skall betala för att klubben skall kunna arrangera… Och i ditt första inlägg framgår det tydligt att tävlandet innebär en belastning för er, när ni: ”dessutom inte tillgodogöra oss resultaten själva” Om du uppfattar min kritik som otrevlig, så tar jag det som ett tecken på att den var träffande.

/TDJ

Jag förstår hur du tänker men är inte på något sätt van vid att få saker serverade på silverfat, Jag har alltid fått kämpa hårt för det jag vill ha. Jag stödjer min klubb i både hjärta och själ. Jag är stolt över att få representera min klubb i westernallsvenskan. Däremot är jag inte så rik så i plånboken bli det en ganska påfrestande belastning. Detta kommer att bli en ansträngd period för min ekonomi och det har jag räknat med. Det var även därför jag undrade hur det går till i andra klubbar. I fall klubbarna brukar gå in och sponsra med anmälningsavgiften osv. Det är inte direkt gratis att tävla, både transportkostnader och anmälningsavgifter blir ju en del i slutändan.

Hej!
Det är inte bestämt ännu, men diskussioner pågår....
/Mike

Jag är väl medveten om vad det innebär att inte vara så rik ;) och det är inte betalningen jag vänder mig mot, men det har du ju redan förstått, så nog om det.

Vår klubb ordnar utomstående tränare till westernallsvenskalaget och sponsrar med tränararvodet.

/TDJ

Den klubb jag tillhör har bestämt att dom sponsrar 2 st lag, men det är väl upp till klubbarna att bestämma hur dom vill göra.

Är bla medlem i en klubb ansluten till Sv Ridsportsförb :eek:
Där brukar vi sponsra anmälningsavgifter eller del av till ett lag i allsvenskan. Olika hur mycket från år till år beroende på vilka pengar klubben har haft att röra sig med.

Sedan rent allmänt kan man tycka att det gnälls en del om detta med klubbar, licencer, wras, vilka som gör/skall göra för klubben kontra göra inget...

Går jag bara till mig själv och klubben (hyfsat stor, lite drygt 600 medlemmar) jag talar om ovan så har jag märkt följande trender;

I styrelsen sitter vanligen några "eldsjälar". Sedan kommer det till nya med jämna mellanrum, oftast har de inte så mycket att "säga till om" så de sitter oftast inte kvar mer än ett par år och byts ut av ytterligare någon ny... osv.
På styrelsemötena är det lätt hänt att det gnälls över alla medlemmar som "bara åker snålskjuts". Man tycker att man själv gör "allt" för föreningen och så fort några medlemmar har åsikter som inte är i styrelsens gillande så röstas de ganska fort bort.
Sånt som vinner styrelsens gillande däremot klubbas vanligen ganska lätt.
Många medlemmar tycker inte att styrelsen jobbar för dem. Styrelsen å andra sidan jobbar många gånger för något de tycker är viktigt, kanske inte alltid det som är bäst för flertalet av medlemmarna.

De flesta är medlemmar för att de MÅSTE, typ får inte rida rida på anläggningen annars (trots att de redan betalar anläggningsavgift).
Ett fåtal är det då man måste ha ett klubbmedlemsskap och en licens för att få tävla... (dock är de snabba att byta klubb om de får bättre spons någon annanstans)
Om man nu är medlem i en klubb av någon av dessa två anledningar (oavsett wras eller sv ridsportsförb) då är det ju rätt trist.
Både för klubben och för den enskilde medlemmen. Klubben kommer aldrig att få något som helst äkta engagemang.
Och den enskilde medlemmen kommer bara tycka att h*n betalar för "några gnälliga regelhittapåare" typ..
Och givetvis hörs protesterna på nätet...

Det här är ett dilema. Oavsett klubb. Frågan är vad man gör?

En gång var westernryttarna ett gäng utbrytare från sv ridsportsförb klassiska ridgrenar som fanns lite varstans i landet. Man ville något annat med sin ridning och sina klubbar. Nu har vi organiserats genom wras och liknar föreningsmässigt mer och mer sv ridsportsförb. Klarar vi westernryttare av det? Har westernridningen blivit för stor? Som ett flaggskepp vi inte kan vända? Eller är vi för stora individualister?

Lite djupt kanske..

mvh Eva

Klubben betalar förståss. Har inte hört något annat och så har vi gjort hittills när vi haft lag i WA....:D

/Carina :eek:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 547
Senast: corzette
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 187
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben