K

kajshaa

Hej på er!
Tänkte fråga lite om western om det är någon här som är kunnig? Jag har alltid ridigt vanligt, engelskt, vad man nu vill kalla det men har nu blivit lite smått intresserad av western :idea:
Har börjat rida en ung korsningsponny som är otroligt rolig att rida och vi passar väldigt bra ihop. Ägaren vill nu att jag ska börja rida western så smått med honom och jag tycker det verkar väldigt kul :banana: men det känns ju så annorlunda!!

För mig som ridit i vanlig sadel hela mitt liv känns en westernsadel som ett skruvstäd :) Och tygelfattningen/enhandsfattning osv.
Men är det någon som har lite tips på hur jag kan börja? ägaren till hästen kan ganska mycket om western men jag vill ju gärna vara lite örberedd, vad menas tillexempel med neckrein? Och vad är liksom grunderna till western, det viktigaste jag bör tänka på?

Vore tacksam för lite tips, snart är det jag som gör en slidestopp :cool:

Sv: Western

Lite korta svar:

Om westernsadeln känns obehaglig så är det antagligen en billig skitsadel.

Neckreining är att hästen ska flytta sej från tygels (yttertygeln) när den läggs mot halsen.

Enhandsfattning behöver du inte bekymra dej om på ett bra tag. Det rävs en hel del övning innan man kommer så långt.

:D

tack för svaret!
Njae, tror inte att det är en skitsadel, men det känns bara så annorlunda mot en vanlig :) men finns det några bra grunder/övningar att börja med?

Ja det finns hur många som helst. Men lite krångligt att sitta här och skriva om dom.

Men det finns böcker, videofilmer och tränare som kan ge hur mycke tips som helst! Och det går säkert att få en hel del tips genom att söka runt här på Buke också.

Skicka ett pm om du vill ha tips om en jättebra instruktionsvideo som tar upp alla grunder i westernridning :)

Ang sadel så finns det hur många modeller och typer som helst. Fler utformningar än de engelska sadlarna, otal olika sitsar etc. Så du får nog sitta i några stycken innan du kan avgöra hur en westernsadel känns!

I övrigt kan jag bara hålla med Toriryttaren om hur du kan gå tillväga för att lära dig mer om grunderna.

Lycka till!

Jag kan dessutom tillägga att jag numera rider western i denna sadel!
<-----
Dock vänd åt andra hållet för att passa hästen bättre ;) Eller barbacka.

Utrustningen spelar mindre roll.
Det är sättet att rida och sättet att använda hjälperna som avgör :D

Föredetta engelskryttare som blev westernryttare och som numera blandar lite och bara trivs med att rida och ha en häst som lyder bra! :love: :bow:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 306
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 323
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka