T

T3ss

Jag skulle faktiskt vilja börja rida western. Men felet är att det inte finns någon riktigt western-utbildning här i närheten (är svårt att få skjuts för långt). Så jag tänkte fråga..: Är det någon här som kan komma med lite enkla "första gången"-westernövningar man skulle kunna göra med sitt varmblodssto? Har som det kanske framgår, aldrig ridit western. Så bara något riktigt simpelt man skulle kunna testa, för att se hur det går :) Sånt man kan göra själv, utan instruktör.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western?

Jag skulle nog testa att rida mer med vikthjälper, och testa lite neckreining. Om du vill så kan du ju lägga ut lite bommar, och testa lite olika trailövningar.

Du kan ju gå in på www.wras.se och leta upp din närmaste westernklubb. Dom kan säkert tipsa dig om tränare och andra aktiviteter! :)

Solafekub skrev:
Jag skulle nog testa att rida mer med vikthjälper, och testa lite neckreining. Om du vill så kan du ju lägga ut lite bommar, och testa lite olika trailövningar.

Du kan ju gå in på www.wras.se och leta upp din närmaste westernklubb. Dom kan säkert tipsa dig om tränare och andra aktiviteter! :)

Okej, tack så mycket :)

När jag började rida western med mitt halvblodssto så hade jag inte heller nånstan att utbilda henne så jag började lite smått med neckreining då, som är jättebra. Nåt annat som är bra är att försöka stanna hästen med rösten och rörelsen utan att ta den i munnen. Nu vet jag inte hur din varmblodssto är, vissa kan vara riktigt heta och då är det svårt att stanna dem på det viste. Min häst var riktigt pigg och ville aldrig stanna i början men efter mkt träning lydde hon riktigt bra. Försök även att rida på längre tyglar än du vanligtvis gör och styr hästen med vikten. =) Det var alla tips från mig.

Neverever skrev:
När jag började rida western med mitt halvblodssto så hade jag inte heller nånstan att utbilda henne så jag började lite smått med neckreining då, som är jättebra. Nåt annat som är bra är att försöka stanna hästen med rösten och rörelsen utan att ta den i munnen. Nu vet jag inte hur din varmblodssto är, vissa kan vara riktigt heta och då är det svårt att stanna dem på det viste. Min häst var riktigt pigg och ville aldrig stanna i början men efter mkt träning lydde hon riktigt bra. Försök även att rida på längre tyglar än du vanligtvis gör och styr hästen med vikten. =) Det var alla tips från mig.

Okej, tack för tipsen ;) Jag som ganska nyligt har börjat "ta tyglarna" på henne :p Har haft med henne på ridlektioner (vanliga) och båda ridlärarna har tyckt att jag haft för långa tyglar (fick knappt ta min häst i munnen första tiden jag red, eftersom hon var så känslig), men nu har jag kortat dom ganska mycket jämfört med innan. Men får väl länga dom igen, då blir nog Lobelia glad :) Fast ska nog öva in först att hon ska stanna bara då jag "proar", annar kan det ju bli problem :p

Ett tips när du ska lära henne stanna på röstkommando:
PRRR låter så irriterande i hästens öron, vad jag lärt mig. Säger man istället ett utdraget Whooo så låter det med lugnande.

Exakt Rebeccah, i western så säger man ju andra ljud än i vanlig ridning och whoooo funkar jättebra. Det där med långa tyglar har varit väldigt svårt för min häst att första, det jag har lärt mig är att man måste se till att hästen funkar på långa tyglar i skritt innan man börjar med trav och galopp, annars kan det blir väldigt fel. Jag som är otroligt otålig ibland har gjor det misstaget och flugit av en gång p.g.a. det. Så se till att hästen lyder till 100% först.

Det där med neckreiningen ska man först se till att hästen kan på två händer. Alltså att lära hästen att den ska svänga när man lägger yttertygeln mot halsen. Antagligen kommer inte hästen att fatta från början utan då får du ta ett ledande tygeltag för att visa hästen. Lägg också på ytterskänkeln om hon inte lyssnar för att göra det ÄNNU tydligare. Och Lycka Till med din träning och hoppas på att det går bra. :)

Kul att du vill börja med western! :)

(eftersom jag inte vet vilken nivå ni är på i den "vanliga" ridningen, så jag tar det helt från början, hoppas det är ok!)

Jag skulle först och främst se till att alla grundläggande rörelser sitter ordentligt: flytta fram-/bakdel (lyssnar på ytterskänkeln), sidepass, halt med endast säte eller endast en lätt förhållning + säte, mjuka kontrollerade övergångar mellan gångarterna och mjuka ryggningar. Dessa är ju egentligen saker som alla borde kunna, oavsett gren :angel:, så det är väldigt bra att de sitter nu också :idea:

När detta fungerar så skulle jag börja med mjukgörande övningar (volter, båda rättställda och i counter bend = utåtställd), både för att se till att hästen jobbar igenom hela kroppen men också för att se till att hon lyssnar på dig. (kanske ingen specifik westernövning heller, men det är jättebra att ha det i grunden!)

När detta funkar tycker jag det är hög tid att börja leka med bommar och koner! Hitta på diverse banor genom vilka du kan jobba hästen, styr med två händer till att börja med och gå sedan över till att träna neck reining (som real_cowgirl förklarade)

Hoppas jag inte avskräckt dig :angel: och hoppas det går bra!

westerntjej skrev:
Kul att du vill börja med western! :)

(eftersom jag inte vet vilken nivå ni är på i den "vanliga" ridningen, så jag tar det helt från början, hoppas det är ok!)

Jag skulle först och främst se till att alla grundläggande rörelser sitter ordentligt: flytta fram-/bakdel (lyssnar på ytterskänkeln), sidepass, halt med endast säte eller endast en lätt förhållning + säte, mjuka kontrollerade övergångar mellan gångarterna och mjuka ryggningar. Dessa är ju egentligen saker som alla borde kunna, oavsett gren :angel:, så det är väldigt bra att de sitter nu också :idea:

När detta fungerar så skulle jag börja med mjukgörande övningar (volter, båda rättställda och i counter bend = utåtställd), både för att se till att hästen jobbar igenom hela kroppen men också för att se till att hon lyssnar på dig. (kanske ingen specifik westernövning heller, men det är jättebra att ha det i grunden!)

När detta funkar tycker jag det är hög tid att börja leka med bommar och koner! Hitta på diverse banor genom vilka du kan jobba hästen, styr med två händer till att börja med och gå sedan över till att träna neck reining (som real_cowgirl förklarade)

Hoppas jag inte avskräckt dig :angel: och hoppas det går bra!

Vi är inte såå långt fram i den "vanliga" ridningen egentligen.. :p Har prövat oss på bakdelsvändningar (med ganska lyckat resultat), har gjort skänkelvikningar med väldigt bra resultat, i alla fall hemma på gården :p Men sånt där med böja å så i volter kan vi väl inte riktigt än, hon förstår inte riktigt vad hon ska göra och blir lite sur :o Men det har börjat gå framåt , så får väl öva mer på såna grejor innan jag testar något mer =)

Tack allihopa för tipsen ;)

Ja, lite boktitlar :banana: Så kanske man kan springa iväg till bibblan nån dag nu i sommar :p

hejsan kul att du vill börja med western, jag har också precis kommit igång och tycker det är jätte kul:)
Det finns en film som hjälper mig jätte mycket av Bob Mayhew som är en jätte bra tränare:bow:
Den heter: The Basic Principles of Western Riding - Why and How! kostar ca 400:- men jag tycker den är värd varenda krona!
Den går att beställa antingen på internet eller från hööks=)
Hoppas den kan vara till hjälp!
Mvh Anna:rofl:

Jag tror att jag sett den då jag kikat i hööks nån gång för längesen :p Men det är bara video va? (använder bara dvd-spelar nu :crazy: )

raderat.
Såg att honey skrivit samma sak.
Men har den dvd:n och den är super!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA