Kul att du vill börja med western!
(eftersom jag inte vet vilken nivå ni är på i den "vanliga" ridningen, så jag tar det helt från början, hoppas det är ok!)
Jag skulle först och främst se till att alla grundläggande rörelser sitter ordentligt: flytta fram-/bakdel (lyssnar på ytterskänkeln), sidepass, halt med endast säte eller endast en lätt förhållning + säte, mjuka kontrollerade övergångar mellan gångarterna och mjuka ryggningar. Dessa är ju egentligen saker som alla borde kunna, oavsett gren
, så det är väldigt bra att de sitter nu också
När detta fungerar så skulle jag börja med mjukgörande övningar (volter, båda rättställda och i counter bend = utåtställd), både för att se till att hästen jobbar igenom hela kroppen men också för att se till att hon lyssnar på dig. (kanske ingen specifik westernövning heller, men det är jättebra att ha det i grunden!)
När detta funkar tycker jag det är hög tid att börja leka med bommar och koner! Hitta på diverse banor genom vilka du kan jobba hästen, styr med två händer till att börja med och gå sedan över till att träna neck reining (som real_cowgirl förklarade)
Hoppas jag inte avskräckt dig
och hoppas det går bra!