western sadel till islandshäst

Kungaskogen

Trådstartare
Hej!
Har insätt att det här med western sadlar är en hel vetenskap...:eek:
Så nu hör jag med er som kan det här.:D
Vad skulle kunna passa på mina ganska stora islänningar (ca 140 cm höga)?

Sv: western sadel till islandshäst

Hej!
Har insätt att det här med western sadlar är en hel vetenskap...:eek:
Så nu hör jag med er som kan det här.:D
Vad skulle kunna passa på mina ganska stora islänningar (ca 140 cm höga)?
Kanske en westernsadel för haflinger vore nått för en isläning. Kanske?

montsegursadlarna brukar i regel passa, finns specialgjorda för just islandshästar också - kika på deras hemsida (googla så hittar du dit)

Jag va in och kikade på dom där montsegur..(stavas?) sadlarna, men jag tyckte att dom var väldigt fula...
Vad tror ni om en crates sadel, ska tydligen finnas med nån speciell modell för hästar med kort rygg...arabien cut eller nått?

Jag va in och kikade på dom där montsegur..(stavas?) sadlarna, men jag tyckte att dom var väldigt fula...
Vad tror ni om en crates sadel, ska tydligen finnas med nån speciell modell för hästar med kort rygg...arabien cut eller nått?

Jag har en crates. den kanske kanske skulle kunna vara nått du får mäta sadeln så ser du hur lång den är. De är en hel djungel de där.

samma problem med kortryggad arab, du vill inte mäta din crates längdmässigt? Har hört mkt gott om dem:)

Jag har två styckna crates sadlar.
Rundskurna och den ena med arabbom o den andra vanlig roundskirt.
Arabsadeln ligger på runt 64 i längd.
Och den vanliga rundskurna lite smalare i bomvidd på ca 60-61. Hade den innan ungästen började bredda sig. Gillade Crates så mycket så jag köpte en ny :)
Måste bara föröka bli av med den gamla.

60-61 det var inte så långt alls, varför är den vanliga kortare än arabbommen (trodde det var generellt tvärtom):)

Jag ska få hem en Deuber&partner snart, som är utprovad för min lilla isiskorsning, 138 cm kort och kompakt.
Minns inte vad modellen heter, men de har en som heter Islandic för just islandshästar. Trail allround tror jag min är.

Ja jag tror nog att det blir en crates, verkar vara en bra sadel och så är den ju väldigt snygg...men hur vet jag vad jag ska ha för bom vidd? Är det samma för alla sadlar, jag har en Loftur (islandssadel) med utbytbar bom...har normal bomen på den och det har passat bra på både unghästarna och dom äldre, men hur ska jag nu veta vad jag ska ha för bom på en crates??? nån som vet???

Åh det är ganska svårt att säga...bäst att prova. Bomvidden varierar ialla fall mellan semiquarter, fullquarter och x-fullquarter, vissa märken har ju även mer än detta...rätta mig alla duktiga om jag har fel:)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka