Western riden ardenner??

Sv: Western riden ardenner??

hoppas jag med... det är mycket häst att hålla koll på....:crazy:

beträffande sadel till dessa tunnor, jag fick ge upp och skaffa bomlös...
hittar ni en sadel som kan ligga helt platt på ett golv så hittar ni en sadel till en ardenner... åtminstone om ardennern har fri tillgång och ÄLSKAR mat:smirk:

Det är väl en av nackdelarna med ardenner att dom älskar mat, min korsning går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och vårat grovfoder är mer till för ston med föl. Hörde en gång av en bonde "att dom kunde gå i en grushage och ändå bli tjocka!"

MVH Ann

Ok Du vet bäst! :D Glömde säga: LYCKA TILL !

Nä jag vet inte bäst men har man inte provat, då är det bara ett tyckande. Jag vet att det finns några här som inte gillar vissa raser och kallar dom skitraser eller skitkorsningar, men riktigt så kategorisk vill inte jag vara. För mig är det individen som är viktig vare sig det gäller människor eller djur. Min nästa häst, om det blir någon mer, kanske blir ngt helt annat vad vet jag vad som komma skall. Man måste kanske inte tävla på högsta nivå för att rida western utan man kanske kan göra det ändå.

MVH Ann

**s** Kan tänka mej det .
Jag har en xx-vid fullq-bom westernsadel som hänger i staller o väntar på rätt häst nu .
Det ska bli jätte kul att höra hur det går för dej med din gamling.
Hur gammal är han föressten?

Ardenner i allmänhet är ingen skitras, utan en bra häst inom sitt användningsområde = körhäst. Sen, om det finns de som rider en ardenner i en westernsadel, betyder ju inte att de rider i en sadel som passar hästen utan snarare tvärtom. Så därför säger jag GRATTIS till de som lyckas hitta en ardenner som passar under en weternsadel. Det finns heller ingen som kör rally med en Caterpillar bandtraktor!

Ardenner i allmänhet är ingen skitras, utan en bra häst inom sitt användningsområde = körhäst. Sen, om det finns de som rider en ardenner i en westernsadel, betyder ju inte att de rider i en sadel som passar hästen utan snarare tvärtom. Så därför säger jag GRATTIS till de som lyckas hitta en ardenner som passar under en weternsadel. Det finns heller ingen som kör rally med en Caterpillar bandtraktor!

Den är åtminstonde inte sönder avlad..

Den är åtminstonde inte sönder avlad..

Tyvärr så måste jag berätta att det finns genetiska defekter hos ardenner också. Finns nog inte en ras som inte har det....

Men det är utmärkta och vackra hästar. Fantastiska körhästar som älskar att jobba och dra. Att rida reining med en ardenner känns däremot inte schysst mot hästen, de är ju inte alls byggda för det.

Är lite som att skaffa en apporterande fågelhund och att börja valla får med... rätt individ på rätt plats tycker jag. Vill jag valla får skaffar jag en vallhund. Vill jag jaga fågel skaffar jag en fågelhund.

Vill jag köra Enduro så skaffa jag en crosshoj och inte en Harley Davison Low Rider.... osv osv....

Så tycker jag! ;)

Tyvärr så måste jag berätta att det finns genetiska defekter hos ardenner också. Finns nog inte en ras som inte har det....

Men det är utmärkta och vackra hästar. Fantastiska körhästar som älskar att jobba och dra. Att rida reining med en ardenner känns däremot inte schysst mot hästen, de är ju inte alls byggda för det.

Är lite som att skaffa en apporterande fågelhund och att börja valla får med... rätt individ på rätt plats tycker jag. Vill jag valla får skaffar jag en vallhund. Vill jag jaga fågel skaffar jag en fågelhund.

Vill jag köra Enduro så skaffa jag en crosshoj och inte en Harley Davison Low Rider.... osv osv....

Så tycker jag! ;)
Vad är de för defekter har aldrig hört några. kan vara intressant att veta. annars håler jag med dig.

Ja, inte finns det väl någon ras som är helt fri?

Annars anser jag att man använder det man har utifrån de förutsättningar som finns. Har man en ardenner är det inte fel att även träna westerninslag. En pleasureklass är inte särskilt påfrestande för en stor tung ras om man är tävlingssugen. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg känner jag till minst en ardenner som mest arbetar framför vagnen men som då och då även används i arbetet med boskapen på ranchen. Det gäller ju att jobba utifrån hästens kapacitet och med hästens bästa för ögonen. De flesta hästar gillar ju variation;)

Självklart kan man träna western med en ardenner, det finns ju många grenar att välja på. Men TS frågade just om spinn, stop m.m. och det var väl lite på det jag svarade att en ardenner inte är någon lämplig reininghäst i mina ögon... ;)

Tyvärr är det vanligt med hovbroskförbening på ardennrarna.

Har tidigare i veckan varit till klinik med vår ardenner och pratade lite med veterinären om ardenner och ridning.
hans bestämda åsikt var att de är inga ridhästar men det gick utmärkt att luffsa ut i skogen med. I övrigt skulle de köras. Enligt honom var det vanligt med hovledsinflamationer just pga av ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är de för defekter har aldrig hört några. kan vara intressant att veta. annars håler jag med dig.

Junctional Epidermolysis Bullosa (JEB), en hudsjukdom där hudlagren inte "fäster" mot varandra som de ska, men även munhåla och tunga drabbas.

Genen är recessivt (precis som OLWS t.ex.) så det behövs två bärare för att fölet ska bli sjukt. Ett drabbat föl lider oerhört och lever ofta inte längre än en vecka.

I nordamerika räknar man med att ca 35% av ardennerpopulationen är bärare av genen.

Sjukdomen upptäcktes på 30-talet av svenska veterinärer och i början av 90-talet hade man identifierat den muterade genen och ett test togs fram.

Här finns en bra artikel:
http://www.uoguelph.ca/research/publications/Assets/PDF/ResearchMagazine/horse_power.pdf

Självklart kan man träna western med en ardenner, det finns ju många grenar att välja på. Men TS frågade just om spinn, stop m.m. och det var väl lite på det jag svarade att en ardenner inte är någon lämplig reininghäst i mina ögon... ;)

Nej och där håller jag ju med dig...svarat TS tidigare ang. det. Det är väldigt viktigt att man tänker till när man jobbar så pass stora och tunga hästar. En del tror att bara för att dom är stora så klarar dom allt men så är det inte. Man måste träna upp tålighet, styrka och teknik även här och ha i huvudet att man inte får arabreaktioner utan det blir något långsammare gensvar. ;)...tar tid att stoppa upp den kroppen och flytta på den:cool:

Min kompis har en ardenner, o hon vill rida western på honom , hon ska köpa en westenr sadel o börja så smått :D Lovar att lägga in bilder på detta :D

Va jätte kul:)
Jag har funderat lite på det där med stoppet, man kanske ska undvika det .
Men spinn borde ju funka :)

Jag hade inte några problem med stoppen på min Tinker iaf , men hon väger ju "bara" 500kilo ;)

**s** Kan tänka mej det .
Jag har en xx-vid fullq-bom westernsadel som hänger i staller o väntar på rätt häst nu .
Det ska bli jätte kul att höra hur det går för dej med din gamling.
Hur gammal är han föressten?

min goliat är "bara" 18 år, men han har haft ett hårt liv och bara gått och skrotat nu de senaste åren här hos mig. dock har jag ALDRIG träffat på en häst som är mer pigg på att hitta på saker. han fullkomligt älskar att ta en barbackatur i skogen, eller för all del bara en promenad i grimman... han är en utforskare av stora mått. jag hade inte tänkt rida reining eller nåt annat, var väl mest inne på att ta med westernsättet att rida in i min förhoppningsvis dagliga ridning.
att ardennern blir sjuk av att bli riden tycker jag låter som en dumhet faktiskt. däremot har dom ofta problem med sina hovar eftersom dom oftast är för tunga för sitt eget bästa.. hovbroskförbening är vanligt hos ardenner, även dålig hornkvalitet tyvärr...
om man rider en ardenner som ett halvblod så kan jag tänka mig att det blir problem, dvs dressyr och hoppning och en massa jobb på en ridbana sex dagar i veckan. men att rida en ardenner som en vanlig häst, dvs i skogen och ha roligt ser jag inte som något problem.

tänk också på att det finns två olika sorets ardenner, en sydlig och en nordlig... den sydligare ardennern är oftast högre och smäckrare än den nordliga. den nodrliga kan ibland, åtminstone på kort förväxlas med en stor nordsvensk, den är mycket bred och låg.

Nej och där håller jag ju med dig...svarat TS tidigare ang. det. Det är väldigt viktigt att man tänker till när man jobbar så pass stora och tunga hästar. En del tror att bara för att dom är stora så klarar dom allt men så är det inte. Man måste träna upp tålighet, styrka och teknik även här och ha i huvudet att man inte får arabreaktioner utan det blir något långsammare gensvar. ;)...tar tid att stoppa upp den kroppen och flytta på den:cool:
Det djurvänligaste är nog att man skjuter dom på en gång så att dom slipper skadas!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar