Western riden ardenner??

Sv: Western riden ardenner??

Va häftigt !
du har inga bilder ?

37936_1183388944.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTY3NzU5NDYwJnQ9MTE4MzMyNzIwMSZjdXJyaW1nPTE5

har bara denna :P Men nu ser man storleken i alla fall :rofl:
Jag är längst bort till vänster med blå skjorta på palominon :D

För att vara ärlig; ardenner och grövre hästar har inte några som helst fysiska förutsättningar för westernridning, dessutom hittar du förmodligen aldrig en sadel som passar.

Och vad vet du om det? Har du provat?

MVH Ann

Det finns ju nästan inga vanliga sadlar som passar dessa breda kallblod.
Därav användningen av western sadlar :rofl:
Undrar om en traibana tex skulle hålla för en häst som väger ett TON *s*;)

En ardenner behöver inte väga 1000 kg, idealvikten på mitt ardennersto som jag hade förrut var 700 kg alltså lika mycket som ett stort halvblod.

MVH Ann

allt går med vilja våld och vaselin... ardenner i westernridning=mycket vaselin:D

jag ämnar prova lyckan i denna kombination när min plutt blivigt redo för ridning.. så kan ni vänta tre år så kan jag lägga in bilder sen:D

öh... med "våld" menar jag ju inget egentligen självklart...bara ett talesätt.

Finns det ?
Har nån här inne en western ardenner?
Funkar det rent tekniskt med slide , spinn o dyl??

Jag är jätte nyfiken om det finns överhuvud taget:bump:

Jag har en korsning ardenner/ varmblodig travare som blir 3 år i år så inridning är på gång. Letar sadel, hade en som passade men var för dyr till en första sadel. Han ska gå som westernhäst och körhäst, är inkörd som ettåring.

MVH Ann

allt går med vilja våld och vaselin... ardenner i westernridning=mycket vaselin:D

jag ämnar prova lyckan i denna kombination när min plutt blivigt redo för ridning.. så kan ni vänta tre år så kan jag lägga in bilder sen:D

Så du har en ardenner?

MVH Ann

nä...jag har två:D

en gammal skrutt som ska sättas igång nu med början på söndag!!! och en åttamånaders liten hingst..

För att vara ärlig; ardenner och grövre hästar har inte några som helst fysiska förutsättningar för westernridning, dessutom hittar du förmodligen aldrig en sadel som passar.

Va??
Westernsadlarna ligger helt perfekt på dessa grova raser , jag har bara ridit i westernsadel på ardenner o dyl.

nä...jag har två:D

en gammal skrutt som ska sättas igång nu med början på söndag!!! och en åttamånaders liten hingst..

Va kul !
Du måste berätta hur det går ju :bump:
Jag letar som en galning efter en ardenner eller liknande men det finns bara unghästar o föl ute nu :crazy:

Och vad vet du om det? Har du provat?

MVH Ann
Japp de kan jag intyga.
Jag har haft en ardenner och han vägde 985kg och 165cm hög. de var mann skapsadel åt honom men de bästa var ju en riktigt fint gammalt Loksele m vagn.
Tycker dom ska användas till att dra för de är de dom älskar mest.

Va kul !
Du måste berätta hur det går ju :bump:
Jag letar som en galning efter en ardenner eller liknande men det finns bara unghästar o föl ute nu :crazy:

klart jag ska!! har haft min gammle i snart tre år, och hittils bara suttit med sadel på honom en enda gång... och såklart en del lufs barbacka i skogen då..:bump:
dom är inte lätta att hitta om man vill ha en "färdig" och hittar man en så kostar den en hel del.... min gamle fick jag gratis och min lille gav jag 5000:- för. och då är den lille en hingst med dokumenterad stam bak till 1934:rofl:
fast han blir nog mindre manlig efter sommaren...:cool:

Trevligt hoppas det går bra.

MVH Ann

hoppas jag med... det är mycket häst att hålla koll på....:crazy:

beträffande sadel till dessa tunnor, jag fick ge upp och skaffa bomlös...
hittar ni en sadel som kan ligga helt platt på ett golv så hittar ni en sadel till en ardenner... åtminstone om ardennern har fri tillgång och ÄLSKAR mat:smirk:

Japp de kan jag intyga.
Jag har haft en ardenner och han vägde 985kg och 165cm hög. de var mann skapsadel åt honom men de bästa var ju en riktigt fint gammalt Loksele m vagn.

klart man ska köra om man har en ardenner!! men bara för att man kör den behöver det inte utesluta att man använder den till annat.. kanske inte blir likadant att rida dressyr eller western på ardenner, men helt klart går det! sålänge hästen är med på noterna så tycker jag inte man ska begränsa sig pga ras eller storlek... shetland är ju också ett kallblod, och det är ingen som säger nåt om att folk både hoppar, dressyrar eller rider western med den?
nä... med lite fantasi och variation blir livet roligast tror jag, och det är åtminstone därför jag har häst... för att det är så ROLIGT!!!:banana::bump::banana:

Japp de kan jag intyga.

Dom som inte går att köra då? Vantrivs dom med ryttare menar du?

Dom som inte går att köra då? Vantrivs dom med ryttare menar du?

Absolut inte. Men jag tycker de är roligt när dom används till de dom är avlade för och går de inte att köra så är det oftast människor som klantat sig.

klart man ska köra om man har en ardenner!! men bara för att man kör den behöver det inte utesluta att man använder den till annat.. kanske inte blir likadant att rida dressyr eller western på ardenner, men helt klart går det! sålänge hästen är med på noterna så tycker jag inte man ska begränsa sig pga ras eller storlek... shetland är ju också ett kallblod, och det är ingen som säger nåt om att folk både hoppar, dressyrar eller rider western med den?
nä... med lite fantasi och variation blir livet roligast tror jag, och det är åtminstone därför jag har häst... för att det är så ROLIGT!!!:banana::bump::banana:
Håller med men man märker tydligt på både shettis och ardenner att dom älskar att dra och få jobba med HELA kroppen.

hoppas jag med... det är mycket häst att hålla koll på....:crazy:

beträffande sadel till dessa tunnor, jag fick ge upp och skaffa bomlös...
hittar ni en sadel som kan ligga helt platt på ett golv så hittar ni en sadel till en ardenner... åtminstone om ardennern har fri tillgång och ÄLSKAR mat:smirk:
Jag förstår det.Men många många männsikor tro att dom har sadel på som passar.
De är ingen som kan försöka tuta i mig att en FULLQ-BOM skulle passa på en stor fin ardenner. :bow:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar