Western riden ardenner??

orcide

Trådstartare
Finns det ?
Har nån här inne en western ardenner?
Funkar det rent tekniskt med slide , spinn o dyl??

Jag är jätte nyfiken om det finns överhuvud taget:bump:

Sv: Western riden ardenner??

va mäktigt!! :d kanske lite svårt att se en tung arbetshäst framför mig i spinn, men häftigt hade de vatt! :)

Ja jag menar det !

jag red western på mitt grova Tinker sto innan hon blev skadad men dom är ju inte lika tunga som ardennern ..
Hoppas nån hör av sej o visar bilder :)

De jag träffat på har inte varit lämpade för slidestop och heller inte tränat detta. Deras tyngd gör att de lätt gräver ner sig med bakbenen i en ev. slide... och påfrestningen blir för stor på både häst och banan. Spinn går utmärkt dock. Känner även till en ardenner som jobbar bl.a. i boskapsarbetet på en ranch i USA...även om han mest används i körning;)

men om man enbart ska se på själva ridstilen så har jag sett många "tunga" hästar som rids western. nästan mer vanligt med westensadel på en grov häst, tror aldrig jag har sett en tinker med vanlig sadel utan en westen:eek:

men sen om man går vidare i funderingarna om slide och spinn och gud vet vad allt heter, så kommer ju tankarna om det verkligen finns nån grov häst som kan utföra det, och inte enbart ridas med westensadel och stång. Det var så jag uppfattade TS fråga iaf...

fast vi har ju även fått svar på vilka belastningar detta skulle föra med sig...

hehe tänk och göra en riktig slidestop med en ardenner...i dom fårorna lär man juh kunna så 10 kg säckar med potatis å ändå ser dom ut som små ärtor :):) ok lite överdrivet men de skulle se rätt mäktigt ut:D

Hehe det är ju det jag menar :)

Jag funderar på vad mitt framtida föl ska utbildas till och hur jag än vrider på det så drar jag nog mot western ändå .
detta lär bli en mkt tung häst men med smidighet då jag har betäckt mitt mkt kvicka tinkersto med en belgisk ardenner.

men om man enbart ska se på själva ridstilen så har jag sett många "tunga" hästar som rids western. nästan mer vanligt med westensadel på en grov häst, tror aldrig jag har sett en tinker med vanlig sadel utan en westen:eek:

men sen om man går vidare i funderingarna om slide och spinn och gud vet vad allt heter, så kommer ju tankarna om det verkligen finns nån grov häst som kan utföra det, och inte enbart ridas med westensadel och stång. Det var så jag uppfattade TS fråga iaf...

fast vi har ju även fått svar på vilka belastningar detta skulle föra med sig...

Det finns ju nästan inga vanliga sadlar som passar dessa breda kallblod.
Därav användningen av western sadlar :rofl:
Undrar om en traibana tex skulle hålla för en häst som väger ett TON *s*;)

Det finns ju nästan inga vanliga sadlar som passar dessa breda kallblod.
Därav användningen av western sadlar :rofl:
Undrar om en traibana tex skulle hålla för en häst som väger ett TON *s*;)

jo men träns då? vanliga bett och träns finns ;)

Njaa joo visserligen men om man ska ha pannrem o halsrem så brukar dom vara för korta är min erfarenhet ,,
Och dessutom så ser det ju skitfult ut om man rider i western sadel med ett vanligt träns :)

Jag tror att dom tekiska grenarna kan vara lite svåra för dom tunga kallbloden. Dom är ju inte direkt avlade för den sporten. Kan tnka mig att dom blir lite för stora innom trail med men det är bara vad jag tror.

Finns det ?
Har nån här inne en western ardenner?
Funkar det rent tekniskt med slide , spinn o dyl??

Jag är jätte nyfiken om det finns överhuvud taget:bump:
För att vara ärlig; ardenner och grövre hästar har inte några som helst fysiska förutsättningar för westernridning, dessutom hittar du förmodligen aldrig en sadel som passar.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar