Western på travnordis??

J

Joystickers

Jag undrar om man kan träna och tävla western med en travnordis. Eller kan man bara göra det med Quater, Paint m.fl. :confused:

Hur hittar man westernsadlar och träns som passar bra i sånna fall? :crazy:

Tacksam för svar :)

Sv: Western på travnordis??

Du kan träna och tävla western med precis vilken ras som helst. Däremot kan du få det besvärligare med vissa hästar än andra beroende på deras fysiska förutsättningar att röra sig på det sätt regelboken föreskriver, och därmed hamna längre ner i prislistorna. Det är dessutom vissa klasser där en del av bedömningen ligger på hästens exteriör. Om hästen i fråga dessutom har travtränats eller inte blivit ordentligt grundriden kan du få lägga ner väldigt mycket mer jobb än du skulle behövt med en annan häst för att komma till samma nivå, och den maximala prestationen kan ligga längre ner. Men, å andra sidan, det är problemen man lär sig av.

Utrustning hittar du hos westernbutiker. Räkna med att du måste lägga åtminstone 7000-10000 spänn om du ska hitta en brukbar sadel som passar. Köp ingen bomlös, det får du nämligen inte tävla i. Träns bör du kunna hitta åtminstone bruksgrejer, annars så kan det gå att specialbeställa. Det är inte heller särskilt svårt att tillverka själv. Showträns kan vara värre, men det finns satser med silver som man kan montera på ett träns som passar. Tyglar bör inte vara något problem, de brukar vara ganska långa. Bett kan ställa till det, i princip _allt_ tillverkas i standardstorleken 5 tum (=12,7 cm). Har du tur så kan en försäljare ordna fram större bett om du talar om vad det är du vill ha.

/Ida

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur