Western pÅ eurohorse

Gordon

Trådstartare
Vad roligt att det var så mkt western på skandinavium.;) mässan.
:bow::bow:
Och mkt folk var det där med.:bump::bump::banana:
SQHA hade jätte fina filmer dom visade osv. Mkt trevligt.

Sv: Western pÅ eurohorse

vadå mycket westernprylar, jag hittade INGENTING. Det fanns bara en butik med ridgrejor, och de var hutlöst prisade. (ex 1970 kr för en Professionals choice air ride pad, kan man få för 1700 kr på nätet) Nej, tyvärr får jag åka till en tävling, för att hitta det jag vill ha. Köpte en massa täcken etc i en "klassisk" butik.

Håller med om att det var bra att SQHA hade en bra monter!!

Jag håller med. Hittade två butiker (eller ja en butik med enbart westerngrejer och en monter med några westernträns och bett i typ) och som du sa var de jättedyra. Överlag tyckte jag att det var otroligt dåligt utbud (och dyrt) på mässan. Hittade bara en svansrem och en stallboken kalender som jag fick med mig hem och jag hade en låång lista med mig med saker jag skulle kolla efter.

Och westerngata, my ass :p Är ju bra att de försöker pusha för western på mässan men det är stor skillnad på en westerngata och en liten klump av montrar med utklädningskläder och kramskrams :cool::devil:

Gillade dock också SQHA's monter. :laugh:

Jag tycker att det var kul att det var jämförelsevis mycket western, iofs hade vi också hoppats på litet mer... men i sammanhanget får man nog vara glad över det som fanns. Min teori är att dressyr och hoppning är mycket större kundbas, och att butiker och företagare med de inriktningarna är större och har större omsättning. De flesta westernföretagare är, såvitt jag förstått, relativt små och har jämförelsevis liten omsättning vilket gör att kostnaden för en mässmonter inte lika självklart är en god investering.
Vi gillade även att Lucky Rider hade montrar, eftersom vi åkte hem med bl.a. just en Professionals Choice air ride pad efter deras lotteri.:banana:

Senast ändrad:

absolut, jag förstår varför, men jag känner mig lite LURAD, med all reklam för westerngatan... Borde läst på bättre vilka företag som faktiskt var där, innan jag åkte dit.

Fan vad ni gnäller!!!
Vad gjorde ni själva för att få fram mera western???

Per Larsson var där och visade lastträning.
Patricia Kuhn var där och visade westernridning.
SQHA hade monter med videosnuttar där
Westernhorsemen var där med lite grejer att sälja.
High Chapparall var där och hade resturang mm.
Lonestar ranch var där.
Luckyrider var där.
Lite reklam för Mounted Shooting såg jag.

Jag har säkert missat nån. Men det är BRA MKT mer än det varit förut.
Vet ni vad det kostar att hyra en plats på dessa ställen ?? 8000kr + beroende på hur stor yta man vill ha.
Jo! sen var Håkan Ask och kompani där och hade uppvisning i Roping!!
Täcken och grimmer kan väl alla hästar ha likadant av eller?? allafall mina.
Om det är så hemskt dåligt varför gör ni inget åt detta?? Skärpning, gnälla är jävligt lätt!!
Tackar alla enusiaster som satt där i 4 dagar och gjorde allt dom kunde för western ska synas mera. TACK!!

Vad det du som hade en hel drös med biljetter och vann ett antal grejer? :D

Det var mycket trevligt att gå runt och snacka med lite westernfolk!

Och Patricia Kuhns uppvisning var jättebra, jag gillar henne skarpt! Hon fick nog ögon och öron från både hoppryttare, dressyrryttare osv att öppnas rejält.

Många vet inte ens vad westernridning är, många har fördomar osv, så det var jättekul att det var så mycket western i paddocken.

Förresten, var det några som köpte lotter till sadeln som lottades ut i SQHA's monter? Den var grymt snygg och skön att sitta i!

*kl*

Ni har ju missat att WRAS hade en monter där :angel:
Jag stod där på fredagen och jag tycke ändå det var rätt bra tryck, många intresserade! Jag kan hålla med om att westerngatan var mindre än man hade hoppats på, men det fick jag höra lite innan så jag tyckte det var bra ändå.

Kul att träffa så många underbara westernmänniskor med :laugh:

Kram från Malin! :)

*kl*

Även om utbudet av westernprylar inte var särskilt stort tycker jag ändå att det var kul att det fanns något över huvud taget :laugh: Förutom de små montrarna på "westerngatan" hade även den italienska butiken Pioneer en del grejer.

Det man kan vara lite missnöjd med är väl att det inte satsades på lite mäss-erbjudanden, är svårt att få folk att handla när det är billigare på nätet, och med all nätshopping som finns idag har folk rätt bra koll på priserna... Jag köpte mig iallafall en pad från Weaver som jag är kanonnöjd med:D

Hoppas att detta bara var början på EuroHorse western-sattsning, och att det kommer bli ett större utbud på både shopping och uppvisningar de kommande åren!

Ett litet påpekande bara.........;)
I "SQHAs" monter fanns inte mindre än 5 olika organisationer/arrangörer.:idea:

Jag kan tycka att det blev lite olyckligt att allt uppfattades som SQHA eftersom SRHA (Swedish Reining Horsese Assn), NCA (Nordic Cutting Association), SRCHA (Swedish Reined Cow Horses Association), Bökeberg tävlingarna med bla NRHA EM samt American days på Jägersro fanns i samma monter.:d

All heder till SQHAs Urban Gullberg och Camilla Mårtensberg med familjer som fixat allt och en smäll på fingrarna till osss andra som inte lagt så mycket energi på att det skulle bli en bra monter på mässan!

Som Gordon säger, var glad att det blev något, annars har det minsann varit så stora ord om 5 stackars ryttare som ridit på Globen osv på uselt underlag. Men när flera butiker, arrangörer och tidingar betalar dyra pengar för att marknadsföra sporten så får man på nöten.

Jag skulle vilja ge en eloge till High Chaparall, Kulan Trading, Western Horsemans Corrall, Distrikt Väst (för WRAS), JA Ranch, Hästfocus, Lucky Rider, Old Western Store och alla andra som sett till att det blev bra western utbud för första gången på Svenska Mässan under Euro Horse!
Och som någon sa, glöm inte alla som visade upp sporten, Kinna Ropers, Patricia Kuhn och Per Larsson mfl.:bow::bow:

Tack alla för en trevlig helg, många glada skratt och möten med nya och gamla bekanta. Jag ser fram emot en ännu större och bättre western mässa 2010
/Monica Widh, representant för SRHA, Jägerso och Bökeberg på mässan under helgen.

Du kan säga du till mig, du vet ju vem jag är...

Som jag sa, så var det helt upp till mig att kolla vilka som var där, innan jag åkte dit. Jag har lärt mig att kolla bättre, så att mina förväntningar ligger rätt, och så att jag kan pricka in alla bra uppvisningar. (såg bara Kinna Ropers)

Göra mer själv:
Jag har erbjudit mig att stå i SQHAs monter, men fick inget svar. Det fanns väl tillräckligt frivilliga redan?
Jag har erbjudit mig att visa upp hästar, alternativt ha stående i hage, precis som andra rasföreningar har.
Och jag har försökt sälja in mässan till de jag pratar med, så att det ska komma ännu fler westernintresserade till mässan, så att "trycket" på butikerna ska öka (så att det lönar sig)
Jag har efteråt hört att det skulla kosta onämnd butik 25000 kronor för att vara med, och då avstod dom (har inte omsättning som kan bära det)

Alltså är mitt inlägg inte något gnäll på westernsverige, utan på Mässan, som kanske gjorde oproportionerlig reklam.

Jag ställer jättegärna upp nästa år igen, om det är så att jag kan/får hjälpa till...

Jag har en liten fundering kring dina åsikter.
Vad saknade du där?
Vilka "butiker" ville du ha haft där?
Är du säker på att ditt mail kom fram till ansvarig i Quarterföreningen?

Tycker du att du hade varit ett bättre val än Patricia Kuhn eller att din häst hade varit bättre?

Jag blir bara fundersam på vad ditt syfte med ditt/dina inlägg i debatten egentligen är?

Din marknadsföring måste ju uppenbarligen varit sämre än mässans i så fall eftersom ingen av dem du ville se där fanns där....eller missuppfattar jag dig?

Svar ja det kostar mycket pengar att stå där, och de flesta western butiker är inte uppe i sådan omsättning ännu. Kanske skulle ett par butiker kunna gå ihop om en monster och dela på kostnaderna?

En stilla fråga, vad ställer du upp med under nästa år på denna hutlöst pris satta mässa med dålig westerngata?
Ditt positiva sinnelag eller något annat värdefullt vi sakande under helgen:angel:

(Jag ber om ursäkt om jag är lite giftig men dina inlägg ter sig konstiga i mina ögon)
/Monica

hej, du får vara giftig om du vill, jag har också såna dagar:grin:

vad saknade jag där:
åkte med sinnet att inhandla ridutrustning, och blev lite "off" på det något begränsade urvalet av butiker (2 med ridutrustning), och att westernridning kan uppfattas som synonymt med "saloondamer" och annat hillbilly, eller hur jag ska uttrycka mig.

mail till ansvarig: ja, det tror jag i alla fall, eftersom jag svarade på en direkt fråga om när jag kunde, och meddelade det i ett svarsmail.

jag vet inte vad Patricia Kuhn visade, jag erbjöd mig att ställa dit quarter i fålla, precis som andra rasföreningar har hästar i fålla. Jag kunde inte se att någon annan quarter visades upp i fålla. Hävdar inte att jag är bättre på något sätt, nu frågade Gordon vad jag själv gjorde för att bidra till mässan, och då svarade jag på det.

jag har marknadsfört mässan till andra ryttare, eller vad menar du med din fråga?

Ja, att butiker går ihop tycker jag är en jättebra idé, det föreslog jag också till den onämnda butik som jag talade med.

Vad bra att ni saknade mig:grin: då kanske jag kan få vara med nästa år. Bara för att jag inte håller med Gordon i hennes obegränsade positivitet, så betyder inte det att jag är en gnällkärring,:angel: bara att jag inte var odelat positiv och att vi tycker olika.

Ja, då är jag väl konstig då!

Vilka konstiga människor det finns.
Först engagerar dom sig och gör sitt bästa för att hjälpa EuroHorse att skapa ett "westernområde" Sedan planerar de, bygger, sågar och hamrar så fruarna får dammsuga sågspån i hela huset. Lånar in grejor, fixar fram bildskärmar, affischer och flaggor, ringer ihop personal till montrarna. Engagerar andra föreningar och får folk att ställa upp med hästar och göra demonstrationer.
Hela onsdagskvällen ägnar de åt målning och snickeri, pyntning och teknikfix. Sambon åker hem med barnen som borde varit i säng för länge sedan. Det är varm, stökigt, dammigt och svettigt. Kl 24.00 stänger mässan och det är färdigsnickrat.
Så tar de ledigt från jobbet, offrar sin lediga helg, och står i en monter, en, två, tre och till och med fyra dagar. Försöker vara trevlig, försöker informera, försöker göra sitt bästa.
På söndag vill alla hem och då skall allt rivas, packas, forslas bort och köras hem. Man sätter sig i en bil och kör 5, 10 eller 25 mil hem för att komma i säng strax före eller efter midnatt. På måndag stiger man upp 05.45 för att gå till jobbet.

Ingen är perfekt, ingen är felfri. Men alla har de en vilja och en ambition att skapa och utveckla något. Dom pratar inte bara, dom tar tag i hammarskaftet och datormusen.
Vilken tur att dessa konstiga människor finns.

:bow::bow:
Fanns inga engagerade människor så hade det inte ens funnits en wester monter , tävling, clinic i Sverige..:cool:
Bara en massa gnäll människor kvar....kul:grin:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 995
Senast: hundtant
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar