Western med travare

A

Adenick

Hur går det för er som rider western med era travare?
Tänkte försöka mig på western med min häst som är ganska grovt byggd.
Någon som vill lägga lite bilder på era travisar vid träning/tävling i western-valfri disciplin?
Vill se hur era hästar ser ut kroppsmässigt.
Berätta också gärna vad ni tränar/tävlar/hobbyrider.
Har flera hästar som jag kan tänka mig att träna och utvecklas tillsammans med men vet ej hur mkt hästens kroppsbyggnad spelar in för att kunna utföra moment på rätt sätt??
Kan absolut inget om western men är jätte nyfiken på det och vill gärna prova på det och börja ta lektioner?
:idea::)
 
Sv: Western med travare

åh! då kan jag börja:D rider lite western med min travare. Hon är 14 år och är den mer ridvänliga typen. Jag hobbyrider bara lite hemma i paddocken, men det är fantastiskt roligt och hon lär dig väldigt snabbt :D

30809245.jpg


30809970.jpg


30500779.jpg


Tränar även hoppning, dressyr, NH, trick traning mm och så klart MASSOR med långturer ut i skogen :D
 
Sv: Western med travare

Fin hon är då :)
Hon liknar lite grann min herre i kroppen. Fast min är lite mer bastant. Och hans bakparti är ganska kraftigt *haha*
Ska ladda upp en bild på honom så kan ni se hur han ser ut, Men då lägger jag den på min profil (vet ej hur man får upp dem i trådarna)
Kan man lära sig western själv? T.ex med hjälp av böcker och filmer???
Är också nyfiken på trick training och NH-allt åt western hållet så att säga.
Säg gärna vad du/ni tror om min herres förutsättningar om han är bättre lämpad för western än annat t.ex dressyr :D
 
Sv: Western med travare

Så länge du inte satsar på de riktigt höga klasserna så spelar exteriören och val av ras mindre roll. Du kan komma en bra bit på vägen med en lyhörd och välriden häst, inom WRAS stöter du på allt från Shetlandsponny till Shire på tävlingsbanorna.

Rekommenderar starkt att ta hjälp av tränare till en början, och fördjupa dig i böcker och DVD när du fått en grund att stå på. Gärna träna lite på välutbildade hästar innan du skolar om din egen, på så sätt vet du hur det ska kännas och kan ge din häst rätt hjälper från början...
 
Sv: Western med travare

Som en av de tränare jag rider för sa, de flesta raser funkar inom western, är endast i högre reiningklasser som det helt klart är en fördel med quarter!

För övrigt hänger det mer på individen än på rasen, alla hästar är ju olika och har olika förutsättningar

Lycka till!!!
 
Sv: Western med travare

okej, tack för era svar än så länge :) tänkte kolla lite ställen omkring där jag bor och se vad jag hittar.
Ska kolla nätet också på film/böcker så man lär sig lite begrepp så man inte är helt lost när man väl börjar med det hela.
Mer bilder vill jag se :) Alltid kul att se spec. travare som gör annat än springer på banan. (fast jag är travbiten själv)
tycker bara inte att deras liv ska vara slut bara för att karriären är det.
 
Sv: Western med travare

tack:D bilderna är från januari respektive april, hon har musklat på sig en del sedan dess! :D
 
Sv: Western med travare

Jag rider western med mitt varmblod. Vi har inte kommit så långt än då jag bara haft honom sen februari men han är väldigt lättlärd :). Han är ganska liten (ca 150 cm) men har en trevlig kompakt kropp och är smidig som en katt och väldigt snabb, framtida reiningämne kanske ;).

Bild0108.jpg
 
Sv: Western med travare

han var också jättefin!!
Jag blir ju såå sugen på att börja med någon av mina pållar :)
MEN jag börjar nog med lektioner så jag lär mig basen själv först ordentligt, sen tar jag med min häst till lektionerna.
Vill börja idag ;)
Mera bilder på era sötnosar!!!!
 
Sv: Western med travare

Åh kul tråd!:laugh:
Jag rider western på min bebis. Han är i den grövre modellen. Vi är mer på hobbynivå. Han är påbörjad utbildning sedan 1,5 år tillbaka nu. Vi fick börja från 0! Aldrig tävlat.. har inga nerver men ska nog försöka ut på lättare tävling för tränings skull ^^ Han älskar det vi håller på med!! Snart får vi hem en westernsadel också..ååh kan knappt bärga mig! Hoppas den passar!

Han blev tyvärr felverkad av en hovslagare och detta ledde till snebelastning. Så det var nu i måndas han blivit bra igen och vi kan fortsätta med ridningen. Annars har han stått sedan i våras :(

a9201eb8-142d-4261-9683-905fe7bce7ae4.jpg


5d0589f4-fd9a-463b-ab96-0cb7591fa4354.jpg


bd76e9ff-b780-448c-8bcb-6524417408ce4.jpg


Här provar vi på trail för första gången, både han och jag ^^
http://www.youtube.com/watch?v=Z2DyKGRMg5Q

Här lullar vi bara runt, ignorera testet av spinn;)
http://www.youtube.com/watch?v=4hQkG1avgfo
 
Senast ändrad:
Sv: Western med travare

Jag har tränat enbart westernridning med min varmblodiga travare i ungefär 5-6 år nu. Han är nu 20 år och jag har inte varit särskilt aktiv i ridningen senaste tiden, men vi har tidigare år tävlat några gånger med förvånansvärt bra resultat (jag trodde nog aldrig riktigt att vi skulle kunna tävla).

Här är gubben:
31017313.jpg

31017316.jpg

31059408.jpg

17878911.jpg

24409445.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western med travare

Vad duktiga ni är :)

Han är jättefin och allt ser så lätt ut....och det ser så kul ut. Trail är nog något för mig :banana:

1 år säger du ??

Ja, hoppas jag har kommit så långt på 1 år, jag har ju ändå en quarter så de exteriöra förutsättningarna finns ju !
 
Sv: Western med travare

Jag rider western med mitt varmblodssto. Har gjort de i ca 5,5 år. Vi har tagit oss ut på 2 tävlingar med rätt bra resultat. Vi har då tävlat i reining, western ridning och trail.
De är nog reiningen som vi satsar på mest, men jag har på senaste insett att trail är ganska skoj :D

Här är vi på första tävligen för ca 1 år sen.
IMG_0008.jpg
 
Sv: Western med travare

F'N va roligt att se att travare lyckas inom andra grenar och inte bara travet!-om ens det?
Tycker det är så kul att just denna typ av häst får en chans att få visa sig inom annat och hos andra slags människor-dock vet jag ju inte hur insatta ni är i trav och vad ni vet om travare överlag MEN jag har åtminstonde både fått hört och även läst att travare duger inget mer till än att trava med vagn bakom sig. FEL och vi har ju bevis i denna tråd :)
Berätta gärna hur det går för er i fortsättningen....
Jag själv har tyvärr inte kommit igång alls. Har liksom sommarlov nu så i höst får vi se vart det lider ;)
Men jag tror absolut att western är något som jag kan tänka mig att hålla på med och spec. med travare då mitt hjärta slår ett extraslag för dem av olika skäl.
MER BILDER och INLÄGG allihop. Gamla som unga, nybörjare som mästare.
Iaf jag vill se mer av detta ovanliga? och fantastiska fenomen att travare får en seriös chans i livet att hävda motsats till vad som vanligen sägs om dem.
"De duger inte till mer än banan" har även hört "funkar de inte på bana så funkar de inte alls" och då var det en person som över huvutaget inte kan NÅGOT om travare och dess förutsättningar. Dock mycket duktig inom dressyren (Ni som har sådana dressyr hästar ta inte åt er för jag har hört det av en person MEN det betyder inte att jag dömmer ER för att säga en sådan sak. Alla har rätt till åsikt men VET man INTE så tycker iaf inte jag att man ska yttra sig.
Hur som helst denna person som sa detta menade på att om en travare inte fungerar på banan, som är dess egentliga uppgift och även det de avlats fram för, så vad får någon att tro att de skulle fungera bättre inom något som de inte har avlats för?
Håller absolut inte med om detta! Om man fått en första chans så kan man väl få en andra och få visa framfötterna i annat i stället.
Ska djuren behöva betala med sitt liv bara för att de inte fungerar hos proffstränare???
NEJ, ge dem en chans. Det kan gå vägen och även få placeringar :) Om inte annat en kul träningskompis!
OBS: jättefina djur ni har allihop!
Peace out
 
Sv: Western med travare

Det är skoj med varmblod, de är viga som katter o rysligt villiga att vara till lags. I allafall min.
 
Sv: Western med travare

min med :D! Det roligaste är att hon vägrar ibland sluta jobba, hon kan ibland av red vilja vägra gå från volten längst ort från ingången bara för att slippa sluta arbeta, så fort hon får trava eller gallopera igen blir hon nöjd! :P
 
Sv: Western med travare

Det är skoj med varmblod, de är viga som katter o rysligt villiga att vara till lags. I allafall min.

Det är min kille med:laugh: Nu är Bitter en av den grövre modellen men han är skitsnabb och smidig när han väl förstått övningen.. jag bara sitter och :love:

Men nu är han en :devil: då han stått hela våren. Imorgon börjar träningen igen!!
 
Sv: Western med travare

Vad duktiga ni är :)

Han är jättefin och allt ser så lätt ut....och det ser så kul ut. Trail är nog något för mig :banana:

1 år säger du ??

Ja, hoppas jag har kommit så långt på 1 år, jag har ju ändå en quarter så de exteriöra förutsättningarna finns ju !

Jajamensan han är lättlärd och vill ju så gärna jobba. Jämfört med mitt förra kallblod:grin: Nej Bitter är en ängel. Dock får jag inte in någon galopp på honom.. tyvärr..

En quarter skulle man ha:laugh: Men nu blev det en liten arabflicka istället!
 
Sv: Western med travare

KL*

Har själv "skolat om" min olycka från grunden, både jag och hästen var gröna vad gällde western så jag började så att jag hoppade på en nybörjarkurs på westernridskola, det var perfekt start, eftersom de andra i gruppen endast red en gång i veckan på skolade hästar så han ju jag och min olycka tjuvträna emellan lektionerna så att vi hängde med i utvecklingen, blev också både billigare och roligare än att ta privatlektioner :banana:

Olyckan är väl av den grövre typen och ser nu mera ut som ett halv/fullblod än som den "typiska" travaren alla ratar..

en sak kan jag säga om min lilla travare, hon älskar när det går fort fram och kastar sig gärna in i övningarna med alldeles för mycket "Go" och detta har väl både för och nackdelar.. precisionsövningar som sidepass och bakdelsvändingar är svårt, det går så fort så innan jag reagerat på att vi fått till en bakdelsvänding så är hästen halvvägs in i någon slags spin, och självklart kommer frustrationen smygandes när jag då stoppar henne och ber om ett steg i taget.
fast å andra sidan så behövde vi aldrig "lära" oss rollbacks, ryggningar och kodrivning, det var som en sockerbit ur öppen hand:bow:

Mitt råd: Fundera inte så mycket på saken, låter det spännande så kasta dig in i det! Man kan analysera och fundera hur mycket man vill, men det ger dig ingen känsla för det, och allt som blir fel kan fixas till, det gäller bara att kunna ta ett steg tillbaka när det behövs :)

vad gäller exteriör, ras, personlighet odyl. spelar det någon roll? travare skulle inte kunna ridas på öht, fjordingar skulle inte kunna hoppa och mulor skulle aldrig kunna tävlas i distans, men nu kan dom det, för att någon bestämde sig för att bara ha kul med sin häst och sluta fundera över rätt och fel :)

Hoppas att det går bra för dig :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 974
Senast: malumbub
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp