Western - engelskt - Vad är skillnaden?

F

FTW

Hur skulle man enkelt kunna beskriva de viktigaste skillanderna i engelsk och westernridning?
T ex användning av skänklar och säte? Tyglarnas betydelse? Görs ett "ledande tygeltag" likadant inom bägge diciplinerna?

Kan en enbart westernskolad ryttare sitta upp på en enbart engelskt skolad häst och göra t ex en skänkelvikning direkt?

Upplys mig. pliiis! :bow: :bow: :bow:

Framförallt utrustningen och målet att hästen ska bära sig själv. Vägen dit är ganska lika - men i westernridningen fokuserar man mer på eftergiften än i engelskridningen.
En annan stor skillnad är rörelserna, rollbacks, spinns etc, man gör och hela tävlingssystemet.
Annars är det rätt lika säger jag!

En westernskolad ryttare skull nog utan vidare kunna sitta upp på en engelskt riden häst och göra skänkelvikningar, skulle jag säga.

Detta borde jag veta eftersom jag rider engelskt och svärmor med släkt rider western.

Vad jag har märkt så är målet detsamma, vi vill ha en häst som går i rätt form (dvs bär sig och går under sig). Vi arbetar båda mycket med eftergiften (eftergiften är alltid där men kanske visar sig på olika sätt). Vad som skiljer sig är rörelserna och naturligtvis utrustning. Träningen blir olika också eftersom att vi har olika röresemönster vid tävlingar tex. Dessutom arbetar ju inte de engelska ryttarna med enhandsfttning.

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 313
Senast: Cam
·
Western Om man ska byta från att rida engelskt till western. Vad bör man som ryttare tänka på? Tänk er att en van ryttare (engelsk ridning) ska...
Svar
9
· Visningar
3 208
Senast: Korven
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 889
Senast: Em-Jay
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama