welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Welsh skrev:
Vi kan börja med att diskutera denna dam som är svenskägd. På bilden dräktig. Lägg gärna in andra STON så håller vi hingstarna utanför Tack!
idasida.jpg

Copyright Patrick Malm
Grov? Smäcker? Kort hals?
Kom nu med kritik. Bedömningar från massor av domare finns så kör hårt :)

fin... jag skulle nog vilja ha ett något ädlare huvud... ser lite "tungt" ut på bilden...lite låg fram.... kan vara fotot som spökar ?
annars var hon fin...

kolla det här min C 1 åring.. det är väl ett fint "pony head" som Mr Blair sa...

GMJ215c.JPG

Bewelinn skrev:
Vi hade ett sektion C sto som var 131 cm och som fått 9:a på typ, så rätt små ;)

Vad jag hört i UK så vill dom ha runt 132-134 på C som ideal.. större brukar domarna inte gilla något vidare.....
Jag tycker det är rätt lagomt med 128-134..;)

Vi är väl alla överens om att denna övning gör vi på kul?

OK! Ett härligt cobsto (och perfekt trimmad!). Min kritik:

Rastypiskt feminint sto med mycket massa = 9
Något långt huvud, välformad men kort hals, bogen kunde önskas mer liggande, utmärkt djup, bra längd i korset men sluttande, väl ansatt svans = 8
Välbenad från sidan = 8
Rörelser?

Jag skyller på fotografen att hon ser överbyggd ut, och även tryckt i framknäet. Och visst är hon BRUN; inte gulbrun…

Jag har en god vän som var i Builth Wells på ROYAL WELSH SHOW. H*n tyckte precis tvärt om, att "C:arna" var jättestora och h*n uppfattade dem snarare som FÖR stora.....
Den lilla ettåringen växer nog snart i sitt huvud. Det fattas en hel del i det lilla bröstet.

Det här med C:s mankhöjder kan jag känna ställer till det lite kontra KATEGORI höjderna. Antingen skulle man väl vilja ha stora kat B-ponnyer eller också maxade sekt C ponnyer, för att få så stora kat C ponnyer som möjligt.... en liten kat C ponny är kanske inte lika lättsåld. Man bör väl tänka på vad marknaden vill ha, här i Sverige. Små cobbar som är maxade kat C ponnyer vore kanske något att satsa på...
R

Hon ser ut som ett cobsto ska göra, inte för mycket/lite av vare sig det ena eller andra. För min del hade jag önskat en ngt längre hals, den ser aningen för grov ut. Har bara sett henne som 1-åring så jag törs inte döma för mycket. Men även då fanns den grova halsen så jag misstänker att den finns kvar.

Poäng ger jag inte då det ju krävs rörelse för att kunna fastställa exteriören.
Ett sto väl typat för sin ras som med all rätt befinner sig i avelsboxen :banana: (och här väntas det med spänning på att få se en avkomma efter en sekt D-hingst :love: )

Bra ridmodell, precis en som "man" (läs jag) vill ha (är väl partisk för att underskrivens avelssto skulle kunna stå bredivd den här en mörk natt och man hade inte gjort någon större skillnad på dom), syns ju också på resultaten ifrån hennes ungdomsår. Bra ridmodell - bra avkommor :)

Stämmer rätt så bra med vad domarna tycker. Halsen har alltid fått kritik att den är välformad men inte kort. Kan nog bero på hur hon står på kortet. Dessutom är hon elegant med vackert huvud:rofl: enligt svenska domare. Alltid visad med guld bortsett som 1 åring.

Detta är ett sto med hög ridbarhet. Direkt efter fölning och igångsättning kan hon vara något tung fram men har bra motor, lätthet i steget och otroligt vig. Hoppar bra, en av Sveriges högst bedömda cobbar/ponnier på löshoppning faktiskt.

NÄHÄ hörrni!! ;)
Nog för att ni gärna får ha en tråd för inbördes beundran ;), men exteriörbedömning från foton undviker vi på forumet! Möjligen tillåtet på gnägg.
Just detta kanske inte stör nämnvärt, men tillåter jag ER så måste jag tillåta alla andra Också och det har jag inga planer på...

eyes_an.gif

(jag ser er ;))

Fast det är ju lite synd då vi inte kan komma överräns om hur typen ska se ut. Bild på Ida var mer för att få Haily och Equilibrium att komma på samma nivå igen;) Det andra stoet ägs inte av någon på Buke så där är det mer visning av en helt annan typ. Kan du inte somna om och återkomma i morgon em istället:angel:

Ragnhild skrev:
Jag har en god vän som var i Builth Wells på ROYAL WELSH SHOW. H*n tyckte precis tvärt om, att "C:arna" var jättestora och h*n uppfattade dem snarare som FÖR stora.....
Den lilla ettåringen växer nog snart i sitt huvud. Det fattas en hel del i det lilla bröstet.

Det här med C:s mankhöjder kan jag känna ställer till det lite kontra KATEGORI höjderna. Antingen skulle man väl vilja ha stora kat B-ponnyer eller också maxade sekt C ponnyer, för att få så stora kat C ponnyer som möjligt.... en liten kat C ponny är kanske inte lika lättsåld. Man bör väl tänka på vad marknaden vill ha, här i Sverige. Små cobbar som är maxade kat C ponnyer vore kanske något att satsa på...
R

en bild kan aldrig visa hennes fina yttre och gångarter... hon har fått mycket fina lovord av framgångsrika uppfödare.. (UK o SE) framför allt då på hennes fina kroppsbyggnad och ädla huvud... och jag tror faktiskt på dom när man tittar sig omkring...;)

Jag har en max B/ liten C som hoppar hus... hon skulle göra bra ifrån sig i vilken av kategorierna som helst... utan problem... :bump:

Nebo Julie Ann den svarta cobben finns hon i Sverige?

Nebo Julie Ann finns hos sina uppfödare, familjen Jones som driver det anrika Nebo-stuteriet i Wales. Nu sägs det ju att "allt går att köpa för /tillräckligt mycket/ pengar", fast jag undrar jag... Sedelpressarna skulle nog få gå på högvarv om någon skulle lyckas få loss Julie Ann. Inte ens Nebo, som fött upp welsh cob av toppklass sedan drygt 40 år, producerar ston av den karaten särskilt ofta.

Vi svenskar får glädja oss åt att Julie Anns flashige helbror Nebo Red Dragon RWD 18 (fux, ljus man & svans, bläs, 4vtff), som ju blev champion welsh cob vid SWFs hingstutställning i april, importerats hit:d . Julie Anns pappa Blaengwen Brenin är även far till Blaengwen Dafydd som står i Värmland (fast han är /ännu/ inte kvalitetsbokförd).

Jag har varit i kontkt med Ameo om vår "exteriörbedömning" från bilder. Vi får inte göra det här inne på avel, men vi kan väl köra igång en vända på "Gnägg", men limitera det till just Welshponnyer sektion C och D.
Hörru "Welsh" kan du inte lägga ut den ljusa cobben där i stället? Jag skall lägga ut en också, när jag får till det med tekniken.....
Ragnhild

Ok , jag är nu ingen spekulant på Cob då jag föder upp ädla sek K och B, men jag var hos en svensk uppfödare i veckan och dom hade två importerade svarta cobbar en riktigt snygg med vackert uttryck i huvudet.
Annars sträcker sig tyvärr min cob kunskap till att alla jag gillar förutom Haley då får dåliga poäng för dom är för ädla typ lite ridponnyystuk:crazy:

Men tycka om vackra hästar/ponnyer kan man ju göra över sek gränserna....

...Julie Ann är inte till salu... har redan frågat Owen... han skulle höra av sig om dom fick något liknande... ;)

Flashjack skrev:
...Julie Ann är inte till salu... har redan frågat Owen... han skulle höra av sig om dom fick något liknande... ;)
Nu var du nästan lite små rolig!! Vad tror du att hon kostar?
R

...vad är det som är så "roligt" angående det ??? :eek:

... jag har väl rätt att köpa en kuse om jag vill ??? (även om den är dyr så är det inget problem om den är värd det....)

det är väl inte din ensak vad priset kan tänkas vara.... det är väl mellan Owen och mig att bestämma om han har något han vill sälja...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka