welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

RPAF som fyller 5 år i år har jubileumsutställning i Roslagen, Slängsboda gård (där man har fött upp vackra araber):) Räknar med vackra rosetter och många fina priser till alla, även de med brons.:d

;) hopp igen....;)

måste ju hålla tråden "levande".... ;)

Piraja skrev:
Här kommer nytagna bilder på mitt ungsto, 2 år gammal:

Hon är ganska lik mitt 4-åriga sto e. Leyeswick Dai (se avatar)...

/Johanna
----------------------------------------------
Idhults Welsh Cob - www.welshcob.se

Ja, det verkar vara samma typ...men hon ser större ut. Lilly är rätt liten och jag har bestämt att hon är för liten för mig så det blir nog så att ägaren säljer henne till någon annan nu;) Jag måste ha en som åtminstone kommer upp i 150 cm för att jag ska känna mig bekväm...:D

Hon är inte så stor, 144 cm nu och växer nog bara någon cm till. Hur hög är Lilly?

150 cm är en lagom höjd :)

/Johanna

Tror inte hon kommer över 145. Dessutom är hon rätt kort och jag har mycket långt överliv...och långa ben så jag upplever henne som för liten. Det är t.ex. stor skillnad mellan hennes typ av WC och de paintar jag träffat på nu senast. Dom är inte så väldigt höga men de är mer långsträckta. Passar mig bättre;)

Har du kollat på hemsidan "Welsh"? Att det är din märrs dotter råder det inget tvivel om. Dom är SÅ lika.

Jag vet att hon har Pärlan men de har så mååååånga cobbar. Jag tycker inte att de är så lika numera.

Welsh skrev:
Är det Ploppans avkomma?

Jajjemän, visst är det det! :) Har inte visat henne sedan hon var 2 år eftersom jag inte är så mycket för utställningar :smirk: Skulle dock vara kul om hon kom upp i mammas poäng! :bow: Såg att hon har fått en "lillebror" också - de skulle inte bli större.....

Och "så mååååånga cobbar" har vi väl inte, eller?! :angel:

/Johanna

:bump:

sektion C & D...
..vem har betäckt vad med vem ? för att få ?

D.Quartz - D.Quartz-sto betäckt med D.Grand Suprise - D.Two Rivers-hingst.

Årets föl blev så bra så vi gör en till :love:

Här har vi betäckt 2 sekt D + 1 sekt C med en sekt C för att få små sekt D samt en stor sekt C.

här blir det nada iår... har inget lämpligt material att använda...
men nästa år.... då ska min svarte fram i ljuset !! :d

Känner mig lte dum. Men vill någon förklara varför det är sådanna diskutioner mellan dom olika sektionerna? Är det inte upp till hingstägarna att godkänna sina ston och få fram fina avkommor? Själv så tycker jag att kvaliten är bättre än kvantiten. Föder själv upp Welsh Partbreed eller Svensk Ridponny.

ikaros227 skrev:
Känner mig lte dum. Men vill någon förklara varför det är sådanna diskutioner mellan dom olika sektionerna? Är det inte upp till hingstägarna att godkänna sina ston och få fram fina avkommor? Själv så tycker jag att kvaliten är bättre än kvantiten. Föder själv upp Welsh Partbreed eller Svensk Ridponny.

att det blir "snack" mellan sektionerna tror jag är att även om alla sektionerna är welshponnyer så blir det nästan som att det är fyra olika ponnyraser då många inte vill blanda sig med en annan sektion, rastypen är "helig" för många...och behålla rastypen innebär (oftast) att avla inom sektion.

själv har jag inget emot att blanda... men man ska vara säker på vad man ämnar göra med avkomman och tänka lite längre fram.
Korsningar tillhör dom bästa tävlingsponnyerna man kan hitta...;)

såg en svart D Burhult bebis på SWF.... vilken sötnos...jättefin !!!

Senast ändrad av en moderator:

ikaros227 skrev:
Det kan bero på att du håller på med prestationsavel och vi med renrasiga welshar oavsett sektion vill behålla rastypen. Det är väldigt svårt att behålla rastypen på sekt C o D om du blandar in sektB blodet. Finns dessutom ingen anledning att blanda in sekt B blod i cobbarna. Det för inte aveln framåt.

Jag såg ett sto som heter Valhallas Hillary WSB 131205 hon var svart hade snygg hals vacker huvudansättning och väl ihopkommen!
Sek D! Troligen är hon ej rastypisk för jag gillar henne, men om det skulle komma en cob innanför mina trösklar skulle hon se ut så!

Du gillar ju T. Highlight och han är rastypisk så varför skulle detta sto inte vara det?

Men en del cobbar är för "mycket" långa ryggar dåliga halsar och framförallt dålig överlinje sedan korta ben..... huu, nej men detta sto var så väl ihopkommen och hade ett mycket tilltalande utseende, precis som det svarta stoet som var på bild i denna tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka