welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Welsh skrev:
Det kan bero på att du håller på med prestationsavel och vi med renrasiga welshar oavsett sektion vill behålla rastypen. Det är väldigt svårt att behålla rastypen på sekt C o D om du blandar in sektB blodet. Finns dessutom ingen anledning att blanda in sekt B blod i cobbarna. Det för inte aveln framåt.
Jag kan hålla med om och jag håller med om att rastypen SKALL behållas också. Men vad jag också märker är att ponnyryttare skriker efter svensk födda ponnyer för vardagsbruk samt för tävling. Jag tycker att ponny priserna är höga och för egen del så pysslar jag med avel för jag skulle aldrig ha råd att köpa en färdig ponny till min dotter. Att man inte blandar sekt B i Cob kan jag också förstå. Men betäcker Cobbarna Ridponny ston? Det är en fråga som jag inte har en aning om. Men även för avel inom rastyp så borde det väl vara ett val vad hingstägaren vill ta emot för ston. För även där är väl kvaliten viktig och inte bara kvantiten?!

Där tror jag att ASRP är med och bestämmer en del, och det är ingenting welshfolk har med att göra och hör egentligen inte hemma i denna råden.
men för egen del har vår sekt D hingst betäckt ridponnysto. Hur avkomman blir som vuxen återstår att se :idea:

Mina hingstar betäcker ridponny och korsningsponnyer men inte anda sektioner än sin egen. Eller ja Gribbe betäcker sekt C 0 D medan Besk betäcker sekt A o B.

Min sektion C hingst får inte betäcka shettisar,kallblod eller varmblods travare. Det skall var ston med känd hästamning, sen är det upp till stoägarna om de vill använda min hingst.

ska det vara något utanför sektionen ska det vara ponnyer med bevisat bra prestationer som kan lämna ännu bättre med hingstens tillgångar... varför annars korsa två olika ? stamtavlan är inte lika viktig... går avkomman bra så frågar inte många efter stamtavla...

Har inte alls med tråden att göra (förlåt welsh) men det är en månad till RIKS och anmälningstiden är ju snart ute.
Vilka ska åka dit och visa sina telningar? Jag kommer inte men mina pållar åker dit. Ett sekt D sto med föl.

Sen undrar jag om någon kan hjälpa mig att vaska fram namnet på den här lilla "ponnyklubben" någonstans utanför Gislaved tror jag, som varje höst håller utställningar precis alla raser, dvs den är öppen även för ponnyer som inte har nån ras och korsningar :o Vill dra mig till minnes att det var nån från Buke som var där i höstas.
Samhället/klubben börjar på B tror jag *tänker så det knakar*
Vill åka dit med Haly för den brukar ligga så bra i tiden i början av hösten när man är ledig och hästarna har börjat hitta sitt riktiga hull igen.
Flashjack - ska du visa din nya nånstans?

Jag ska visa en som inte är cob..... på Riks!

jodå.. jag funderar på om det inte är dags snart... han börjar se riktigt bra ut... ;)
riks blir det inte... han behöver lite mer tid att lära sig " gå fot"...:p han har varit vildhäst hela vintern... men han är en väldigt snäll krabat så det är snart gjort...
och om han fortsätter i samma takt så blir det iallafall Grevagården igen nästa år..

Kanske den 2 september på Östergötlands ponny sällskaps utställning...? någon som vet något om denna utställning ?

nu har den försvunnit i utkanten igen... jag :bump: lite... ;)

Ett nytt sto har det blivit också, köpt från Tyngwndwn, mörk fux..
dräktigt och med en Nebo Bouncer hingst unge vid sidan... fast hon stannar i UK till nästa sommar för ombetäckning..
Bouncer fölisen kommer hem om ca två veckor.. :bump:
sen "funderar" jag på ett till sto... dräktig med en "dun"... leverfux med lykta och fyra höga strumpor...en WOW !! och en nära släkting till Flash Jack... fast det är båda stona.. ;)

Den svarte pojken fick 37p och silver på Östergötlands utställningen... det är jag nöjd med...med tanke på hur han växer och hur han såg ut när han kom...;) fortsätter han växa i denna takt att fylla ut som han gör, kommer han se ut som en Pecheron i vår :rofl:

å...lille Flash Jack i UK.. samma dag vann han sin hingst klass och blev BIR bland sektion C och BIS.... :banana:
Han ser fantastisk ut !!! å matte är så stolt... :love:

ja, det har blivit lite många nu...fast jag har bara sålt tre och en av dom har jag precis köpt tillbaka, "trasig"... kotleds inflammation på ett par månader... det är bra jobbat :mad: ...stackarn är så klossfet så bara det räcker till överansträngning....men det blir nog ordning på henne med... banta och rehabiliteras...;) hon var sååå glad över att få komma hem igen...:banana:

jag tycker mest jag samlar på mig just nu... fast det ska bantas ner lite i antal... jag vill ha sektion C welshar inte en massa div...fast ibland går det inte riktigt som man tänkt sig...ja ja.. det är bara att göra det man måste..

ja, det har blivit lite många nu...fast jag har bara sålt tre och en av dom har jag precis köpt tillbaka, "trasig"... kotleds inflammation på ett par månader... det är bra jobbat :mad: ...stackarn är så klossfet så bara det räcker till överansträngning....men det blir nog ordning på henne med... banta och rehabiliteras...;) hon var sååå glad över att få komma hem igen...:banana:

jag tycker mest jag samlar på mig just nu... fast det ska bantas ner lite i antal... jag vill ha sektion C welshar inte en massa div...fast ibland går det inte riktigt som man tänkt sig...ja ja.. det är bara att göra det man måste..

Synd att du inte vill behålla din svarta hingst. Är jag fräck om jag frågar vaför han är till salu. Du köpte honom i våras, eller hur?

Hej

nej då, det är inte fräckt..givetvis får man fråga om sånt ...
Black är underbar på alla sätt och vis men... jag vill avla på Flash Jacks blod och han har inte dom blods linjerna men likväl är han en väldigt bra hingst, Black är egentligen bättre än FlashJack både i typ och gångarter och har mer kapacitet men...envis som synden ibland... ;) jag vill ändå ge mig i kast med Flash Jacks blod då jag tycker det är spännande att se vad man kan skapa av det...

Jag skulle gärna använda mig av Blacks blod framöver om några år, men just nu har jag 1 sto samt ev. 1 till av nära släkt till Flash Jack som jag vill betäcka med lille Jack men sen kan jag tänka att blanda in den svarte i det hela....:d

Att bara samla dom på "hög" (även om man kan) är inget vidare... dom ska ha sin tid varje dag och med för många så blir det bara kvantitet och inte kvalitet.. ingen kuse mår bra av att "bara" gå och få för lite uppmärksamhet eller hantering.. så då får man välja...pest eller kolera...:(

Den som köper honom kommer få en riktigt bra hingst och tävlings ponny... han är "all that"... och jag önskar att jag hade samvete att lägga honom på "hög" någonstans...

men än är han inte såld och jag har den tiden han behöver och utbildningen är i full gång.. så OM han är kvar blir det Grevagården nästa vår med vackra svarten...

Hur går det med Tuffe då ? har du hittat någon ny som vill fortsätta hans karriär ?

Om hon kunde tänka sig bort minst 1 nolla så skulle Tuffe få gå och samlas på hög hos mig:love:
Han skulle få tucktas rejält och gå året runt med mitt cobsto:devil: Deras avkommor är ju så fina ihop:love:

nu är min Nebo Bouncer "son" hemma.... åh vilken fölis !!! :love:
....Tyngwndwn Renown heter han...;)

*kl*

Här kanske man kan få lite tips & råd... som ny i sammanhanget har ett welsh cob sto som jag vill betäcka i vår. Lättillgängligast verkar Gladstone vara men jag tar gärna emot tips på andra hingstar - jag vet egentligen ingenting. Vill gärna få till en med lite högre mankhöjd... Kan ngn tänka sig att komma med tips till en novis :o

Du kan säkert få en massa tips här. Men börja med att skriva vad hon har för stam, vad du vill ha avkomman till annars är det omöjligt att veta vad som kan tänkas passa. En bild är bra och kanske bedömningsresultat om hon är visad.
Eva

OK -

Hon är e. Burhults Black Commence u. Taircross Sorrel, f-98. Hon fick 39p som 4-åring och i somras på Riks fick hon silver.
Här är en länk till några bilder:
http://s102.photobucket.com/albums/m103/lenven_2006/Iscalda/
Hon är slutmätt till 144 cm

Hon är rätt kraftig i typen och vi jobbar hårt med att få henne starkare bak eftersom hon helst bara använder sina framben när hon jobbar :smirk:

Jag skulle gärna vilja få något med högre mankhöjd, när den växt klart naturligtvis :D och min egen inriktning är dressyr.

Alla råd och idéer mottages tacksamt!

Jag skulle slänga en blick på T. Highlight. Hans årsföl har varit snygga trots lite olika modeller på stona. Bra kritik har de dessutom fått. Han står söderut och är lite större.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka