Welsh springer spaniel

R

Rio

Vi funderar på att köpa en valp till våren och har tittat på raser väldigt länge nu, vi alla har fastnat lite för Cocker spaniel, men den är egentligen lite för liten.
Är Welsh springer spaniel ett bra alternativ istället för en aktiv och sportig familj, men som inte jagar?
Eller behöver man jaga för att ha en welshare?

Såklart kommer vi att aktivera hunden dagligen och träna diverse roliga saker, så hunden kommer inte att bli understimulerad.
Vi har inte haft hund tidigare, (iofs har pappa växt upp med stövare) men jag har ju haft häst i över 3 år nu, så vi vill ju inte ha en alltför hård hund att uppfostra.

Flummigt skrivet kanske...?

Men jag hoppas att ni kan komma med nått vettigt svar:P

Låter detta som en bra ras? Eller har ni andra tips?

/Sanna
 
Sv: Welsh springer spaniel

Jag tror Welshen kan passa... allt beror dock på vad aktiv och sportig betyder! Men är du/ni intresserade av att träna lite agility eller lydnad samt hålla på med spår eller apportering (nått med jaktanknytning tycker jag man ska erbjuda en jakthund) så kan det nog bli kanon!

MEN det är en hund som vill få träna och jobba med sin familj för att inte bli odrägligt flamsig och få olater...

Har själv en Welsh hanne, en foderhund som är tagen i vuxen ålder...

Många Welshar kan dock va svåra att lämna själva eller veka i överkant...

Va noga med kennel! Bäst är nog att bestämma er för att jobba MKT med hunden så ni kan ta en från en kennel med meriterade föräldrar då vet ni bäst vad ni får!

Min Welsh älskar att hänga med på ridturer! Han älskar när det går fort å kan springa i timmar!

Men tycker cockern är bra oxo! De är inte så "små" som man tänker sig! En cocker e med på det mesta! Vill ni veta mer om cocker så prata med Duvan här på buke hon kan allt och är väldans vettig!!!!
 
Sv: Welsh springer spaniel

Lady_A skrev:
Jag tror Welshen kan passa... allt beror dock på vad aktiv och sportig betyder! Men är du/ni intresserade av att träna lite agility eller lydnad samt hålla på med spår eller apportering (nått med jaktanknytning tycker jag man ska erbjuda en jakthund) så kan det nog bli kanon!

MEN det är en hund som vill få träna och jobba med sin familj för att inte bli odrägligt flamsig och få olater...

Har själv en Welsh hanne, en foderhund som är tagen i vuxen ålder...

Många Welshar kan dock va svåra att lämna själva eller veka i överkant...

Va noga med kennel! Bäst är nog att bestämma er för att jobba MKT med hunden så ni kan ta en från en kennel med meriterade föräldrar då vet ni bäst vad ni får!

Min Welsh älskar att hänga med på ridturer! Han älskar när det går fort å kan springa i timmar!

Men tycker cockern är bra oxo! De är inte så "små" som man tänker sig! En cocker e med på det mesta! Vill ni veta mer om cocker så prata med Duvan här på buke hon kan allt och är väldans vettig!!!!

Tack för ditt svar, och jag kan tillägga att det stämmer ganska bra, din beskrivning av vår familj. Det är ungefär så vi har tänkt oss att jobba med hunden.

Det låter också bra din beskrivning av welshen, och jag ska kolla efter kennlar som verkar bra.

Dock har vi inte tagit bort cockern helt ifrån listan, de låter ju himlans trevlig.
Är det nån mer som vill säga nåt om cockern så är det bara att skriva, vi är intresserade av fakta och synpunkter så att det ska bli så bra som möjligt!


/Sanna
 
Sv: Welsh springer spaniel

Låter väl ypperligt, hade en granne med denna hundras och den var jättetrevlig utöver att hon var total understimulerad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 453
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp