Vi har haft labbe och vi tycker mycket om rasen men som jag skrev innan stora, starka och busiga. Vi har inte haft labbe av soffpotatis modell. Nu känns det som om det passar bättre med en något mindre hund.Men en labbe då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har haft labbe och vi tycker mycket om rasen men som jag skrev innan stora, starka och busiga. Vi har inte haft labbe av soffpotatis modell. Nu känns det som om det passar bättre med en något mindre hund.Men en labbe då?
Tycker mycket om whippet men jag vet att vissa har mycket jakt i sig. Och så vill vi kunna ta långa skogsturer i alla väderså vi behöver en hund med lite mera päls.Whippet...? Om det inte är jätteviktigt att alltid kunna ha hunden lös.
Det finns många fina hundraser men vi är intresserade av wss nen det kan bli någon annan ras till slut.Västgötaspets?
Bearded Collie, Schapendoes, schnauzer, keeshound, någon av lapphundarna?
Det finns många fina hundraser men vi är intresserade av wss nen det kan bli någon annan ras till slut.
Det låter inte så bra det du skriver. Det låter som om det finns oseriösa uppfödare. Allergiproblem och separationsångest vill vi inte ha i kommande hund. Det är ju svårt att veta om uppfödaren är seriös och om man bara träffar hundarna i deras invanda miljö.Jag har träffat en hel del welshar och skulle säga att de flesta hålls som sällskapshundar - men de flesta är alldeles för understimulerade. De behöver vettig och ordentlig aktivering, både fysisk och psykisk.
Det där med lösgående verkar vara olika i olika linjer, jag har träffat många som i princip inte behövs lösträning alls utan håller sig några meter ifrån ägaren men jag vet att det finns såna som drar på jakt.
Separationsångest är ett stort problem enligt min erfarenhet, många har väldigt svårt eller omöjligt att vara ensamma. Allergiproblem börjar dyka upp, likaså svajig mentalitet med osäkra, rädda hundar.
Jag tror welshen passar någon som sysslar med jaktapportering och det krävs nog att vara väldigt insatt i rasen för att få det man letar efter.
Det låter inte så bra det du skriver. Det låter som om det finns oseriösa uppfödare. Allergiproblem och separationsångest vill vi inte ha i kommande hund. Det är ju svårt att veta om uppfödaren är seriös och om man bara träffar hundarna i deras invanda miljö.
Alltså det finns ju nyanser mellan sällskapshund på ena sidan av skalan och jakthund på den andra. En Welsh mår väl kanske bäst om den ligger närmare jakthund på skalan sett till aktivering och träning men det innebär ju inte att alla har dem till just jakthundar.Jag får tänka efter igen. Men jag har uppfattat det som att de flesta wss lever sina liv som sällskapshundar och inte som jakthundar?
Men jag vill inte ha en alltför krävande hund heller bara en aktiv och pigg sällskapshund och vi gillar retrievers och spaniels.
Tänker fortfarande att typ en nedklippt amerikansk cocker skulle gilla ett sånt liv ni lever - lagom stora, glada, positiva, roliga, inte särskilt mentalt krävande
Ja det är ju iofs sant :/ Det blir ju så tokigt i sådana här trådar när en ibland utgår lite för mycket från sina egna erfarenheter (har inte träffat så många sjuka Amrisar i jämförelse med welshar därav ingen tanke på att dom är sjukare )Jag tror alldeles säkert att amerikansk cocker är jättetrevliga hundar som skulle passa TS, men eftersom hud- och allergiproblem var en av anledningarna till att ev. välja bort WSS kanske inte amris är det bästa alternativet?
Rasen är väl inte superfrisk överlag och har ffa stora problem med öroninflammationer. Enligt RAS är kronisk öroninflammation den vanligaste avlivningsorsaken hos amrisen, och jag skulle tyvärr tro att det är svårt att undvika problemen genom research när man väljer uppfödare eftersom den rastypiska anatomin troligen är en stor bidragande faktor. Rasstandarden anger att öronen inte får vara ansatta högre än undre ögonkanten, vilket är ett extremt nog utseende för att jag skulle ha valt en annan ras om jag vore TS. Särskilt som exteriören orsakar sådana problem... de har ju även långa/tunga öron vilket bidrar till problematiken.
Ja det är ju iofs sant :/ Det blir ju så tokigt i sådana här trådar när en ibland utgår lite för mycket från sina egna erfarenheter (har inte träffat så många sjuka Amrisar i jämförelse med welshar därav ingen tanke på att dom är sjukare )
Menar du på allvar att det skulle vara den enda rasen där det går att träna alla individer att klara av att vara ensamma?Jag har mycket erfarenhet av Welsh och tycker inte riktigt att bilden i tråden stämmer till fullo.
Det är en aktiv ras om man vill hitta på saker, men soffpotatis om det passar bäst i några dagar. Långpromenad och lite lätt lydnad/apport/spår räcker alldeles utmärkt för att hålla dem nöjda.
Det finns sjukdomar, men är i allmänhet en väldigt frisk ras som lever länge. Jag personligen har upplevt väldigt få hälsoproblem bland de som jag träffat och umgåtts med.
Hanar kan vara ”hingstiga” och starka, tikarna är mjukare och lättare att ha att göra med.
Det är en supermysig och ”lagom” ras som hänger med på allt. Ensamhetstränining krävs men är långt ifrån omöjligt att klara av att få ordning på. Jakten finns där men är inte heller speciellt svår att träna bort.
Det finns en del, i mina ögon för många, welshar som är försiktiga och ”spökiga”. Det är INTE rastypiskt och borde inte avlas på. De ska vara glada, lekfulla och lättsamma men behöver inte nödvändigtvis vara som en retriever i det sociala.
Jag tycker att det låter som en väldigt passande ras för er! Är dock färgad, älskar rasen PM:a gärna om du vill veta mer.
Hej!Jag har mycket erfarenhet av Welsh och tycker inte riktigt att bilden i tråden stämmer till fullo.
Det är en aktiv ras om man vill hitta på saker, men soffpotatis om det passar bäst i några dagar. Långpromenad och lite lätt lydnad/apport/spår räcker alldeles utmärkt för att hålla dem nöjda.
Det finns sjukdomar, men är i allmänhet en väldigt frisk ras som lever länge. Jag personligen har upplevt väldigt få hälsoproblem bland de som jag träffat och umgåtts med.
Hanar kan vara ”hingstiga” och starka, tikarna är mjukare och lättare att ha att göra med.
Det är en supermysig och ”lagom” ras som hänger med på allt. Ensamhetstränining krävs men är långt ifrån omöjligt att klara av att få ordning på. Jakten finns där men är inte heller speciellt svår att träna bort.
Det finns en del, i mina ögon för många, welshar som är försiktiga och ”spökiga”. Det är INTE rastypiskt och borde inte avlas på. De ska vara glada, lekfulla och lättsamma men behöver inte nödvändigtvis vara som en retriever i det sociala.
Jag tycker att det låter som en väldigt passande ras för er! Är dock färgad, älskar rasen PM:a gärna om du vill veta mer.
Menar du på allvar att det skulle vara den enda rasen där det går att träna alla individer att klara av att vara ensamma?
I så fall borde det gå att träna bort grav separationsångest hos alla individer av alla raser, vilket är ren bs.Absolut inte, jag syftade på att det nämnts tidigare i tråden att de skulle ha svårt att vara ensamma. Jag menar att det krävs träning men är klart görbart.
I så fall borde det gå att träna bort grav separationsångest hos alla individer av alla raser, vilket är ren bs.