Welsh ponny!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
I

IrishCobTinker

Hej!

Jag har kollat på en welsh ponny hingst som ser jätte fin ut!
Tanken är om jag köper han att jag vill ställa ut han.
Men problemet är att han pappa är 137 cm och mamman 142 cm.
Och hur fungerar det om han växer över 137cm gränsen?
Får man inte visa han då?
Kan han tex bli godkänd hingst fast han har växt över?

Tacksam för svar!

Sv: Welsh ponny!!

En hingst som är tillräckligt bra kan ges dispens om den är tillräckligt bra.

Ur hingstreglementet:
Welsh Sektion B över 137,2 cm. Hingst av särskilt värde för aveln ges generell dispens för införande i kvalitetsbok.

Ur storeglementet:
Welsh Sektion B över 137,2 cm, kan ej kvalitetbokföras.

Och ur rasstandarden:
Welsh sektion B
Som vuxit över maxmått kan kvalitetssäkras men med notering att mankhöjden avviker från maxmåttet.

Maxmåttet är btw inte 137, utan 137.2 cm. Det är för det översätts från engelskans hans, och max är 13,2 hh

Min är våldsamt övervuxen, men det var väntat. Redan som åring var det ganska klart att han med största sannolikhet skulle växa över, och det gjorde han redan som tvååring. Idag är han kring 143 - 145 cm beroende på hur jag mäter. Vet inte vad ett proffs skulle mäta honom till, men några 137.2 cm kommer han inte under hur jag än beter mig. Gör iofs inte ett dugg - det är en valack, och jag är gladare ju större han blir ;)

Förr gick ju de övervuxna sekt B som sekt R, men det togs ju bort.

Med tanke på föräldrarnas storlek finns ju risken han växer över, men man kan inte kolla på bara föräldrarna, utan vad ligger bakom? Sen kan generationer av småttingar få en (alltför) stor avkomma, och generationer av stora kan få en småttingavkomma.

Men är ditt mål utställning och förhoppningsvis gdk för avel skulle jag kanske inte ta chansen. Är utställning etc en bonus och du är lika glad för din övervuxna sportponny så varför inte =)

Sekt C är ju lite begränsande då de aldrig kan 'byta sektion' beroende på mankhöjd etc som de andra sektionerna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 398
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka