Welsh P/B-hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ryttaren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Welsh P/B-hingstar

Rodde skrev:
Det kommer ju att bli så med flera raser, när WPB är klara med sina rasvisa krav kommer det också att finnas en kvalitets bok, annars kommer det inte att vara någon större skillnad på t.ex Welsh olika sektioner PB inräknat.
Welsh Partbred är och förblir ett korsningsregister, liksom Partbred Arab är, skillnaden är väl att Welsh Partbred kan visas på welshutställningar, och bör väl rimligtvis kunnas visas på alla ponnyutställningar genom SPAF. Hur det är med ponnychampionaten blir en intressant fråga, kan dom visas där blir det ju en väldigt attraktiv ponny och en farlig konkurrent till ASRP's monopolställning som som registerförande förening för korsningsponnier med welshblod. Hingstar som aldrig skulle kunna visas i ASRP's regi kan ju nu få en chans, WelshXhalvblod, welshXarab osv. Och ve och fasa, det kanske visar sig att welshpartbredhingstar blir populärare än ASRP's ridponnyhingstar, och avkommorna blir bättre prestationsponnier.....för som irländarna säger:You cant jump the papers...fråga vilken blivande ponnyköpare som helst: vad väljer du? en stamboksförd ridponny vars enda merit är att den vunnit på utställning eller en korsning som hoppar hus? Jag vet vilket svaret blir!
Angående det där med *ej rekommenderas för avel* bör nog inte tas för allvarligt, och speciellt när det gäller en så väl meriterad hingst, för hur skulle det gå för dom dyra ridponnyhingstarna om en welshpartbred skulle ta en massa ston, och avkommorna skulle bli bättre, finns bara ett ord:KATASTROF!

Det finns ingen avelsförening som kommer att avelsvärdera "huller om buller" hingstar, SWF har en viss standard då det gäller vilka hingstar som kan avelsvärderas och vilka som kommer in i Kvalitetsboken för hingstar resp ston. Vill man sedan avelsvärdera sin hingst oavsett stam kan man göra det även om man gör det hos welsh eller någon annan ras. Man kan ju alltid registrera dem hos asrp!
Det var korsningsponnyer som avelsvärderades hos asrp på deras avelsvärdering tror en fick 33p dom kan använda den i avel, jag ser ingen skillnad på korsnings registret hos asrp än hos någon annan avelsförening.
Det kommer alltid att finnas folk som använder s---t hingstar och andra tar sig tid att se vad hingsten kommer att göra för stoet, om hingsten har kvaliteer.
När man väl har gjort det kan man se och välja en hingst utifrån kvalité. Det är trots allt stoägaren som ska sälja sin avkomma! Allt är ju inte som det ser ut..... En fin hingst kan vara en luftbubbla och en hingst man tror är dålig kan vara högsta vinsten!
Man får som stoägare följa sin intiution undersöka och kolla, titta på avkommor, ifrågasätta varför en hingst aldrig visas utan bara finns på bild???!

Hur som helst tror jag att WPB kommer att ta marknadsandelar.....

Hädanefter kommer förmodligen folk att räkna andelen welsh% i stället för andelen fullblod och hingstarna med en högre andel welshblod kanske får ett uppsving. Många kanske kommer att satsa på en egen WPBhingst i stället för att anlita de dyra seminhingstarna. Tyvärr tror jag inte att det gynnar ridponnyaveln att det blir så dyrt att betäcka med hingstar på semin. Du får trots allt inte så mycket betalt för ett ponnyföl oavsett härstamning. Detta med WPB kanske blir den största motelden till de billigare importponnyerna. Det gynnar inte den svenska aveln att vi t.ex har dubbelt så dyra betäckningspriser som Danmark. Nu kommer kanske också möjligheten att använda de Danska hingstarna att öppnas. Där finns ju många fina ridponnyhingstar från både Holland och Tyskland till betydligt lägre kostnad än i Sverige.

Har just varit och lämnat ett ridponnysto på seminstation.
Att betäcka via transportsemin har väldigt stora fördelar, men har den baksidan att det blir förhållandevis dyrt i förhållande till värdet på avkomman.
Sverige har "topp" europa på avgifter till ridponnyhingstägarna.
I Danmark, Tyskland och Holland är inte ridponnyhingstar mer speciella än övriga ponnyhingstar.
Ordinära till bra och unga går på naturlig betäckning, endast några få marginal topphingstar betjänar ston via semin.
Varför det blivit på detta "konstiga" sätt i Sverige har troligtvis någon form av förklaring ????
Att en ridponnyhingst när den är i Holland, Tyskland, Danmark kosta ca 2000-2500 kr att använda för stoägaren, men flyttar samma hingst sig till Sverige så kostar han ca: 1500+3000 + moms för stoägaren.

Lustiga förhållanden lär uppstå när dessa europeiska ridponnyhingstrar börjar nå Sverige via EU semin och absolut A hingstar blir billigare att använda än en nygodkänd 3-4 åring som ännu inte är slutgodkända.
Däremot är det nog så att ASRP´s hingstar alla har bra avelsvärde, avkommorna efter samtliga RP hingstar blir oftast en positiv upplevelse för stoägaren.

Problemet ligger dock i att hela proceduren blir så pass dyrbar att stoägare kanske väljer en mindre lämpad hingst av kostnadsskäl.
Vi har under de senare åren fått ridponnyhingst stationer, seminstationer med egen hingst och som betjänar ponnyston på egen station och stoägaren slipper både stationsavgiften och portokostnader.
Att köra sitt sto till hingsten och dennes station sparar ca 2000 kr. Vad som istället kan inträffa är att man får lång transport till stationen och att stoet måste stanna tills hon är dräktig.
Lite av att hur man än vänder sig så har man ändan bak situation.

Så sett ur ekonomisk förutsättning för att få sitt sto dräktigt vore det onekligen praktiskt, med ett flertal welsh P/B hingstar utspridda på olika gårdar runtikring landet.

Nackdelen är förstås att det blir mycket svårt att få dessa hingstar att vara lika bra i genomsnittslig kvalite som RP hingstarna.
En annan nackdel är att många hingstar betyder också mindre ston/hingst, som i slutändan får konsekvensen att hingstarna i princip aldrig får tillräckligt med avkommor för att kunna avkommebedömas.

På den vägen är redan welshaveln inne, welsh har utifrån antalet aktiva avelsston förhållandevis många hingstar. Jag tittade nyligen på welsh hemsida och betäckningsstatistik--väldigt många hade 1 till två ston, mycket få hingstar hade lyckats få tio ston.

Som avelsintresserad är det lätt att ställa sig frågan, kommer överhuvudtaget några hingstar att få tillräckligt med avkommor för avkommebedömning ???
Lite tråkigt ser det onekligen ut, då man ser att det finns welsh hingstar av myckert hög kvalite, som får förhållandevis få ston troligtvis av anledning att väldigt många stoägare redan härbergerar en hingst hemma på gården och då förstås använder denna till sitt sto.
Tja lite funderingar i väntan på räkningar för mitt blivande "kanonföl" 2006.
peråke

Som welshinsatt kan jag bara hålla med angående "statistiken". Det blir mer och mer som i england. Man har ett par ston och en hingst och dom går i avel. Folk som bara har ett sto har don oftast inte för avelsbruk och därmed betäcks den inte. Därför blir det ju så att dom uppfödarna som har många ston får sina hingstar avkommeprövade. De andra hingstarna runtom i gårdarna lär få vänta många år innan man ser hur dom förärver sig, desto värre är det när de flesta fölen då kommer att ha samma mammor...
För att inte tala om det kommer att bli nu med så många avelsvärderade djur som släpps in i aveln på sina 34 p. Dom kommer ju att "ta" potentiella ston från de hingstar som faktiskt har gått den långa vägen fram till ett gammaldags godkännande...

Jag hoppas att folk som visat sina hingstar på det nya sättet och fått under 38p är tillräckligt seriösa att de inte har den hingsten i avel! Bugar för de 2 cobhingstägare som valde att kapa kulorna på sina hingstar som inte nådde upp till gyllene 40p :bow: :bow:
Har de inte fått topp på gångarterna må vara hänt, alla har en dålig dag även visarna :cool: men får man inte 9-7 på de 3 första (redan 7 är gränsfall) så är det inget man borde vilja avla vidare på........

Instämmer med föregående talare...vi måste vara kräsna med vad vi väljer om vi inte ska trilla efter i vår svenska avel! ;)

I Boden visades en cobhingst som fick 30p!. Han hade varit godkänd att användas i avel om han inte hade fått veterinär anm. på att den ena bollen var mer än 50% mindre än den andra...

Hade ingenting med diskussionen att göra men jag kom bara att tänka på det när jag läste tråden...

Hu :crazy: jag sålde min ungcob som gick som hingstämne som föl. Han fick 34p på vinterutställningen, visserligen sa Morgan att han är i slyngelåldern nu och man inte vet åt vilket håll han kommer att utvecklats. Han är nu en lycklig valack :banana: Om inte min andra unghingst får bra till hösten så blir även han en lycklig valack såvida inte nämnden tycker att han ska växa på sig ett år till. Det finns som någon skrev väligt många hingstar och få ston i avlen just nu. Varför låta hingstar med under 38p alltså klass II och klass III hingstar gå i aveln istället för att bli lyckliga valackar :confused:

Ja, man undrar ju lite hur det står till när en hingst som i sverige kostade 6500 + moms vid levande föl+ seminavgifter osv, finns även tillavel i Holland för 180 euro(=1700kronor enl. en holländsk hemsida).Jag är inte ett dugg förvånad att stoägare med ston med blandad/kort stam väljer welsh eller andra renrashingstar, eller för den delen använder egen hingst.

peråke skrev:
Har just varit och lämnat ett ridponnysto på seminstation.
Att betäcka via transportsemin har väldigt stora fördelar, men har den baksidan att det blir förhållandevis dyrt i förhållande till värdet på avkomman.
Sverige har "topp" europa på avgifter till ridponnyhingstägarna.
I Danmark, Tyskland och Holland är inte ridponnyhingstar mer speciella än övriga ponnyhingstar.
Ordinära till bra och unga går på naturlig betäckning, endast några få marginal topphingstar betjänar ston via semin.
Varför det blivit på detta "konstiga" sätt i Sverige har troligtvis någon form av förklaring ????
Att en ridponnyhingst när den är i Holland, Tyskland, Danmark kosta ca 2000-2500 kr att använda för stoägaren, men flyttar samma hingst sig till Sverige så kostar han ca: 1500+3000 + moms för stoägaren.

Lustiga förhållanden lär uppstå när dessa europeiska ridponnyhingstrar börjar nå Sverige via EU semin och absolut A hingstar blir billigare att använda än en nygodkänd 3-4 åring som ännu inte är slutgodkända.
Däremot är det nog så att ASRP´s hingstar alla har bra avelsvärde, avkommorna efter samtliga RP hingstar blir oftast en positiv upplevelse för stoägaren.

Problemet ligger dock i att hela proceduren blir så pass dyrbar att stoägare kanske väljer en mindre lämpad hingst av kostnadsskäl.
Vi har under de senare åren fått ridponnyhingst stationer, seminstationer med egen hingst och som betjänar ponnyston på egen station och stoägaren slipper både stationsavgiften och portokostnader.
Att köra sitt sto till hingsten och dennes station sparar ca 2000 kr. Vad som istället kan inträffa är att man får lång transport till stationen och att stoet måste stanna tills hon är dräktig.
Lite av att hur man än vänder sig så har man ändan bak situation.

Så sett ur ekonomisk förutsättning för att få sitt sto dräktigt vore det onekligen praktiskt, med ett flertal welsh P/B hingstar utspridda på olika gårdar runtikring landet.

Nackdelen är förstås att det blir mycket svårt att få dessa hingstar att vara lika bra i genomsnittslig kvalite som RP hingstarna.
En annan nackdel är att många hingstar betyder också mindre ston/hingst, som i slutändan får konsekvensen att hingstarna i princip aldrig får tillräckligt med avkommor för att kunna avkommebedömas.

På den vägen är redan welshaveln inne, welsh har utifrån antalet aktiva avelsston förhållandevis många hingstar. Jag tittade nyligen på welsh hemsida och betäckningsstatistik--väldigt många hade 1 till två ston, mycket få hingstar hade lyckats få tio ston.

Som avelsintresserad är det lätt att ställa sig frågan, kommer överhuvudtaget några hingstar att få tillräckligt med avkommor för avkommebedömning ???
Lite tråkigt ser det onekligen ut, då man ser att det finns welsh hingstar av myckert hög kvalite, som får förhållandevis få ston troligtvis av anledning att väldigt många stoägare redan härbergerar en hingst hemma på gården och då förstås använder denna till sitt sto.
Tja lite funderingar i väntan på räkningar för mitt blivande "kanonföl" 2006.
peråke

Rodde skrev:
Instämmer med föregående talare...vi måste vara kräsna med vad vi väljer om vi inte ska trilla efter i vår svenska avel! ;)
Hur kommer det sig att stuterier som Downland, Cusop, Small-land osv. osv i england är så framgångsrika? Dom har aldrig varit i närheten av en premieringsnämnd?

Det är nog din bakgård de engelska stuterierna, men när det gäller Mrs Cuff så vet jag att hon brukar peka ut dom redan som föl och säga "den där" blir bra, och i 9 fall av 10 har hon nog haft rätt.
Likaså är det nog med Cusop och Small-Land. Det är ju bara så att om man vill ha framgång måste man vara själv kritisk, en individ som i utställningsringen får 34 poäng hör inte hemma i avelsboxen hur mycket man än tycker om den. Att den sedan kan hoppa spelar ju ingen roll låt den då hoppa.

Kombinationen som gör en bra hingst bra är i första hand exteriören, men det räcker ju inte alena så då måste den också ha ridbarhet eller förärva ridbarhet ;)

Jag tror vi har mycket att lära från de duktiga i England, det är trots allt dom som en gång startade upp vår berömda ridponnyavel.
Brittisk Ridponny är grunden till all framgångsrik ridponnyavel/WPB.
I Sverige har vi fått lära oss att det är något skumt! :confused:

I Sverige käns det som vi är kvar på "gräl" stadiet och inte riktigt vet vart vi ska gå :D :angel:

poloplayer skrev:
Hur kommer det sig att stuterier som Downland, Cusop, Small-land osv. osv i england är så framgångsrika? Dom har aldrig varit i närheten av en premieringsnämnd?
Bättre avelsbakgrund än vad de flesta svenskar har kanske,de har oftast generationer av avel bakom sig. De har nog gjort sina misstag de med men har med åren lärt sig en hel del.....de föder dessutom upp fler föl om åren än vad vi gör.

Jag läste en intervjuv med Mrs Cuff, ägare av Downlandstuteriet, om hennes framgångsrika avel med många exporter, därnämndes bla. annat hingsten Downland Folklore, som enl Mrs Cuff fick följande utlåtande: a rather plain colt totally lacking all quality, un ugly duckling who apparently has made his name with the dutch breeders as a stallion, maybe the standard on the continent is lower than in England.Hon hade alltså inga höga tankar om den hingst som enl en del är bland det bästa som funnits i Holland.

Rodde skrev:
Det är nog din bakgård de engelska stuterierna, men när det gäller Mrs Cuff så vet jag att hon brukar peka ut dom redan som föl och säga "den där" blir bra, och i 9 fall av 10 har hon nog haft rätt.
Likaså är det nog med Cusop och Small-Land. Det är ju bara så att om man vill ha framgång måste man vara själv kritisk, en individ som i utställningsringen får 34 poäng hör inte hemma i avelsboxen hur mycket man än tycker om den. Att den sedan kan hoppa spelar ju ingen roll låt den då hoppa.

Kombinationen som gör en bra hingst bra är i första hand exteriören, men det räcker ju inte alena så då måste den också ha ridbarhet eller förärva ridbarhet ;)

Jag tror vi har mycket att lära från de duktiga i England, det är trots allt dom som en gång startade upp vår berömda ridponnyavel.
Brittisk Ridponny är grunden till all framgångsrik ridponnyavel/WPB.
I Sverige har vi fått lära oss att det är något skumt! :confused:

I Sverige käns det som vi är kvar på "gräl" stadiet och inte riktigt vet vart vi ska gå :D :angel:

Jo det är nog många som håller med om det även i Holland, men han har framför allt gett bra gångarter, annars är det lite mer delikata ponnyer som kommer från Downland stuteriet.
Han har fått fram en del mycket bra hingstar efter sif Downland Folklore som i sin tur gett mer "vackra" ponnyer med en hel del kvaliteer, men som sagt tidigare det viktigaste är inte vad en hingst är utan vad den ger.
Många klagar på hans halsansättningar som kanske inte är dom vackraste!

poloplayer skrev:
Jag läste en intervjuv med Mrs Cuff, ägare av Downlandstuteriet, om hennes framgångsrika avel med många exporter, därnämndes bla. annat hingsten Downland Folklore, som enl Mrs Cuff fick följande utlåtande: a rather plain colt totally lacking all quality, un ugly duckling who apparently has made his name with the dutch breeders as a stallion, maybe the standard on the continent is lower than in England.Hon hade alltså inga höga tankar om den hingst som enl en del är bland det bästa som funnits i Holland.

Mrs Cuff, förmodade nog helt riktigt. Ponnyer i Tyskland Holland under den här tidsperioden var på i princip o-nivå. Uppfödare med några pengar överhuvudtaget åkte till England och köpte avelsmaterial och troligtvis hade dom inte pengar att köpa det allra bästa.
Vad som är intressant är hur de sedan bedrev sin ponnyavel. Både Tysk och Holländsk ridponnyavel har haft styrd avel med selektering av avelsdjur. Selektering har varit exteriör och med brukstest. Så även om den första generationen ridponnyer var av embarmlig kvalite, så med avelsarbete och selection med utval i varje generation av de ca 10 % bästa hingstarna och ca 40% bästa stona och därtill mycket snabba generationsskiften. Har man lyckats över förväntan att från en urusel genomsnittsnivå, höja raserna till en ponny som blivit attraktiv för ponnyryttarna.
I dag så är England istället importörer av sportponny som ursprungligt härstammar från deras kanske långtifrån bästa avelsdjur.

Just med ponnyn Downland Folklore blir detta visualiserat med importhingsten till Brittiska sportponnyavel "Sports Pony Studbook Society" Orchard Glasnost", linjeavlad på just Downland folklore.

Peråke

Per Åke vad har du valt för hingst till ditt sto i år?

Ja vad har jag valt ??? Svaret är att jag inte har valt, jag har kört mitt sto som påbörjat sin brunst men ännu inte är seminfärdig.
Stoet står kvar på stationen och skall undersökas på onsdag.
Så nu är det bråda tider att besluta sig. Ärligt talat så har jag en rätt krafig beslutsångest. I år finns mer hingstar att välja på än tidigare.
Jag avlar sportponny med tonvikt på gångarter, gärna vackra men inget absolut krav. Men hingsten jag väljer skall ha mycket stark prestationsförvärvning.
Sett "overall", så finns det tre olika hingstlinjer för mig tillgängliga att välja på. Samtliga tre hingstlinjer har förmått att lämna avkommor som kan konkurera internationellt.
Power Boy-Fenome--Pauli.
L.Elegant
Derano B- Dont Worry
(här skulle jag vilja skriva Jarno (Colenhages purioso))

Mitt sto är av bra kvalite och hon behöver egentligen inte förbättras eller förädlas.

Jag har just i skrivandet tre hingstar i huvudet--en skall väljas senast onsdag.

Fenome--En hingst jag gillar skarpt, har redan ett föl och vill gärna ha fler. Mycket prestationsgener, snygg förpackning.

Dont Worry--värstingförvärvare av gångarter, mäktig. --ful !!!

Pauli--ung snygg och för blod från värstingförvärvarna,
Power Boy och Derano B.
Pauli har "all time high" prestationsgener, förpackade i ett vackert skal...

Jarno--men honom behöver jag inte fundera på just nu (vet.Kass i avvaktan på beslut i besvärsnämnd)

Jaaa, blir väl ole-dole....
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 623
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka