Welsh el RP? vart ska jag reg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare U-Two
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 114
U

U-Two

Hej!
Jag har ett ponny sto som har okänd härstmning på papper..
Är korsning welsh/arab har nu fått ett hingst fök e:Jarno som är 50% welsh.
På papper så blir ju fölungen 25% welsh.
Har hört att det tar otrolig tid att få pass från SPAF, och att welsh är snabbare, stämmer det?
Var ska jag reg.. :confused:

Sv: Welsh el RP? vart ska jag reg?

Hej. Din fölunge blir Welsh Partbreed, så det är där du ska regga :) Lycka till :)

hmm, RP eller partbred?
Vad jag förstår så går det att reg vilket som. eller?
eller får jag bara reg i Welsh? :confused:

Eftersom Jarno har RP nr så kan du regga i ASRP men även RSF(tror jag) samt WPB.
Fråga Rodde om vad som gäller i RSF.
Då fölet inte har ett avelsvärde hos ASRP så kanske RSF är ett bättre alternativ med stämpel hos WPB.

Jag tror du skall tänka så här.

Du har nu ett föl och det fölet skall då kanske visas och bedömas, när fölet sedan blir en ungponny så finns treårstest och kvalitetsbedömningar.

Varje gång du visar ponnyn så kommer ponnyn att bedömas och få poäng i förhållande till hur den ser ut och uppträder enligt en rasstandard och rasstandarden är olika för alla tre alternativ.

En welsh P/B bedöms på ett sätt.
En Svensk ridponny på ett sätt.
En Brittisk ridponny på ett sätt.

Visserligen kan man välja ett alternativ och sedan vara med på de andra rasernas utställningar, men när det gäller fölchampionat, treårstest och kvalitetsbedömningar så är det rasstandarden där ponnyn är grundregistrerad som gäller.

Samma ponny kommer att bli helt olika bedömd beroende på var man valt att grundregistrera.

Det här kan variera mycket en Svensk ridponny skall inte alls se likadan ut som tex en Brittisk ridponny och en welsh P/B finns just nu inte så mycket skrivet om men i andra länder så krävs ett tydligt welsh utseende.

Allt ifrån Brons till Guld är säkert möjligt att få samma ponny bedömd beroende på vad man väljer för "ras" att registrera ponnyn i.

Vid ett treårstest/kvalitetsbedömning så inverkar exteriörbedömningen ordentligt på resultatet och det val av rasstandard som man väljer åt ponnyn som föl kommer att påverka resultatet ordentligt.

Inom Svensk ridponny som jag känner bäst till har vi sett skillnaden när vi har haft gästdomare från olika länder, har vi valt en Engelsk domare så har ponnyer med Engelskt ursprung fått de högsta poängen (domaren har då i huvudet haft förebild enligt Brittish ridingpony).

Har vi valt en Holländsk domare så har ponnyer med Holländska ursprung fått högst poäng (domaren har haft den Holländska rasstandarden i huvudet).

Har vi valt Tysk domare så har Tyskättade ponnyer fått högst poäng (domaren har haft Tysk ridponnys rasstandard i huvudet).

När vi har Svenska domare som dömer enligt ASRP´s rasstandard som är vanligast så blir det lite blandat resultat och även Svenskavlade lite färskare korsningar kan bli högt bedömda, något som aldrig har inträffat med gästdomare.

Rodde har beskrivit det här tydligt här på BUKE hur en Holländsk gästdomare sa att Svensk ridponny ligger 30 år efter tyckte han...och gav förstås de svenska korsningarna poäng därefter.

Så ser inte domarna på din ponny när den bedöms efter ASRP´s rasstandard våran avel och när vi anvender ASRP hingstar på våra svenska ston så är dom precis som dom är nu, inte trettio år efter någon annans avelsförenings avel--utan de bästa ponnyrna VI Svenskar föder upp I DAG får de högsta poängen.

Svensk ridponnys rasstandard är anpassad till den typ av korsningar/rasblandningar som är i Sverige.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Detta är ju helt sanslöst! Hur i hela tidens namn kan du beskriva och förvränga saker????
När denna utställning var jag har refererat till blev en ponny BIS som hade russ i sig och naturligtvis reggad i asrp, tvån var en ponny med NF forest/xx på mödernet ochså asrp!
Med domare var Birgitta Larsson och jag tror att Asrp anlitar henne mest!
En ridponny är en ridponny och det skiljer en del på Brittisk Ridponny och Svensk ridponny, men även inom BRP skiljer det på individerna.
Holländsk Ridponny är en av de största exportponnyerna i Europa och Tyskarna, Danskarna, Svenskarna, fransmännen och Engelsmännen köper upp mängder av dessa ponnyer likaså.
På hingstpremieringen i Holland möter man varje år flera av de Tyska domarna som är där och frottera sig och tittar på ponnyer. Nu är det så att enligt Per Åke är vi unika i våra svenska ponnyer men så är inte fallet.
Om vi tittar på vilka av våra Asrp hingstar som är dom populäraste och får flest betäckningar verkar det absolut vara de Holländska, som Verona's Bo-Gi, Jarno, Verona's Gersvein, Vita Nova's Hanassie, Leuns Velds Elegant och Power Boy alla dessa är från Holländska NWR.
Det är iallafall den sluts sats jag kunde dra då det gjordes en rundringning bland hingsthållare!
Då skulle vi i Sverige gynnas av att visa för Holländsk domare!

Mitt råd till dig är för att få ut maximalt av din ridponny, registrera i alla tre föreningarna så missar du inget!

Men måste inte hästen ha dokumenterad härstammning på minst 12,5% welshblod för att reggas som partbred? Hur ska man annars veta att den har welshblod i sig..
Inrikta er på frågan ist för att tjafsa..
Den erfarenhet av ASRP jag har var att det tog ljusår innan passet kom, men det tog ganska lång tid att få fölpasset på SWF också, det var dock inget som störde mig då det kom snabbt när jag skulle sälja henne.

Mitt råd till dig är för att få ut maximalt av din ridponny, registrera i alla tre föreningarna så missar du inget!

Det går inte man måste välja en förening att grundregistrera i.
Där ponnyn grundregistreras dit hör den och bedöms efter den rasstandarden vid riksfölchampionat/treårstest/kvalitetsbedömningar.

Däremot går det bra att visa på andra föreningars utställningar och få ponnyn bedömd enligt olika rasstandarder vid olika utställningar.

peråke

Det vore intressant att få veta vad du menar med welsh utseende?
Som en welsh sec A ? B? C? D?
:banana::banana::banana:

I Holländsk och jag har sett det även i Belgien och i tyskland, delvis i Engelska rasstandarder (undrar om inte även danmark har något liknande).

Står att en P/B i princip följer rasstandartden för sec A/B (dom kanske hänger ihop är inte så hemma på det), ha en tydlig welsh karaktär och utstrålning-- och att den skall vara en ridponny med sportegenskaper.

Sen är det för större P/B och den finns inte beskriven i alla länder, men när den beskrivs, tydligast är det i England är sec C/D rasstandard man vill se , och då korsat med i princip halvblod--och att det är en liten sporthäst och coben SKALL synas.

peråke

I Holländsk och jag har sett det även i Belgien och i tyskland, delvis i Engelska rasstandarder (undrar om inte även danmark har något liknande).

Står att en P/B i princip följer rasstandartden för sec A/B (dom kanske hänger ihop är inte så hemma på det), ha en tydlig welsh karaktär och utstrålning-- och att den skall vara en ridponny med sportegenskaper.

Sen är det för större P/B och den finns inte beskriven i alla länder, men när den beskrivs, tydligast är det i England är sec C/D rasstandard man vill se , och då korsat med i princip halvblod--och att det är en liten sporthäst och coben SKALL synas.

peråke
Så vitt jag vet är det moderföreningen i england som sätter standarden, och den ska följas, inget annat.Läs på bättre!:banana::banana::banana:

Ja dom kanske har varit "brottslingar" och använt rasstandard,,, men nu är det slut med brottsligheten, dom väljer att säga upp bekantskapen med moderföreningen och göra i stället en "inhemsk" welsh P/B där rasstandard med obligatorisk avelsvärdering och urval efter rasstandarden som avelsmetod.

I Holland är det redan genomfört och nu följer Belgien efter som tidigare haft welsh P/B men nu gör om dom till welshridponnystamböcker, då utan moderförening.
Welsh ridponnyn har då Europeisk mankhöjd, 140-148 cm.

I dom här länderna skulle dom direkt tappa konkurrensen mot ridponnystamböckerna om dom inte vidtog dessa åtgärder.

peråke

Ja dom kanske har varit "brottslingar" och använt rasstandard,,, men nu är det slut med brottsligheten, dom väljer att säga upp bekantskapen med moderföreningen och göra i stället en "inhemsk" welsh P/B där rasstandard med obligatorisk avelsvärdering och urval efter rasstandarden som avelsmetod.

I Holland är det redan genomfört och nu följer Belgien efter som tidigare haft welsh P/B men nu gör om dom till welshridponnystamböcker, då utan moderförening.
Welsh ridponnyn har då Europeisk mankhöjd, 140-148 cm.

I dom här länderna skulle dom direkt tappa konkurrensen mot ridponnystamböckerna om dom inte vidtog dessa åtgärder.

peråke

Men kan man kalla något för Welsh Partbred utan att följa moderföreningens regler? Är det verkligen med EU-rätt överensstämmande? Eller har dom något eget namn på den ponnysorten? :banana::banana::banana:

Jag blir mer förvirrad atav era svar...:confused:
Men tack ändå... =)
Jag ska kolla med Jarno´s ägare å se vad dom tycker..
Jag själv tycker fölungen har mycket welsh i säg å så säger även många som inte är så häst kunniga.. här kommer en bild på lill killen när han baar är några dagar...
Har tyvärr ngen bättre bild tror jag...:smirk:
flisarna_017.jpg

Jo dom har ju förstås fått byta namn, det är ju den här på buke vanliga förkortningen NWR, Nederland welsh ridpony.
Ser du så finurligt, Holländsk WELSH...ingen Brittisk moderstambok.

Det finns också BWR......som hette welsh P/B för bara ett år seadan

Sedan har dom kvar sin av moderlandet godkända welshstambok,,med P/B register och dit skickar dom ALLT dom inte vill ha ungefär som ASRP´s 99 register.

Smidigt..och alla blir glada.

Senast ändrad av en moderator:

Om vi tittar på vilka av våra Asrp hingstar som är dom populäraste och får flest betäckningar verkar det absolut vara de Holländska, som Verona's Bo-Gi, Jarno, Verona's Gersvein, Vita Nova's Hanassie, Leuns Velds Elegant och Power Boy alla dessa är från Holländska NWR.
Det är iallafall den sluts sats jag kunde dra då det gjordes en rundringning bland hingsthållare!
Då skulle vi i Sverige gynnas av att visa för Holländsk domare!

!

Ja så är det i avel, vissa hingstar tar kommandot och drar mest ston, sedan tar det många år innan stoägarna vet om dom valde rätt.
Efter ett antal år kan det mycket väl vara en marginalhingst som lämnade de bästa sportponnyerna.

Här gäller det för stoägarna att vara lite uppmärksamma på vad hingstarna pysslar med, i sommar har två av ASRP´s hingstar gått helt och hållet till sporten--bägge har dom tagit en plats i landslag och tackar nu för sin tid i Sverige och ger sig iväg.
Dessa två hingstar lämnar inte så många föl efter sig. Dom som har de fölen och valt lite "udda" hingst är säkert glada i dag.

Holländska hingstar har ju kommit hit i denna stora utsträckning för att en drivande hingsthållare har mycket kontakter i just den föreningen och sedan hjälp andra som vill ha hingstar att få hit fler.

Så det är mycket slumpen att det just blev hingstar från denna förening, det kunde lika väl ha varit någon annan förening som kontakterna funnits. Det är inte bara hingstar som sålts till Sverige utan det har förmedlats väldigt många ston till hugade köpare.

Just denna förening har väl varit mycket glada för kontakten och i år betäcks väl nästan lika många ston i Sverige med NWR hingstar som i NWR.

Men alla har ju inte köpt sig ston till hingstarna och dessa NWR hingstar betäcker här i Sverige ston av raser och korsningar som dom överhuvudtaget inte gör hemma.

resultatet blir väldigt Svenskt och gästdomare från Holland vet väl inte riktigt om dom skall skratta eller gråta.

Utalanden som att vi ligger trettio år efter blir klart resultatet men då tänker dom inte på att Svensk ridponnyavel inte har som syte att bli Holländsk utan här har vi avel med allt möjligt.

När det gäller representation i sporten så har det internationellt på mästerskap de senaste åren i finaler funnits flera Svenska ridponnyer med raskod 43.

Däremot finns inte en enda NWR ponny under de senaste åren med motsvarande sportsliga framgångar.

I år har NWR i sitt hemland inte lyckats få med en enda av sina ponnyer i landslag.

I dressyr är det enbart Tyska ponnyer.
I hoppning en NF och övriga från den andra holländska ridponnyföreningen NRPS
I Fälttävlan NF och NRPS ponny.

Så jag tror att skall de här NWR hingstarna få avkommor i Toppsport så kommer dom troligtvis att födas här och inte i Holland.

Så vi blir aldrig någon NWR ras och har aldrig tänkt det, men en NWR hingst kan MYCKET väl bli far till en Svensk korsningsprodukt i int. toppsport.

peråke

Ursäkta, jag läste det som om det var märren du skulle regga..
Fölet går givetvis att regga som partbred!

Hej!
Var du i Bjärsjölagård med din hingst?

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
I
  • Låst
Avel Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år. Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New... 10 11 12
Svar
238
· Visningar
21 150
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 229
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 730
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka