Sv: welsh cob

oopss.. så kan det gå när man funderar på två trådar samtidigt... 1:a biten ska dock vara till COB tråden...

Verkar trots allt vara mycket personliga åsikter som styr vare sig det gäller nämnd eller som uppfödare... dock är det bra att det är mer fritt att välja eget material idag, då kan var och en avla på det dom tror på.. alla har ju inte samma slut mål...

"ragnhild"
söt fölis....isabeller...:love:

Lugn och fin nu :D Inte övertolka så mycket.
Om man pratar med en premieringsförättare blir det så väldigt mycket enklare att förstå vad dom far efter när dom dömer och ger kritik. Jag hoppas att någon här inne har gjort det någon gång i sitt liv iallafall, om det var längesedan, gör det igen! Det är väl klart att dom måste veta hur stona ser ut om de ska kunna hålla rasstandarden uppe? Det är en del av deras arbete.

Flashjack: den stora massan som inte visas inför nämnd någon gång betäcks med sannolikhet inte heller... ;) (förtydligande, har gjort viss efterforskning när jag hade chansen för något år sedan)
Utan de är dom visade stonas resultat som är "kända". Att aveln går i vågor är också det lättförståeligt om man bara tänker efter lite. Jämför med schäferhundar, halvblod eller perserkatter eller vad du vill. Det svänger alltid åt ena eller andra hållet och ALLAS arbete är att hålla kurvan så jämn som möjligt. Annars står man där och halvblodet har blivit en arab, schäfern har blivit en säl och katten har blivit en uggla.
Förstår ni?

aveln går i vågor...det låter som den heliga ras standarden tummas när HalyBaily beskriver...

Nej den tummas inte men den sträcks åt ena eller andra hållet. Du vet, "skillnader i typ får förekomma". Du kan väl rasbeskrivningen? ;) Det är (poängterar igen) ALLAS arbete att bibehålla rasen och inte skapa en ny.

Hej!

Jag jobbade på Derwen i ca 2 månader förra sommaren. Vet mycket väl vem sea adventure är. Jag skulle klassa honom som en lättare typ av cob. De flesta av derwens hästar har blivit lättare på senare tid. Skulle jag använda en hingst därifrån skulle det vara Tireinon Confidence. Han har bra med massa. Annars är Pennal hästar mina favoriter.

Nu blev jag ju väldigt nyfiken:bump: Berätta gärna mer om Sea Adventure och Derwen, i PM om du vill. Är nyfiken på temperament, exteriör, rid/körbarhet, färg ( min växlar färg hela tiden! )

Är nyfiken på stoet med, Derwen Queen of Memories, tror att hon förolyckades på ngt sätt.

PM:a ALLT du vill berätta:)

:D Han står som svart i passet men växlar mellan; leverfux, gulsvart, mörkbrun och svart. Jag har fått kommentarer från andra om samtliga dessa färger nämligen. Guud vilken snygg fuxfärg han har... Åh vad vackert med en svart häst - etc etc

Vad ska man tro? För min del inbillar jag mig att han är svart eftersom jag alltid tyckt om svarta hästar men aldrig haft någon förut:)

Detta är MKT OT nu så vi får nog fortsätta på gnägg eller nå't:o

Jag kapar tråden lite, och har en fråga till er cobmänniskor: Varför ska alla cobbar visas så feta på utställningar? I en del fall jag sett har dom varit groteskt feta och verkar på väg att få fång. Är det en allmänn trend i hela cobvärlden att dom ska vara så? /Madde

Jag har väl ingen direkt "rätt" att kalla mig "cobmänniska" ännu men jag har i a f EN cob, min första, så jag kan ju svara för min personliga reflektion på din fråga;

Jag har varit på några utställningar och kikat och håller med om att de är väldigt "runda o go'a" men inte att de skulle vara fångmässiga precis. De brukar uppvisa HÄRLIGA flygande gångarter och det ser inte ut som att de skulle ha några problem med nämnda sjukdom;)

Däremot så sliter jag som ett djur för att få upp hullet på min spinkige cob:( Han är ganska svårfödd faktiskt och jag vill ju gärna att han ska ha den där äppelrumpan:D
Vet inte vad Walesarna har utfodrat honom med tidigare för jag såg en video på honom strax innan köp, han var strax under året då, och han såg ut som en liten julegris...
Här äter han lika mycket som min förre halvblodsvalack och lägger inte på sig nämnvärt - inte så att han ser sjuk ut på något sätt alltså men äppelrumpa - NIX.

Idealet för en welsh cob är ju säkerligen; mkt massa ädelt huvud och utrycksfulla rörelser så du får kanske sätta på dig ett par annorlunda "glasögon" när du tittar på cobbarna för att undvika att jämföra dem med t ex halvbloden;)

Vad är 'groteskt feta'? Om det vore fallet skulle väl ingen få godkänt av en domare? Jag letade men hittade inte sammanfattningen som skrevs efter Riks 2006, har för mig att det till och med fanns en kommentar om huruvida hästarna visades i ridkondition eller inte men jag kommer tyvärr inte ihåg, någon som har kvar?

Jag har varit på utställningar och jag tycker faktiskt inte alls att de är tjocka. Inte ett dugg. Det finns säkert undantag, men överlag av alla cobbar jag sett har de varit i normalhull, vilket har förvånat mig, jag trodde faktiskt att de skulle vara tjockare. Min egen cob är faktiskt svårfödd, nu under betet har hon tacklat av en hel del trots ett mycket bra bete. Det känns inte som att cobbarna är som en del ponnyraser, rätta mig om jag har fel, jag har inte så stor erfarenhet av rasen ännu.

Det känns inte som att cobbarna är som en del ponnyraser, rätta mig om jag har fel, jag har inte så stor erfarenhet av rasen ännu.

Cobbarna räknas (i alla fall förr) som varmblod :idea:

/Johanna

Senast ändrad av en moderator:

Det kan vara så enkelt, att din cob har stått på stall dygnet runt. I moderlandet gör man ofta så. Hingstar (om dom inte går på fribetäckning) står på stall, punkt slut. Showhästar står också på stall. Jag tror att du antagligen inte ger lika mycket kraftfoder till din cob, som han fick hos dom som sålde honom till dig.
Jag har varit på Royal Welsh en gång (rekomenderas!!) och där var cobbarna feta. Har ni möjlighet att titta i den "gröna jorunalen" (årlig bok som man får när man är medlem i WPCS). Där finns massor med bilder på prisvinnare och annonser från olika stuterier.
Över lag är de ponnyerna i ett kraftigare hull, än hur vi håller våra djur. Man gör också skillnad på show djur och rid djur. Man skulle inte komma på tanken att göra som vi "showa" ena dagen och vara med i ridklass den nästa. Det är alldeles för mycket tryck i showhästarna. På den internationelle utrsällningen på Åby 1998 stod jag förundrad och tittade på en box som det satt pressening runt om......jag fick senare svar på min fråga. Cobben som bodde där stod i totalt mörker fram tills att den skulle visas. Gissa om den kraken var laddad i ringen.....
Som sagt, förmodligen har din cob fått så mycket mer kraftfoder än vad du vågar/vill ge. Har han stått på stall, gör han ju inte av med en massa energi på att lek/springa omkring.

Jag köpte honom som åring men det är möjligt att även dessa står på stall det känner jag inte till, verkar ju lite knepigt dock.

Jag har i omgångar försökt öka kraftfodermängden och även att förändra den på olika sätt men efter ett riktigt otäckt fall av kolik ( ambulans in till Hbg och på håret att han överlevde ) så har jag kommit fram till att vi får hålla honom på nuvarande mängd kraftfoder och istället ge en hög grovfodergiva. Han får nu på sommaren, då han går ute dygnet runt i gräshagar med magert bete,
1,5kg havrefri müsli, 2 dl linfrökaka, ca 2 liter uppblött betfor + f n 6 kg årshö, allt uppdelat i 2 givor/dag. Försökte släppa på bete men han fick omedelbart en ganska kraftig kolikkänning igen:(

OT igen...:o:o:o

Så för att återknyta till inlägget om feta cobbar så ÖNSKAR jag nästan att min var en sån där lättfödd sak:crazy:

Lite trist att höra den där uppdelningen på show och ridklasscobbar tycker jag, det kan väl inte föra rasen framåt precis? För visst vill man väl ha en användbar ras, inte bara något snyggt att titta på?

Mina cobbar (alla vi haft) har varit hysteriskt lättfödda. Samma bete som vi stödfodrar halvblod och fullblod på, utan föl , blir mina cobbar smällfeta på med föl vid sidan och föl i magen.

Jag har visat fram ett sto med föl vid sidan (runt föl) som fick omdömmet, högt hull:o detta trots att hon gick på naturbete, reds 1 h om dagen och inte fick något vid sidan om.

Ni som har importerat cobbar, har ni kollat att de inte har mask? Resan över kan även den göra att de kommer ur kondition och bli svårfödda. Många missar att cobben är en känslig ponny även om det inte alltid syns utanpå.

Min är ju som sagt en import och han är avmaskad betydligt tätare än vad jag annars brukar göra.

I samband med vistelsen på Hgb togs träckprover också och han fick ytterligare en dos där. Han har spår av vad man tror är ett tidigare kraftigt angrepp av mask, nämligen ganska betydande gropighet i hals och nackmuskulaturen. Har själv aldrig sett detta förut men enligt veterinärerna som sett det så är det troligt att det hör ihop med parasitangrepp.

Skulle råda alla som importerar cobbar ( och andra raser förstås ) att tänka två gånger för resan hit kan ta hårt på hästarna, särskilt de unga. Min kom i ett bedrövligt skick som jag säkert nämnt i några andra trådar. Det verkar ju äntligen ploppa upp lite welsh cobs till salu nu, även lite äldre och utbildade sådana. När jag letade cob så fanns det inte särskilt många att välja på om man var ute efter en lite större modell.

Ja, det är märkligt vad få cobbar det finns till salu, speciellt om man vill ha en över 1,50 och ett sto. Jag fick köpa ett föl. Men är det nu en ponny (ja, såklart allt under 1,48 är en ponny) men vad räknas de som är över ponnymåttet egentligen? Ursäkta trådkapningen! :o

Jag vet inte riktigt om jag förstod frågan men de cobbar som är över ponnymått ( 1,48 ) visas t ex bland ponny på 3-års testen i a f. Vet inte riktigt vad kategorin kan tänkas heta, är det kat E? Finns säkert en hel del här som kan det där och som kan svara bra på frågan...

I övrigt så får man väl vara ute och fajtas på dressyr eller hoppbanan bland de stora pållarna:eek:

Det verkar ändå ha lossnat lite på marknaden vad det gäller cobbar över ponnymått men det är klart att de är ju inte så många ändå. Fast det är lika svårt att hitta överhöjdare inom t ex Connemara eller New Forest som jag kikade på innan det blev welsh cob.

Ja, det är märkligt vad få cobbar det finns till salu, speciellt om man vill ha en över 1,50 och ett sto. Jag fick köpa ett föl. Men är det nu en ponny (ja, såklart allt under 1,48 är en ponny) men vad räknas de som är över ponnymåttet egentligen? Ursäkta trådkapningen! :o
Den räknas som ponny på kvaliten och på 3 årstest men inom Ridsportsförbundet räknas allt oavsett ras, över 148 som häst.

Welsh cob är den enda ras som får gå vidare till RIKS final på 3 årstest/kvaliten om den överstiger 148, visserligen i egen klass men ändå final:banana:

Med en cob så kan man både äta kakan och ha den kvar:love:

Det verkar ändå ha lossnat lite på marknaden vad det gäller cobbar över ponnymått men det är klart att de är ju inte så många ändå. Fast det är lika svårt att hitta överhöjdare inom t ex Connemara eller New Forest som jag kikade på innan det blev welsh cob.

Det är nog mest här i Sverige som det inte finns cobbar över 1.50. Kan tänka mig att många vill ha sin cob som ridhäst och då vill tävla i ponnyklasserna. I Wales ser det annorlunda ut. Har du ett sto som är under 148cm som ska användas i avel så väljer man nog en liten hingst och avlar sektion C från det stoet istället. I Wales ska cobbarna vara STORA!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka