Sv: welsh cob

Eftersom det nu finns en welsh cob tråd här så tyckte jag att det var lite onödigt att starta en egen, hoppas ni ursäktar OT.

Jag satt och tittade i passet lite extranoga häromveckan när cobben blev sjuk och såg att han skulle vara född i januari! Är det någon som vet om det hör till vanligheterna att man tar fram föl så tidigt i Wales? Eller är det så att det automatiskt reggas 1/1 det år som hästen är född?

Någon som vet?

Det händer att dom inte vet exakt när hästarna är födda.
Det kan röra sig om många ston och föl på stora ytor där man bara räknar in antalet prickar i hagen :D
Så därför har de antagligen skrivit januari för att få honom att tillhöra den årgången, men sen inte lagt någon större vikt NÄR han är född.
Själv har jag en häst som är född "i maj" :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Är jag helt fel ute och snurrar om jag tror att det Rostad skulle önska att man avlade fram är en welshcob av welshponny typ.
Alltså cobbens storlek men mer åt welshponnyns rastyp?

:D Med tanke på att det finns welshmountain, welshponny, welshponny av cobtyp och welsh cob och wpb small/large är det väl egentligen ingen dum idé. Även om riktiga welsh cob är trevliga också.

:crazy: Om en häst/ponny får bra poäng i dressyr spelar det väl ingen roll när den fått det om svårighetsnivån ändå är lik ?

Är jag helt fel ute och snurrar om jag tror att det Rostad skulle önska att man avlade fram är en welshcob av welshponny typ.
Alltså cobbens storlek men mer åt welshponnyns rastyp?

:D Med tanke på att det finns welshmountain, welshponny, welshponny av cobtyp och welsh cob och wpb small/large är det väl egentligen ingen dum idé. Även om riktiga welsh cob är trevliga också.

Då kan man syssla med WPB uppfödning istället. Avelsmål är inte att försöra en ras utan föra den framåt. Sekt C är inga tunna sekt B hästar heller.

Att man inte ser så många cobbar på tävlingsbanorna kan bero på att det inte finns så många cobbar i Sverige. Bara en bråkdel mot vad det finns NF connemara och Sv Ridponny.

Tycker att det låter som en synnerligen dålig ide i sådana fall.
Då kan man släppa welsharna och börja avla araber istället :cool:

Då kan man syssla med WPB uppfödning istället. Avelsmål är inte att försöra en ras utan föra den framåt. Sekt C är inga tunna sekt B hästar heller.

Att man inte ser så många cobbar på tävlingsbanorna kan bero på att det inte finns så många cobbar i Sverige. Bara en bråkdel mot vad det finns NF connemara och Sv Ridponny.

Jag menar inte att welshcobens rastyp eller avelsmål skulle förändras, snarare idé för moderföreningen WPCS om "ny ras".

Jag vet att det är rasskillnad på sekt.b och sekt.c.
Vad jag menade/undrade var om det Rostad önskar/vill är mer att det finns welshar i större format som inte är cobbar eller partbreed.

Hade inte SWF (iaf för ca 10 år sedan) på sina tröjor
"Welsh rasen att växa i" (nu tycker inte jag att alla sektionerna är en ras för de skiljer sig mycket typmässigt) Men jag ser ingen nackdel i att det skulle finnas en äldre typ (än cobben) för ponnyer/hästar över 137 (för visst är det, det som är max för sek.b ? ) särskilt nu när sekt. R inte finns längre.

Tycker att det låter som en synnerligen dålig ide i sådana fall.
Då kan man släppa welsharna och börja avla araber istället :cool:

;) Men de har inte samma "goa" temprament och sätt som de flesta welshar av div. sektioner jag träffat på genom åren.

:p och araber och welshponnyers rastyp skiljer sig ändå mycket. (även om det finns en del sek. b som ser ut som miniaraber nästan)

:D Nu har jag inga planer på att köpa häst eller avla, så jag borde inte bry mig, jag försöker bara se det ur olika synvinklar.

Jag håller helt med dig. Jag förstår faktiskt inte varför ens den här diskussionen kommer upp, det är väl ingen som vill t ex ha en tunn, ädel frieserhäst? Varför ska just cobben bli tunnare och ädlare? Jag gillar ju rasen som den är, det är därför som jag köpt en welsh cob. Annars kunde jag ju köpt en annan häst av annan ras. Jag tycker man ska följa rasbeskrivningen, däremot kan man väl alltid diskutera rasbeskrivningen, men inte förändra en ras i grunden.

Man kan korsa welsh alt. welsh cob och arab (beroende på hur mkt massa man vill ha) och få fram en sådan häst utan att börja ändra på någon av ursprungsraserna. Det gjorde min familj.

Och en bra arab är lik en stor welsh sekt B. Det finns ju skäl till att jag som är uppvuxen med welshar har arab idag...

:crazy: Om en häst/ponny får bra poäng i dressyr spelar det väl ingen roll när den fått det om svårighetsnivån ändå är lik ?

Gissar att du inte är ute och tävlar ponny dressyr. Procenten är det samma visst. Men det är mycket duktigare ryttare, dressyr programen är svårare och ponnyerna är snart inte ponnyer utan mer "små hästar". Inte i storleken utan i sin typ och i sina gångarter. Det har blivit mycket svårare bara på några år. Allt ökar i svårihetsgrad. Ha undersökt om OS i dressyr, den första gången det höll var i svergie 1912. Om man tar de som vann Carl Bonde / Emperor och de möter Anky van Grunsven. De rider samma program. Det blir nog inte svårt att gissa vem som vinner.. Sedan alla de cobbarna "cobbiga" utan de finns vissa lite "äldare". Försår du? :D

//Rostad

:D Nä jag är för gammal sedan länge för att tävla ponny.

;) jag har sett väldigt olika cobbiga, welshcobbar.
:p sen är det väl skillnad om man jämför typ 5 år tillbaka och snart 100 år tillbaka. Klart som sjutton att det skiljer sig åt då. Det utvecklas väl som allt annat.

:) Jag tycker mest att man kan försöka föra en diskussion utan att hacka ner på eller idiotförklara den som inte tycker likadant.

Man kan ha olika åskiter och ingen behöver vara mer rätt än den andra, man ser bara saker på olika sätt och värdesätter olika egenskaper mer eller mindre.

Är inte bara i denna tråden utan andra jag läser (utan att lägga mig i....) där en del mer eller mindre idiotförklarar och inte ens försöker acceptera att man har skilda åsikter utan hellre kommer med nedsättande eller spydiga kommentarer eller tvungen måste försöka övertala den andra att tycka likadant istället för att acceptera vi är oense. Man kan väl diskutera utan att behöva "vinna".

Absolut! Man ska inte heller vara rädd för att fråga sätta andra tycker jag. Vissa har lite förlätt att slutbedöma andras hästar och andras åsikter. Det händer ganska ofta här på buke. Men jag vill inte ändra på wc utan undrar varför man ev inte kan se rasen lite mer som tävlingshäst. Tycker jätte mycket om rasen! Den grova typen av wc passar ju inte alla.. Min hingst har gett både grova och lite mer ädla. Så det är nog lite vad man gör hästen till.

På ponny har det utvecklas extremt fort de senaste 5åren. En god vän till mig red Ponny EM, SM, NM osv (dressyr)-96 -97 -98. Hon säger att de hästarna som gick då skulle knapp bli plac i LA:1. Även pratat med domaren om det.

Jag tror dom allra flest kan hålla med om att ridsporten utvecklas. Det är ju det som är meningen, varför ska man annars försöka skapa bättre och bättre hästar? Få travarna att springa fortare och fortare, likaså galopperören. Få dressyrhästarna att sprattla svårare och svårare rörelser och få hoppisarna att skutta högre.
Annars vore det väl ingen mening med det hela. Återigen har vi själva kärnan med AVEL. Allt annat som inte för aveln framåt är enbart hästproduktion.

MEN att försöka ändra på en ras är liksom inte något man strävar efter. Aveln går alltid i vågor. Läs detta som extremexempel, men det är bara för att få dig att förstå vad jag menar.
Ex: Tänk dig att vi har en avel i sverige där cobstona som importerats de tio senaste åren varit knubbisar med korta ben. På premiering anmäls 4 hingstar som är knubbiga med korta ben och en hingst som är mer högställd och slankare.
Förmodligen går den högställda hingsten igenom.
Varför? För att stilla vågen på havet. För om man bara skulle avla på knubbisar hade vi snart haft en ny ras i sverige som inte längre var welsh cob. Läs Av Dålig Kvalite.
Tänk dig en våg med toppar och dalar. Rastypsavel går ut på att försöka ha den här vågen så jämn som möjligt. Därfär är delvis nämndens uppgift att hålla sig ajour med vad för ston som finns i sverige idag, och därmed också kunna "bestämma" vilka hingstar som bör verka i aveln.

Detta för att hålla kvaliteten så jämn och konstant som möjligt. Det är nog så svårt att hålla en jämn kvalite på rastypsavel som det är, och att börja mixtra med den och skapa nya typer är i min mening dömt att misslyckas och inget man ska ge sig på om man inte är 80 år gammal och har avlat cob i hela sitt liv och känner för att pröva nytt, då kan jag köpa det.

Men inte annars ;)

....Men jag vill inte ändra på wc utan undrar varför man ev inte kan se rasen lite mer som tävlingshäst. Tycker jätte mycket om rasen! Den grova typen av wc passar ju inte alla.. Min hingst har gett både grova och lite mer ädla. .....

Man måste väl skilja på individ och ras. Avsikten med rasen är väl inte att utveckla en tävlingshäst, utan mera att ha en häst som lämpas sig väl för olika inriktningar (allround). Därmed kommer man att få individer som är jätteduktiga på att hoppa, dressyr, körning, fälttävlan etc beroende på vilka anlag som finns i just det enstaka fallet. Detta är charmen med cobbarna som jag ser det.

(På tal om 'slanka' så tyckte jag från riks i fjol att det var just lite slanka ston som vann över de med lite mer massa - säger jag som 'bara' fick silver.)

Ditt första inlägg handlade just om varför cobbar skall ha massa och jag tolkar dina övriga inlägg som att det skulle vara massan som är problemet för tävlingsbarheten. Och generellt är det säkert så och då får det vara så för syftet med cobbarna är inte att utveckla ridsporthästar. Titta på western t ex där klarar sig cobbarna mycket bra så varför skulle man ändra på ett vinnande koncept ur den aspekten? Finns redan så många andra raser som har inriktning på bra 'ridsporthästar'. Cobbarna är ju också utmärkta körhästar, skulle vi avla på hopp/dressyregenskaper skulle förmodligen andra egenskaper få ge vika - på sikt.

På individnivå kan man givetvis satsa på anlag som lämpar sig för hoppning m.m. Men jag älskar cobbarna för sin mångsidighet och det finns flera bra hopp/dressyrcobbar därute som klarar sig jättebra.

När jag läste detta:
Därfär är delvis nämndens uppgift att hålla sig ajour med vad för ston som finns i sverige idag, och därmed också kunna "bestämma" vilka hingstar som bör verka i aveln.
så satte jag morgon fikat i halsen! (Det har bara fått vänta pga massor med jobb och kusar)
Om detta verkligen stämmer, så är det inte en dag för tidigt som vi har tagit bort 40 p gränsen på våra welshar. Nog är det väl nämdens uppgift att se ut bra hingstar oavsett vilka ston som finns i landet. Du måste förklara dig!

aveln går i vågor...det låter som den heliga ras standarden tummas när HalyBaily beskriver...
Nämnden har nog svårt att hålla reda på allt sto material i Sverige...många visas inte alls... gissar att den större procenten aldrig kommer till en utställning eller bedömns på något sätt...

"toughcookie"
det finns "järngäng" vart du än vänder dig och det är väl mycket rädsla bakom antar jag... det är lättare att vara fler att trampa på någon... och har du annorlunda åsikter är du farlig... :devil:
gör det du tror på.. det gör jag...med öppet sinne och ödmjukhet

Nya WPN kom idag och där stod klart och tydligt att mer måste göras för att få WPBR mer erkänt här i Sverige... det säger väl allt om hur det är idag?

Jag har väl aldrig någonsin sagt något om järngäng??????
Du måste tagit fel på person, jag var INTE på grevagården och har överhuvud taget inga åsikter om WPBR då jag är totalt oinsatt.

aveln går i vågor...det låter som den heliga ras standarden tummas när HalyBaily beskriver...
Nämnden har nog svårt att hålla reda på allt sto material i Sverige...många visas inte alls... gissar att den större procenten aldrig kommer till en utställning eller bedömns på något sätt...

"toughcookie"
det finns "järngäng" vart du än vänder dig och det är väl mycket rädsla bakom antar jag... det är lättare att vara fler att trampa på någon... och har du annorlunda åsikter är du farlig... :devil:
gör det du tror på.. det gör jag...med öppet sinne och ödmjukhet

Nya WPN kom idag och där stod klart och tydligt att mer måste göras för att få WPBR mer erkänt här i Sverige... det säger väl allt om hur det är idag?
Du blandar ihop "trådarna". Här handlar det om Welsh Cob, WPB har en egen tråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka