Sv: welsh cob

V.Jack är nog valack mig veterligen, det är inte V.Mystik du tänker på som löst licens men inte med i kvalitetsboken?

Du vet inte vart Vallas Lemona har hamnat?

Lodor Betis föl;
Vallas Tyrol 1989 e. Cippyn Rhodri
Vallas Beti Boop 1991 e. Derwen Tennessee Express RWD 3
Vallas Carisma 1992 e. Burhults Black Commence RWD 4
Vallas Hamilton 1997 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Ida 1998 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Jack 1999 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Lemona 2001 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Memory 2002 e. Vallas Caracas RWD 11

Jack och Memory var för något år sedan hos samma ägare. Hamilton är nog död. Avkomma till Beti Boop (tror jag det var) har jag träffat på i Täby.
Jag försökte köpa loss beti när Andy slutade på Valla men fick inte.

Jag har ju också en Valla's hos mig, Valla's Iscalda - E-Burhults Black Commence u. Taircross Sorrel, hon är 'helsyster' till Carracas. Vore trevligt att höra lite om andra Valla hästar, kanske ngn till och med har träffat Iscalda i Lkp? Vi skall betäcka henne i maj och vi har valt Haly - varför? Snygg :love: , utmärkt gång och framförallt ett jättetrevligt mottagande och hjälp från Sofia och Madeleine. Vi får väl se vad det kan bli av detta.....

kl

Blev bara lite glad och vilja lufta det någonstans.
Strulstoet (e. gamla Tennessee) blev kollad igår på dygn 22 och var dräktig :banana:. Så det blir ett tidigt föl nästa år, 15e mars, men det gör inget, huvudsaken är ju att hon blev dräktig nu iallafall. På bara ett språng på dag 2 i brunsten.
Den blivande fadern fick mycket beröm av vår vet för sina pigga simmare. Då vårt sto sköljdes 3 ggr efter betäckningen trodde vi aldrig att några spermier skulle finnas kvar i livmodern utan bli utsköljda, men tji fick vi! Dom hade redan hunnit simma på plats :idea:

Och så lite nyheter. Läste att Burhults Junior var död. Mycket tråkigt för det är väl ingen av Tennessees söner som har en gk hingst efter sig? Även Stockaremåla Timothy börjar ju bli gammal, och Flying Seaking vet jag inte hur det går för. Får nog ta och kolla upp det lite. Man kanske skulle betäcka Quartz-stoet med Timothy så länge det går?

Raggan: Isabella blev jag erbjuden att köpa för ett par år sedan men tackade nej då vi hade ett annat sto på ingång. Det stoet gick oss om näsan så det blev alternativ nr 3 istället men vi blev nöjda ändå :)

Lenven: Jag har gått i samma ring som Iscalda en gång, när hon var ettåring! Det var uppe på Valla på Riksutställningen 1999. Våra ston stod och var boxgrannar på natten och höll varandra sällskap. Vad hon fick för placering i klassen minns jag dock inte så det förtäljer tyvärr inte historien :o

Lenven: Jag har gått i samma ring som Iscalda en gång, när hon var ettåring! Det var uppe på Valla på Riksutställningen 1999. Våra ston stod och var boxgrannar på natten och höll varandra sällskap. Vad hon fick för placering i klassen minns jag dock inte så det förtäljer tyvärr inte historien :o

Det måste varit samma utställning som Ida gick mot Grynet eller:) Resultaten måste ju gå att få tag på om det var Riksutställning. Undrar vem som sitter på alla resultaten?

Ja det stämmer. Det var fyra ettåringar som gick tillsammans. Grynet, Ida, Iscalda och en som hette Ina tror jag. Vet bara vem som gick etta.:angel:

Vet faktiskt inte vem som sitter på gamla resultat, om det ens finns lagrat någonstans. :confused:

Jag fick i alla fall med mig bedömningen när jag köpte Iscalda, men det hade varit intressant att se hur det såg ut i jämförelse. Hon fick 39p redan på de tidigare utställningarna och förra året fick hon ju silver så det verkar stå sig, för mig som nybörjare är det synd att vi inte fick individuella bedömningar. En bild från 99 hade ju dessutom varit roligt Här är i Iscalda från förra årets riks, som ni ser är matte i alla fall väldigt nöjd :o Vi får väl se vad den här damen (hästen alltså ;-))och Haly får för typ av föl.
IMG_0060.jpg
.
PS - Det var en trevlig utställning på Grevagården, kul att hjälpa till, kommer gärna fler gånger.

Raggan: Isabella blev jag erbjuden att köpa för ett par år sedan men tackade nej då vi hade ett annat sto på ingång.
Isabella fölade i morse och till slut uppfylldes mina drömmar, nämligen ett isabellförgat stoföl med fyra vita och stjärn.
JAG ÄR SÅ GLAD :bump: :banana: :rofl:

Isabella fölade i morse och till slut uppfylldes mina drömmar, nämligen ett isabellförgat stoföl med fyra vita och stjärn.
JAG ÄR SÅ GLAD :bump: :banana: :rofl:

Finns ingen möjlighet att den kan komma bli till salu? :love: ;) :angel:
Stam? (sorry om jag missat den :p )

*kl*
Hoppas det går bra att jag slänger in en fråga här, har bara snabbkollat igenom tråden så jag har kanske redan missat svaret :o .
Ialf, Är det rastypiskt att en Cob ska vara överbyggd bak?

De gamla rävarna i SWFs styrelse borde veta vart resultaten finns. De ska dessutom vara rapporterade till SH.
Har du kontakt med GJ ? ´Hon borde veta.

Skulle vara kul att få veta hur det gick för Ida som 1 åring. Nästa gång hon visades var som 3 åring på premiering då hon fick guld, därefter har hon pendlat mellan 40-42p.

Raggsockan.
Grattis till ett stoföl, synd bara att det blev en blaskig isabell;) Själv hoppas jag på ett gulbrunt stoföl i natt alt svart stoföl.

HIhi Raggsockan o jag känner varandra väl och det är alltid roligt att reta henne för blaskiga isabeller;)

Fölet är e Henfynyw Tywysog RWC 3 (isabell) u Fjordglimts Isabella. En kanonstam då Isabellas mamma är det hitills enda elitprem cobstoet i Sverige. Isabella har en lillasyster e H. Tywysog (alltså halvsyster även till fölet) som fick 44 p på 3 årspremieringen.
Pappan har vunnit B finalen i dressyr SM för B ponnier.

Isabell som är den vackraste färgen jag vet :D ! (rätta nyanserna då förstås ;) )
Det tycker jag också. Jag tror att "Welsh" egentligen bara är såååå avundsjuk:D
Mitt senaste lyckade försök att få en isabell var 1990, så denna håller jag nog ett tag på. Jag har fyra misslyckade försök att få till isabell/gulbrun. Alla flev fuxar i stället.
Ett tips angående hur det gick för era ston -99 på Valla: snoka rätt på WPN från det året. Det bör i alla fall stå poängen, eller hur!

Men du har lyckats med att få ett alldeles underbart gulbrunt sto:love: Det är vad jag kallar vacker färg:love: Du får ha dina isabeller kvar för mig;)

Bra tips om WPN....:bow:

Det delades inte ut några poäng utan var enbart medalj. Jag tror det blev 1 guld och 3 silver i klassen. eller om den sista hade brons?

Wpn... den ligger i en flyttlåda någonstans :o Inte uppackade sen senaste flytten och nu snart blir det en ny flytt då vi vann budgivningen på ett nytt hus igår :banana: (OT)

Det delades inte ut några poäng utan var enbart medalj. Jag tror det blev 1 guld och 3 silver i klassen. eller om den sista hade brons?

SWF Riksutställning, Valla Linköping 7-8 augusti 1999
Sektion D, klass 5, ston födda 1998:
1. Gwyneth (e D Tennessee Express), guld
2. Vallas Iscalda (e B Black Commence), silver
3. Vallas Ida (e V Caracas), silver
4. Ingvild Glitter (e D Tennessee Express), brons

Senast ändrad av en moderator:

Isabell som är den vackraste färgen jag vet :D ! (rätta nyanserna då förstås ;) )

Jag med, min absoluta drömhäst är Isabell/Palomino :love: :love:

Finns det några linjer som har större 'utdelning' isabellfärgade föl?

Senast ändrad av en moderator:

SWF Riksutställning, Valla Linköping 7-8 augusti 1999
Sektion D, klass 5, ston födda 1998:
1. Gwyneth (e D Tennessee Express), guld
2. Vallas Iscalda (e B Black Commence), silver
3. Vallas Ida (e V Caracas), silver
4. Ingvild Glitter (e D Tennessee Express), brons

Tackar:bow: :bow:

Ahhhhh Ida har fått ett silver i sitt liv. Kan jag hävda det som dolt fel:D Enligt Idas förra ägare så var hon inte utställd och det konstiga var att enligt passet så var hon isabell:confused: men jag har sett bild från utställningen där det klart och tydligt framgår att det är min Ida. (för alla tveksamma så är hon blodtypad och inte isabell. Mrk gulbrun alt brun)

Måste fråga: Varför ska det vara så mycket massa som möjligt??
//Rostad

Är det inte urtypen av cob, en massa massa? Personligen gillar jag de tyngre men jag har noterat att det verkar bli mer och mer 'slanka' cobbar.

Vad säger ni som är mer initierade, är det trender eller medvetna val, jag misstänker också att domarna är olika i vad de föredrar. Är det också olika mellan länder?

PS. Rostad - fin pålle!

Jag skulle vilja veta om man kan betäcka en liten B-ponny (120) med en welsh cob? Cobarna är sååå snygga...

Att fråga varför cobbar ska ha massa är som att fråga varför ett fullblod inte ser ut som en ardenner. Antingen gillar man rasstandarden el så gör man det inte och då bör man byta ras.
Eftersom du nu har lagt in lite smygreklam på din hingst;) så är det kanske på sin plats att berätta att han fick 33p på premieringen 5 6 6 8 8.........

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka