Sv: welsh cob

Såg föresten att flera rasföreningar var representerade på Eurohorse (Scandinavium) tex Connemara, Islands och New Forest föreningen.
Det ska enl programmet finnas möjlighet för dem att visa sin ras på speciellt iordninggjord underlag. Vore inte detta ngt för Welsh och Cob-föreningen till nästa år?
Kanske en kadrilj med vackra Cobbar i globen nästa år?

Det vore säkert intressant för SWF om det inte kostade så enormt mkt pengar... SWF kan marknadsföra sig på annat vis, t ex genom oss ideellt jobbande medlemmar och welshägare.

Jag tycker de flesta sitter korrekt.
En ryttare med bra sits inverkar bättre.

Tror stolsitsen härstammar från en svunnen tid då man inte ridskolor fanns, man hoppade upp och red helt enkelt. Samma sak som på island. Nu vet man bättre.
Båda i engelsk showridning och på islandshäst sitter de flesta korrekt nu. :)

Jag kan fota lite i vår om jag tar mig iväg på några shower?

Åh, en tråd för mig:D... Ja, jag går i hingstletartagen just nu. Visst, damen är 3 år men jag överväger att vänta med betäckning till hon är 6 år... Så, jag har gott om tid att leta, om man så säger;)

Jag söker en korrekt hingst, som ger lite högre avkommor (150-155). Mitt sto har lite kort hals så hingsten bör ha lite längre sådan. Benen måste vara korrekta (vinklar och inga veka kotor). Jag har hittat några lämpliga men inte bestämt mig än...och det kanske kommer flera.

Då jag rider western vill jag ha en rätt kompakt häst och mitt sto passar utmärkt...alltså, jag vill inte ha de där riktigt långlinjerade hingstarna utan kommer försöka hålla mig till typer som Broughton Replica t.ex....fast då med lite bättre mankhöjd. Vem vet, jag kanske seriöst avlar framöver med inriktning mot western då jag tycker att dessa hästar är bra för den grenen. Förhoppningsvis blir jag inte halshuggen för detta...:crazy:

Jag är ny (har sagt det förut) med den här rasen och jag har valt den då jag inte fallit för de amerikanska hästarna alls. WC:n känns mer användbar än den, faktiskt...och friskare;)...tiden får visa om jag har rätt i det:angel:

Slänger in ett litet inlägg men vi mätte våra två cobbar till maxade d-ponnyar och båda ska ut och tävla dressyr i vår , kanon i och med att det inte finns några dressyr tävlande d-ponnyar i våran klubb en efter Star Kingdom och en imp från Derven, våran tränare tycker det är super och har absolut inget emot cobbar. Vi trodde att båda var över 150 cm men inte

Jag tycker de flesta sitter korrekt.
En ryttare med bra sits inverkar bättre.

Tror stolsitsen härstammar från en svunnen tid då man inte ridskolor fanns, man hoppade upp och red helt enkelt. Samma sak som på island. Nu vet man bättre.
Båda i engelsk showridning och på islandshäst sitter de flesta korrekt nu. :)

Jag kan fota lite i vår om jag tar mig iväg på några shower?
:confused: Tycker du verkligen det?

*kl*

Väcker upp tråden en sväng för en liten undran...

Vad ska utmärka en bra welsh cob i temperamentet? Vad strävar man efter i aveln vad det gäller mentaliteten?

Typ verkar ju skilja lite åt beroende på vem man frågar. Själv är jag förtjust i den grövre typen med massa och mankhöjd kring 150...max 155.

Jag håller på att rida in damen här och det vore kul att få höra lite om temperamentet hos andra i samma situation. Min testar och testar och gör lite dramatiska utspel som skulle få vem som helst att tro att hon är galen men när hon märker att det inte funkar så är hon samarbetsvilligheten själv...rastypiskt???:angel: ...ska tilläggas att hennes mot fick en rutinerad westerntränare att tvivla på hästens förstånd och ridbarhet/användbarhet rätt länge men så lossnade det och hästen blev tränarens favorit...snabba vändningar, alltså:D

De är snabba och kvicka djur!!
Jag har i mitt stall sedan en tid ett tvåårigt quartersto. Jag tycker att jag märker stor skillnad på henne och mina "heta" cobbar ( C och D). Detta gäller då daglig hantering (ut/in, fodring osv).
Sen kan det ju alltid skilja från inidvid till individ.

Ja, självklart är det individuellt men kände att det är rätt intressant då mamman till fröken här var speciell att rida in och lilla fröken är inte långt efter i hyss, kan jag ju säga. Dock aldrig hysteriskt på nåt sätt utan mer att hon känner sig för om det funkar och gör det inte det så ...Nähä! Då samarbetar jag väl då...men det går kvickt;)

Ska bli intressant att jämföra med paintkorsningen sen...Halvblodet jag red in som fyra- och femåring (högt dressyrblod) var en ängel och hade inga hyss alls...:rofl:

Vårt ungsto går med på det mesta med ett lugn som förvånar oss. Hon kan vara tjurskallig till max ibland men oftast så är hon en liten ängel. Hennes grej är att hon alltid ska tänja lite på allt, drar vi med lunarsax så ska hon vid halt alltid ta ett extra steg framåt för att sedan få backa ett steg extra:devil:

Annars är mina cobbar hur coola som helst men visst kan de blåsa upp näsborrarna och få en plymsvans och blåsa luft som värsta araben. Jag skulle säja att de typiska ponnier med allt det innebär, smarta, starka, envisa värsta ögontjänare:love:

Ja, jag tycker det ar mycket battre numera.
Hur det ar i sverige pa shower vet jag inte, men jag kan inte tanka mig att de sitter samre?

KL

Puttar upp denna gamla skapelse till tråd lite.
Och gör därmed ett nytt försöka att vara på Buke :cool:
Abstinensen efter mina hästar är nu ofantligt stor, så enda chansen att "få leva ut mina fantasier" :D är att läsa och skriva om welsh cob.
Så, hur går säsongen för er med eran avel och övriga aktiviteter?

Jag har fått ett litet stoföl, väldigt olik sin äldre helbror, och hon ska antaligen åka till lokalutställningen i Lerum för lite visning och social träning.
Ett sto betäcks i de kommande dagarna, och ett annat om ca 2 veckor. Sen rullar det på med betäckningsston och jag väntar 2 föl till efter hingsten i slutet av maj.
Detta är meningen med livet! :love:

Jag väntar i dagarna efter ett litet cob föl med sekt C pappa. Sen ska hon betäckas om med samma hingst. Har även betäckt 3 åringen med samma hingst samt fullblodstoet. KOmmer att sälja hingsten efter denna säsong. :cool: Han trivs inte med att vara hingst nr 2.

Nästa år åker min älskling till BRoughton Replica:love: Något jag längtat efter i 4 års tid. Om jag inte blivit av med 3 åringen innan dess så får hon troligen åka till samma hingst som sin mamma.

Jag väntar två föl i år. Ett sekt D sto och en sekt C. Fäder är mina egna hinstar (far och son). Betäcker om båda dessa samt ett inlånat C-sto. Troligtvis alla med den ädre hingsten.

Jag har helt tappat kollen måste jag erkänna. Vad är det för ett sekt D sto du har?

Jag har helt tappat kollen måste jag erkänna. Vad är det för ett sekt D sto du har?
Jag köpte förra året en dotter till Rhandir Ifanna, som jag tog bort för två år sedan. Dottern heter Fjordglimt Isabella.
Är det inte tomt utan dina cobbar därnere i "Kungsbudarn", som vi säger här i Masriket.

*kl*

Väcker upp tråden en sväng för en liten undran...

Vad ska utmärka en bra welsh cob i temperamentet? Vad strävar man efter i aveln vad det gäller mentaliteten?

Typ verkar ju skilja lite åt beroende på vem man frågar. Själv är jag förtjust i den grövre typen med massa och mankhöjd kring 150...max 155.

Jag håller på att rida in damen här och det vore kul att få höra lite om temperamentet hos andra i samma situation. Min testar och testar och gör lite dramatiska utspel som skulle få vem som helst att tro att hon är galen men när hon märker att det inte funkar så är hon samarbetsvilligheten själv...rastypiskt???:angel: ...ska tilläggas att hennes mot fick en rutinerad westerntränare att tvivla på hästens förstånd och ridbarhet/användbarhet rätt länge men så lossnade det och hästen blev tränarens favorit...snabba vändningar, alltså:D

Ja, jag undrar också vad som utmärker cobbens temperament? För min 1-åring testar och testar och ja, testar lite till. Hon är gudomligt snäll, men gudomligt jobbig...Men som min tränare säger, man får den häst man behöver...
Ni som vet, vad räknas egentligen sec D till för något? Är det överväxta ponnyer eller är de kallblod? Vilka raser finns egentligen i cobben, arab men mer?

Hade jag inte sådan enorm brist på pengar för inköp av häst skulle du inte behöva fundera på att ha kvar treåringen ;)

Gillar Ida mkt så Fiona lär ju inte vara sämre :)

Ska de ställas ut? Om den blå fått päls så kommer hon till Vätö och Marum :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka