Sv: welsh cob

Vilka jättefina bilder en

Tack, bilderna är tagna av fodervärden (galoppbilden), hennes familj (pris-bilderna), en kompis (hoppbilden) och min pappa (visningsbilden).

Hur länge kan man kalla avkommorna cob när man betäcker med andra sek hingstar?

Avkommorna blir enligt korsningssystemet "cobbar" (sektion C eller D beroende på storleken) hur mycket man än spär på med sektion A eller B, och hur "o-cobbiga" de än ser ut.

Victoria har tex. två avkommor (fem och fyra år) e. sektion B-hingst, dessa är alltså 75% welsh och 25% welsh cob, men dessa hör ändå hemma som welsh cob i registret.

Likadan fördelning av cobblod (25%) hade Downland Love-in-the-Mist, ett utav världens genom tiderna främsta welsh sektion B-ston (mor till bla. Downland Romance och Downland Chevalier). Härstamning och bild på Love-in-the-Mist finns här: http://www.allbreedpedigree.com/downland+love-in-the-mist

Även legenden Criban Victor bestod till 25% av cob-blod: http://www.allbreedpedigree.com/criban+victor

Jag önskar jag förstod engelsmännens system med att föra över "cobbarna" till sektion B när det "är dags", är det någon som vet mer exakt hur det går till, och kommer vi i Sverige att följa dessa "regler"?

mvh
Jenny

Eftersom tråden ändå hadlar om "svenska" Welsh Cob hingstar så undrar jag vilka hingstar du anser är mest rastypiska i dagens avel och som alltså bör avlas på?

Det beslutet måste varje stoägare ta! Det är ju just det som är så kul med att vara uppfödare: att kritiskt granska sitt eget sto (som man förhoppningsvis känner ingående) och sedan välja den hingst man tror passar bäst - och så småningom utvärdera resultatet.

Med vårt nya licensieringssystem för welshhingstar kan man säga att avelsvärderingsansvaret flyttats från "gubbarna" i nämnden till den enskilda stoägaren. Ökad valfrihet, och ökat ansvar, för stoägaren.

Nebo Red Dragon har en favorit till mig men tyvärr så är hans avkommor inte tillräckligt gamla ännu för att kunnat avgöras huruvida de har bra ridegenskaper eller ej.

Nä, det ska bli spännande att se vad det blir i slutändan. Jag har ju inget stuteri, så jag letar mest en trevlig hobbyhäst. Om det sedan blir något att avla på, får man ju se. Sen tycker jag också att man bör avla rasrent, och efter rasstandarden. Men det jag funderar på är just rasstandarden, vem "bestämmer" över den? Är det den enskilda rasföreningens medlemmar eller ifrån någon slags moderförening i Wales?

Kan en hingstavkomma bli godkänd för avel i Sverige u. Victoria och en sek B hingst? Eller om tex tror hon hette Vittra e. Bravad bet med Cobhingst få godkänd avelshingst.

Kan en hingstavkomma bli godkänd för avel i Sverige u. Victoria och en sek B hingst? Eller om tex tror hon hette Vittra e. Bravad bet med Cobhingst få godkänd avelshingst.

Jo, visst kan både Vittra och Victoria få godkända söner - oavsett om de betäcks med welsh eller welsh cobhingstar. Men de sönerna skulle nog inte få så många ston tror jag.. :D

welsh = godkänd stam+ friskhetsintyg
Vill du däremot få in din hingst i kvalitetsboken krävs bra exteriörpoäng samt bruksprov utöver de 2 förstnämnda.

Jag instämmer i ovanstående vad gäller rasstandarden, fast min främsta uppmaning skulle vara "avla rastypiskt". Sysslar man med rasavel måste rastypen och rasstandarden vara ens rättesnöre - det ska lysa på långt håll vilken ras hästen är av, annars är det hela meningslöst. Rasbeskrivningen är inte något smörgåsbord där uppfödare kan plocka och välja det man gillar, och förkasta resten!

Har man ett eget avelsmål (t ex gångartshästar lämpliga för dressyrtävling på högre nivå); byt ras eller korsa med annan ras. Korsningen welsh cob och fullblod ger mycket populära ridhästar i Storbritannien.
Absolut tycker jag att man ska man avla rastypiskt inom rasstandardens gränser. Annars faller ju hela idén med begreppet ras.
Jag var mer ute efter att utröna de olikheter som endå finns hos olika hingstar i deras rörelsemönster, exteriör etc, vilket gör dem mer eller mindre lämpliga för olika användningsområden.
Menar du att man bör följa rasstandarden och att andvändbarheten ska vara bred och ligga mer åt en allroundhäst?. Ligger olikheter i användbarhet hos individerna och inte i olika blodslinjer/stammar när det gäller Welsh Cob?

Jag tycker i alla fall att ditt "läskiga" sto är väldigt lyckat! Det är bra jobbat att få 38 p. Förstår ditt resonemang om Ridponnyhingst, Jag tänker lite så med mitt Wpb sto (även hon 38 p).
Det blir ju inte en Cob bara för att man betäcker med Cobhingst igen.
Hon har en väldigt härlig uppsyn, ditt sto:)

Med tanke på Bruksprovstråden för halvblod, är det någon som tänker visa Cobhingst i år?
Tycker Haleys berättelse kring hur hon fått fram sin hingst är väldigt lärorik och klok.

Jag tycker i alla fall att ditt "läskiga" sto är väldigt lyckat! Det är bra jobbat att få 38 p. Förstår ditt resonemang om Ridponnyhingst, Jag tänker lite så med mitt Wpb sto (även hon 38 p).
Det blir ju inte en Cob bara för att man betäcker med Cobhingst igen.
Hon har en väldigt härlig uppsyn, ditt sto:)

Tack vad roligt att du tycker det! Hon är en fantastiskt mysig häst, och väldigt rolig att rida. Hon har en avkomma efter sekt C-hingst, som alltså är 75% cob (C/D) och 25% welsh, han var betydligt "cobbigare" än vad hon själv är i alla fall. Jag har inte sett honom på något år nu, han blir tre till våren så jag hoppas han dyker upp på treårstestet...

Hennes senaste avkomma föddes 2005 och är e. RP-hingst. Det blev lyckat på många sätt, och jag vill gärna ha fler RP-avkommor efter henne, helst efter en liten xx-hingst men någon sådan finns ju tyvärr inte på semin.

Här visningsbilder av Victoria i "cob-huvudlag" från i somras:
welshvictoria4.jpg

welshvictoria2.jpg

welshvictoria1.jpg

Bilderna är tagna av Zuzzi är på Buke, www.fotozuzzi.se

mvh
Jenny

Ok, jag har inte varit i ridponnysvängen sedan jag visade Curbitz på bruksproven och det är ett antal år sedan.
Sorry för trådnappning förresten :o

Nej det har han inte varit de senaste åren, annars hade han varit en klart het kandidat. Men nu har han ju iofs ny ägare så det kanske har ändrats?

Green River har de senaste åren varit tillgänglig på färsk, men inte transport el. fruset. Tyvärr lever hans simmare inte särskilt länge & det är anledningen.

Men Vallas Caracas borde man kunna avkomme värdera på nu. Jag har åtminsten sett 4 som det gått bra ridmässigt för + utställning.

Vallas Ida avelsdiplom samt hopp och allrounddiplom, 3a riksfinaeln kvaliten
Vallas Jack vidare till riksfinalen (tror dessutom att han fick diplom)
Vallas Memory är visad med guld (om jag inte minns fel)
Moflos Viktoria klass I samt tävlad dressyr och hoppning.

Har även hört talas om fler Vallas hästar e Caracas som är mkt uppskattade tävlingshästar. På cobbar kanske man ska kolla lite på lättklass nivån och itne bara på SM nivån för att få fram någon form av avkomme statestik.

För egen del tycker jag att det OK att "blanda" sektion C och D, eftersom jag gjort det själv, med bra resultat. Det är ju fortfarande en C/D med rätt rasstandard som jag "producerar". Vad som däremot kan uppstå är ju att det kan bli oskäkert vilken sektions tillhörighet avkomman får. Jag har två helsyskon (C x D "korsning") som det skiljer ca 7 cm på!

*kl*
Sen kan jag inte låta bli att kommentera hovskägg på cobbar eller ej. Har en C med massor av hovskägg, som ryker all världens väg, när den skall tävla i dressyr. Jag tror att flickebarnet som rider skulle bli skrattad åt i de kretsarna.........eller hur? Det vill jag inte utsätta henne för.
Skulle däremot aldrig drömma om att visa en
"skalad" ponny på utställning.

*kl*
Sen kan jag inte låta bli att kommentera hovskägg på cobbar eller ej. Har en C med massor av hovskägg, som ryker all världens väg, när den skall tävla i dressyr. Jag tror att flickebarnet som rider skulle bli skrattad åt i de kretsarna.........eller hur? Det vill jag inte utsätta henne för.
Skulle däremot aldrig drömma om att visa en
"skalad" ponny på utställning.
Tack Ragnhild, nu känner jag mig plötsligt mycket mindre som en skurk:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka