Sv: welsh cob

Vilken sandlåda hörru, VAR någonstans säger jag att jag inte är nöjd med min cob?? Jag tycker att det ser ovårdat ut med hovskägget i nuvarande skick, att det är i vägen vid bandagering och ställde en enkel fråga ang detta. Jag frågade också om någon visste hur de gör i ursprungslandet med sina showcobbar, i ridklasserna - det hade du inget svar på tydligen. Det kan ju skilja på utställningscobbar och de som kanske används till tävling - hur man brukar trimma dem.

Jag ska absolut starta en tråd på Gnägg eller någon annanstans men inte tänker jag använda min tid till att klanka ner på dig där inte! Nej, där hoppas jag att vi ska ha trevligt, visa massor med bilder, dela med oss av erfarenheter av rasen, ställa MASSOR med löjliga frågor m m!:rofl: Jag hoppas att vi får en trevlig och öppen tråd och eftersom jag är TS så kommer jag att släppa igenom PRECIS allt! Bara det inte är räliga inlägg...

Lycka till med avelsarbetet och försäljning av resultatet på detta arbete!:banana:

Hm, jag vet inte om min hästs pappa räknas dit; (till hingstarna alltså) men hon är efter Nebo Red Dragon. Jag har inte träffat på några avkommor efter honom vad jag vet, men det vore kul om någon gjort? Jag tycker hon ärvt hans långa trevliga ben och högställda exteriör. Vad jag kan se än så länge! Temperamentet är underbart, kolugn men ändå nyfiken och "pigg" och social, ingen mes, men heller inte för skarp, nä super helt enkelt! :love: Ja, jag är nykär i min lilla häst! Gångarterna tycker jag det är svårt att säga något om än så länge, men de verkar lovande, framförallt traven.

Jag ryyyyyyser:eek: du får ändå inte tävla i lindor så varför ta bort hovskägget????? En del av hästen och det har faktiskt en viss skyddsfunktion. Varför linda och ha benskydd när det inte behövs? Om en cob slår på sig så är den för tät och om den inte klarar att gå dressyrpass utan lindor så är en inte lämplig som ridhäst.
Ujj, då som det blev. Lugn och fin Welsh :o
Helgerån och Blasfemi. Men ärligt talat så har jag aldrig sett en häst med hovskägg på någon dressyrtävling, inte i Skåne i alla fall.
Nu ska jag vara knäpp-tyst ang ovanstående.

Ang hingstar:
Menar du stambokförda. så är det ju inte så många, eller även de som löst betäckningsbevis?
Broughton Replica
Burhults Black Commence
Burhults Junior
Star Kingdom
Stockaremåla Timothy
Storhaurgs Magic Flyer
Vallas Caracas.

Det är de hingstar som varit stambokförda el verkat i Svensk avel och bör ha avkommor som nu är inridna men som även lever och verkar i aveln idag.
Det finns idag massor med fler hingstar som kommit till de senaste 2 åren men deras avkommor är inte så stora ännu så det är svårt att avgra vilken ridbarhet de har.

Nebo Red Dragon har en favorit till mig men tyvärr så är hans avkommor inte tillräckligt gamla ännu för att kunnat avgöras huruvida de har bra ridegenskaper eller ej.

Hur är ditt sto ridmässigt? Hon är e Star Kingdom om jag inte minns fel. Han bör ha massor med avkommor i olika åldrar vid denna tiden.
Har hon lätt för sig i alla gångarter?

Sto e Star Kingdom Jag köpte cobstoet i Sept och då var hon oriden hade bara gått i avel och hon har varit väldigt lätt att rida inn (Född 2000) känslig pigg orädd väldigt framåt och väldigt snäll, inga problem med de olika gångarterna trodde det skulle bli besvärligt att få henne att arbeta i unghästform men det har det inte varit , har lagt in en dålig ridbild på henne men där ser man att hon inte har det, hon hade rejäl underhals när hon kom till mig var inte longerad eller någonting så hon var inte feljobbad, blev skodd i dag för första gången i sitt liv och min hovslagare älskar henne efter det. Vilket temprament, Har annars bara hållit på med halvblod inget emot dem men är helfrälst i cobbar efter den här tiden, Träffade förästen en gammal kompis i dag och hon är den första ägaren av en w cob jag känner hennes var född-66 och han dog -98 alltså 32 år gammal han var imp welsh men det fanns inga papper på honom.

Sentinell, Simon dressyr, Yatzy och Zorro i hopp är de jag känner till e. SK

Är det föresten någon som känner till avkommor till den sorgligt nog kastrerade och numera även döde B premierade hingsten Solid RWD 10 e.Calerux Black Prince - Llanarth Solo?

Hoppar in i tråden.

Har läst allt men inte hunnit kommentera alla inlägg och debatter.
Håller med welsh angående utrustningen. Den gör sig bättre på Gnägg, det är svårt nog att bedriva en avelstråd på en liten ras med få hästar och få avkommor. Så jag hakar gärna på där.

Gällandes de svenska hingstarnas avkommor så tycker jag knappt att det finns några som går att avkommevärdera överhuvudtaget. rasen har "bara" varit stamboksberättigad sedan 1986. Den första godkända hingsten kom i avel är ? (Derwen Romeo RWD 1) och idag är vi väl på nr ....? går knappt att hålla reda på alla som löst licens. Tror att stamboken upphörde på nr 22, och sedan har det ju tillkommit några på licens. Efter en snabb glutt på hemsidan kan vi räkna med krasst 30 hingstar varit i avel de senaste 30 åren. Varav ca 10 tillkommit bara de senaste 2 åren. Därmed dras en enkel slutsats att på 30 år har 20 hingstar varit i avel. Flertalet utav dom togs in som "äldre" och har därför inte varit så länge i avel heller, alternativt skaffat sig andra hobbyer, i form utav ridning, med kastrering som följd.

Då sverige heller inte rymmer någon större guldgruva utav cobston som kan föra aveln framåt är det inte så konstigt att inga avkommor finns som kan profilera dessa ovan nämnda hingstar.
Kanske därför det inte heller förekommer så mycket höjningar utav avelsvärdeklass hos dom. Avkommorna är för få.
Den enda hingst som gett någonting av vikt anser jag vara den numera avlidna Derwen Tennessee Express RWD 3. Han har erhållit ELIT postumt och jag hoppas att ägare med Tennessee-ston låter dessa producera åtminstonde några föl. Han har inte fått ELIT av en slump.

De hingstar som beskrivits ovan tror jag inte man kan säga någonting om, då de få avkommor som fötts inte gör hingsten rättvisa arvbarhetsmässigt sätt. Träffar man 2 eller 3 är det kanske för generellt att ta deras tempermanet som exempel för hingsten X:s nedärvning.
Jag kliver nu av debatten efter att ha fått lufta mig lite :D men vill avsluta med en vädjan till stoägare: Avla rasrent. Cobhingst på cobsto, inget mishmash med "egna avelsmål" bla bla bla. Vi har en rasstandard och den ska följas annars kan man byta ras. Alla är lika bra eller dåliga ridhästar/dressyrhästar/hopphästar i slutändan. Grunden för talang ligger väl förankrat i det genetiska materialet och är inget som förstärks eller förändras genom en betäckning.

Hingstägare: Avla rasrent. C och D-ston till era hingstar (vet att några till finns här fast som osynliga med 0 inlägg) Gör ingen stolthet av att ha massa betäckta ston, gör en stolthet utav att ha betäckt BRA ston som kan tillföra aveln nya individer.

tack för uppmärksamheten!
HB ;)

Finns det inga andra på Buke som har/träffat på SVENSKfödda cobbar efter våra SVENSKA godkända hingstar? De är dessa som är intressanta inför vårens betäckningar. Det är ju inte så att vi skickar efter sperma från UK och inte heller skickar vi våra ston dit för betäckning.

Jag har ett sektion D-sto efter Vallas Caracas RWD 11. Hon är visserligen en sådan läskig en som är 50% Welsh Cob och 50% Welsh sektion B, men Cob är hon likväl ändå. Jag är väl medveten om att hon utseendemässigt är någon lysande representant för sektion D, och tyvärr är det nog också så att hennes storlek (dryga 142 cm) och hennes icke rastypiska (men godkända!) färg drar ner rastypen ännu mer. Två gånger har hon belönats med 38 poäng så hon är ju ett klass I-sto i alla fall! :)

Hon heter Moflos Victoria RWD 70 och här kommer några bilder på henne:

vickan_galopp.jpg

vickan_visas.jpg

vickan_ramsele.jpg

vickan_ostjamten.jpg

vickan_holafors.jpg

Victoria har haft paus från avelsboxen, hon är utlånad på foder och har varit ute och tävlat klubb- och lokalnivå. Nu skall hon betäckas igen, och jag vet av erfarenhet att det är svårt att få betäcka ett sådant här 50/50-sto med en cob-hingst, så för hennes del blir det RP-hingst.

mvh
Jenny

Vilka jättefina bilder en , Hur länge kan man kalla avkommorna cob när man betäcker med andra sek hingstar?

Vickan är faktiskt en av de få jag ser som välkomna till vår hingst.:love: utav sekt korsningar alltså.
Hon är alltid välkommen tillbaka till oss!:bump:
Jag kan låna henne på foder igen:angel: om du får fullt uppe hos dig.;)
Kul att se att du lever btw

Hela Buke kan vara mitt vittne!
Då jag gillar Vickan så mkt så är hon välkommen ner att betäckas med vår sekt C hingst mot enbart SH stoavgift!

Senast ändrad:

Vilka jättefina bilder , Hur länge kan man kalla avkommorna cob när man betäcker med andra sek hingstar?

Vet inte säkert hur länge den förblir Cob men det är nog många led då en avkomma aldrig kan bli sekt B igen.:cool:
Jag som haft Vickan hos mig under ett år kan berätta att om hon varit brun så skulle hon varit väldigt cobig. Hon har bra steg och massa.

Vickan är faktiskt en av de få jag ser som välkomna till vår hingst.:love: utav sekt korsningar alltså.
Hon är alltid välkommen tillbaka till oss!:bump:
Jag kan låna henne på foder igen:angel: om du får fullt uppe hos dig.;)
Kul att se att du lever btw

Hela Buke kan vara mitt vittne!
Då jag gillar Vickan så mkt så är hon välkommen ner att betäckas med vår sekt C hingst mot enbart SH stoavgift!

Jodå jag lever! Har en ny dator som inte stänger ner alla fönster hela tiden, så jag kan sitta helt obekymrat och pyssla i photoshop och har precis upptäckt photobucklet idag - därav alla bilder! ;)

Nu hade jag ju tänkt mig en D-ponnyhingst med högt fullblodsinslag till Vickan, men jag skall fundera på Gribbe också! Trevligt pris du erbjuder hur som helst! :bow:

Ja, Vickan är en underbar häst, jag är glad över att hon trots alla krokiga vägar och omvägar ändå har blivit kvar i min ägo, både hon och hennes avkommor är fantastiskt trevliga, lätthanterliga och rara.

Avla rasrent. Cobhingst på cobsto, inget mishmash med "egna avelsmål" bla bla bla. Vi har en rasstandard och den ska följas annars kan man byta ras.

Jag instämmer i ovanstående vad gäller rasstandarden, fast min främsta uppmaning skulle vara "avla rastypiskt". Sysslar man med rasavel måste rastypen och rasstandarden vara ens rättesnöre - det ska lysa på långt håll vilken ras hästen är av, annars är det hela meningslöst. Rasbeskrivningen är inte något smörgåsbord där uppfödare kan plocka och välja det man gillar, och förkasta resten!

Har man ett eget avelsmål (t ex gångartshästar lämpliga för dressyrtävling på högre nivå); byt ras eller korsa med annan ras. Korsningen welsh cob och fullblod ger mycket populära ridhästar i Storbritannien.

Jag instämmer i ovanstående vad gäller rasstandarden, fast min främsta uppmaning skulle vara "avla rastypiskt". Sysslar man med rasavel måste rastypen och rasstandarden vara ens rättesnöre - det ska lysa på långt håll vilken ras hästen är av, annars är det hela meningslöst. Rasbeskrivningen är inte något smörgåsbord där uppfödare kan plocka och välja det man gillar, och förkasta resten!

Har man ett eget avelsmål (t ex gångartshästar lämpliga för dressyrtävling på högre nivå); byt ras eller korsa med annan ras. Korsningen welsh cob och fullblod ger mycket populära ridhästar i Storbritannien.

Eftersom tråden ändå hadlar om "svenska" Welsh Cob hingstar så undrar jag vilka hingstar du anser är mest rastypiska i dagens avel och som alltså bör avlas på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka