Sv: welsh cob

Å bara nåågra till på älsklingen och en tillsammans med vackre Pommac som tyvärr inte finns med oss längre.
PommacochQuentin.jpg

Näpp, gick INTE att få in fler än en bild:o

Kanske svårt att kommentera cobben när bara ett öga syns...:angel:

Men håll med om att så eländig som han såg ut vid ankomsten hit - så ska inte en ung welsh cob se ut i a f? Jag blev riktigt chockad när han kom kan jag säga och det var ett under att vi kunde rädda honom till livet. I dag är han stark och vacker, ska låna en digikamera så att jag kan få lite nya, vettiga bilder så ska ni se att ankungen blivit svan!:love:

Å så "eländesbilden", om det nu funkar...

OMG - jag förstår om du blev chockad! - den såg förskräcklig ut.

Om jag hade varit en rutinerad uppfödare, med känt stuterinamn och renommé att bevara, hade jag hellre personligen skjutit en unghäst i det skicket än skickat ut den i världen som representant för min uppfödning och hästhållning...

Du har åtagit dig ett renoveringsprojekt, lycka till med arbetet.

Oj, oj!:eek: Stackars lilla hästen. Håller med om att det är dålig reklam för ett stuteri att skicka en så mager liten häst.

Jeeves: Du måste nog lägga in varje bild separat, du kan inte klistra alla länkar samtidigt. Ta en i taget.

Man undrar ju lite hur en veterinär kan ge resetillstånd också:mad:
Om jag skulle importera igen så hade jag åkt ner själv för att övervaka både innan och under resan!
Jag kan ju tillägga att han inte såg ut så här på videon som jag tittade på innan köp, man undrar ju vad som hände i däremellan...

Jag ångrar dock inte en sekund att jag köpte hästen, en underbar, genomtrevlig och arbetsvillig liten krabat. Man får dock vara extra vaksam på hans hull, ev infektioner ( har haft en del luftvägsinfektioner ), jag har avmaskat i flera omgångar och han går på en relativt hög foderstat i mina ögon. Men, han har starka hovar och ben, börjar på att växa lite mer på höjden nu och rumpan börjar få en härlig hjärtform nu! Det är en sån SKILLNAD på livsglädje, när han kom var han apatisk och relativt "osynlig" i gruppen under flera månader. Har nu tagit kommandot över i stort sett hela gänget, axlat "pappa" Pommacs mantel.

Nu börjar man ju helt plötsligt se fler och fler annonser om cobbar i olika prisklasser och storlekar så i dag hade jag hellre köpt en här hemma så här med facit i hand. Senast i dag såg jag på någon salusida en HÄRLIG representant för rasen och för ett tag sen så såg jag en nytillkommen avelshingst som visades på ridklubbens trettondagsshow, jättesnygg:love: Tyvärr minns jag ju inte namnet på honom just nu:o Tror att det var en äldre hingst och att han står på någon station här i mellersta Skåne. Det verkar ju som att man kan hitta Derwenblod om man söker det och andra blodslinjer om man är ute efter det - här i Sverige. Tycker det är kul att det verkar som om folk fått upp ögonen lite grann för rasen! Jag får många nyfikna blickar och frågor om min när vi träffar hästfolk och det är kul.

*kl*
Jag är också lycklig ägare till ett cob föl (åring). Han är köpt lite som ett projekt för att se hur långt man kan komma på tävlingsbanorna med en cob.
Jag är ju utpräglad fullblodsmänniska och har alltid sagt att jag inte ska ha annat än fullblod men jag är HELT SÅLD på denna lilla kille. Han har verkligen ett supertemperament, snäll, cool och samtidigt "fullblodskänslig" och kvick i reaktionen. Det ska bli jättespännande att se vad han utvecklas till. Jag kan INGENTING om rasen så det ska bli kul att se om han är så bra som jag tror att han är, både på tävlingsbanorna och i utställningsringen!

Fy, han såg verkligen för hemsk ut. Jag valde att köpa min cob här i Sverige för att det kändes tryggare, och jag hade hört så mycket negativt om import. Roligt att fler och fler får upp ögonen för rasen, men ärligt det är ju inte särskilt konstigt!! En perfekt allroundhäst för t ex fritidsryttare som ju de allra flesta ändå är! Jag tror många kommer att lessna på halvblodens avelsinriktning mot ridsporten, och i stället börja snegla på andra raser.

Vad är det för stam på din? Tänker du dressyr?
Jag är intresserad av att försöka klura ut vilka stammar som kan vara bra i "dressyrcob avel". Det verkar faktiskt i dagsläget (min högst personliga tanke, mer som en fråga än ett påstående) vara mer en slump att man får fram Cobar som även en dressyrdomare van att dömma halvblod kan gilla?
Jag är ju bara insatt i Halvblodsavel och där tänker man ju stenhårt i de här banorna när det gäller gångartshästar. Även om jag nu har en vallack så är väll risken ganska stor att jag så småningom (fram emot pensioneringen om 20 år...) kommer att köpa ston och vilja avla.

Han är e.Henfynyw Twysog u. Vallas Ida som redan har visats i den här tråden.
Det är framförallt dressyr jag tänkt på men mamman är en riktig multitalang så vi får se vad som passar honom bäst. Han har i nuläget (tyvärr) inga riktigt utmärkande knärörelser men han är mkt taktmässig och har redan visat ett brett register. Han har även hoppat staketet med god teknik och travhoppar lätt över det två meter breda diket som rinner genom hagen.
Är galoppen tillräckligt bra så finns det inget som hindrar att man provar honom i fälttävlan.

Cippyn Red Crusader är en hignst som har själv tävlat SM dressyr samt lämnat avkommor som tävlar. Han har Derwen blod på pappans sida. Vallas Caracas har tävlat dressyr själv och har lämnat mulittalanger efter sig. Han har Derwen blod 2 led bak på pappans sida.
Nebo blod är jag annars fötjust i. Derwen är ju jag som bekant sagt inte lika glad över. Smaken är som baken.

Han är e.Henfynyw Twysog u. Vallas Ida som redan har visats i den här tråden.
Det är framförallt dressyr jag tänkt på men mamman är en riktig multitalang så vi får se vad som passar honom bäst. Han har i nuläget (tyvärr) inga riktigt utmärkande knärörelser men han är mkt taktmässig och har redan visat ett brett register. Han har även hoppat staketet med god teknik och travhoppar lätt över det två meter breda diket som rinner genom hagen.
Är galoppen tillräckligt bra så finns det inget som hindrar att man provar honom i fälttävlan.

Stannar busen inte innanför staketet:eek: sa ju att ni skulle ta med ett st. Chablis. Det är inte för sent att ångra sig;)
Knärörelser kan komma med tiden. Ida hade inte så mkt knäaktion förrän efter 3 års ålder. Sussisus har en bra bild från i somras när han showar i hagen och har knäppt precis när han yfter fram.
På sin första utställning så charmade han domaren genom att visa spansk skritt så hans register är stort:p

Jodå, nu har han kollat läget utanför staketet och vet att hagen är bättre! Men får han inte gå in först eller samtidigt som de andra så stannar han inte kvar frivilligt. Däremot är han inte stressad av att vara själv, vare sig i stallet eller i hagen i korta stunder (om han fått gå ut först tex)

Cippyn Red Crusader är en hignst som har själv tävlat SM dressyr samt lämnat avkommor som tävlar. Han har Derwen blod på pappans sida. Vallas Caracas har tävlat dressyr själv och har lämnat mulittalanger efter sig. Han har Derwen blod 2 led bak på pappans sida.
Nebo blod är jag annars fötjust i. Derwen är ju jag som bekant sagt inte lika glad över. Smaken är som baken.
Welsh:
Du är ju väl insatt i "Welsheriet". Hur skulle du beskriva Neboblodet och Derwenblodet, var för sig och jämförelsevis?
Vilka av de mindre stuterierna (har varit där och det kryllar av dem ganska tätt) tycker du sticker ut extra intressant gångartsmässigt?

Vet inte riktigt om frågan platsar här men har vi nu en så fin welsh cob tråd så kanske man får fylla på den med lite olika frågor?

Jag bara undrar hur ni gör med hovskägget?! Hur brukar man göra i England på showcobbarna och kanske även här hemma på dressyrcobbbarna? Det ser ju inte riktigt välvårdat ut med hovskägg som sticker ut under kanten på lindor eller benskydd:D

Manen är jag heller inte riktigt överens med mig själv om hur den ska klippas, tycker att han ser så ovårdad och tanig ut med oklippt man. Är det ett helgerån att klippa den en handslång?:o

Väldigt enkelt. Man har inte lindor och benskydd på dem:p Hovskägget rör man inte.
Här har du en bild på en nytrimmad cob.
idamanefter.jpg

och en bild på svansen
idasvansefter.jpg

se även vilken skillnad det blev på bakbenen där den ena blev kritad.

Senast ändrad:

*Lånar knapp*
Kanske inte var tråden syfte men jag undrar om någon kan ge lite tips om böcker för oss welsh cob-intresserade. Gärna på engelska, är lite trött på att surfa runt efter information... Gillar att läsa...
Hälsningar
Jazza

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka