Sv: welsh cob

Gud var roligt! när jag såg den här tråden tänkte jag att jag skulle kolla om någon av er här hade nån avkomma till Caracas som tidigare var hemmahörande i mitt förra stall (Valla). och sen visar det sig att det finns en hel drös av er här:D Han har som de flesta andra cobbar ett fantastiskt temperament och jag tycker han är oerhört fin i ridningen.
Dessutom red jag under två år (de sista i hennes liv) Lodor Beti e Capston Comet - Rhystyd Prince, som även är mor till Vallas Ida, Vallas Memory och Vallas Jack...(och den senare är ju för övrigt också godkänd hingst). Beti var en fantastisk dressyrhäst men hoppade även mycket bra, dock gillade hon dressyren mer;) Hon har också fått en avkomma, Vallas Carisma e Burhults Black Commence, som gått Division II o dressyr i Östergötland i allafall, kanske högre. Någon som har mer information om Betis avkommor? (en extra anekdot: idag är det på dagen två år sedan Beti togs bort - lustigt sammanträffande...)

V.Jack är nog valack mig veterligen, det är inte V.Mystik du tänker på som löst licens men inte med i kvalitetsboken?

Du vet inte vart Vallas Lemona har hamnat?

Lodor Betis föl;
Vallas Tyrol 1989 e. Cippyn Rhodri
Vallas Beti Boop 1991 e. Derwen Tennessee Express RWD 3
Vallas Carisma 1992 e. Burhults Black Commence RWD 4
Vallas Hamilton 1997 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Ida 1998 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Jack 1999 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Lemona 2001 e. Vallas Caracas RWD 11
Vallas Memory 2002 e. Vallas Caracas RWD 11

Jack och Memory var för något år sedan hos samma ägare. Hamilton är nog död. Avkomma till Beti Boop (tror jag det var) har jag träffat på i Täby.
Jag försökte köpa loss beti när Andy slutade på Valla men fick inte.

Ja just ja! förlåt! tänkte på Cinderellas Mysik ja!! Lemona såldes åt Hallandshållet har jag för mig, hon var ju också riktigt fin! Ja, de som köpte Jack köpte Memory också och bor väl i Smålandstrakten nånstans? Beti Boop, Hamilton, Carisma är alla tre borta från denna värld, tyvärr. Kul att du ville ha Bettan, vad var det som gjorde att du ville ha henne just? Samtidigt hade vi ju Taircross Sorrel, som lämnat både Vallas Caracas och Callas Maestro, som gick bra i nåt ungponnyevenemang ju. Fast Beti hade ju bättre ridbarhet och var lite snyggare att se på...

och ovan menar jag ju förstås MYSTIK och inte Mysik!!

WelshCob: hmm, jovisst - det är ju det som det hela går ut på! Jag var mest nyfiken på just dina åsikter.. Jag tycker varje enskild uppfödare bör göra en ”avelsvärdering” för varje parning, alltså granska hingst och sto utan ”rosafärgade glasögon”. En hingst som passar bra till sto 1 passar kanske inte till sto 2, etc. Mina åsikter om svenska cobbar stämmer generellt bättre överens med hur brittiska domare ser på dem än svenska domare. Jag faller för maffiga men smidiga och rörliga cobbar, och tycker att traven är cobbens adelsmärke. En cob utan ”power” (knälyft och påskjut med vinklade hasar) i traven är… beige.

kullerbytta: Menar du att man bör följa rasstandarden och att andvändbarheten ska vara bred och ligga mer åt en allroundhäst? Just precis! En cob som Machno Carwyn (f ö 25% sec B) ger fin PR, men kan inte vara avelsmålet därför att det skulle innebära alltför stort avsteg från rastypen. Ligger olikheter i användbarhet hos individerna och inte i olika blodslinjer/stammar när det gäller Welsh Cob? Knivig fråga – lite av båda tror jag (t ex Llanarth-cobbarna har ju varit kända för sin goda ridbarhet). Men mycket handlar säkert om miljö, eller med andra ord var cobben hamnar och vilka chanser den ges att utveckla sina eventuella talanger.

Kattennizze: Sen tycker jag också att man bör avla rasrent, och efter rasstandarden. Men det jag funderar på är just rasstandarden, vem "bestämmer" över den? Är det den enskilda rasföreningens medlemmar eller ifrån någon slags moderförening i Wales? Brittiska The Welsh Pony & Cob Society är moderförening för alla welshsektionerna, och de som fastställt rasbeskrivningen. Det är inte ett dokument som ändras i varken ofta eller lättvindigt…

kullerbytta: Menar du att man bör följa rasstandarden och att andvändbarheten ska vara bred och ligga mer åt en allroundhäst? Just precis! En cob som Machno Carwyn (f ö 25% sec B) ger fin PR, men kan inte vara avelsmålet därför att det skulle innebära alltför stort avsteg från rastypen. Ligger olikheter i användbarhet hos individerna och inte i olika blodslinjer/stammar när det gäller Welsh Cob? Knivig fråga – lite av båda tror jag (t ex Llanarth-cobbarna har ju varit kända för sin goda ridbarhet). Men mycket handlar säkert om miljö, eller med andra ord var cobben hamnar och vilka chanser den ges att utveckla sina eventuella talanger.
Det kanske är lite "den som söker han finner":idea:
Just ang Llanarth, så var det en av de faktorer som styrde mig i mitt val av Cob som har en mycket Llanarth-blod genom Ollies Soledad-Ynswain Solitaire-Bolgoed(S)Halo-Llanarth Sparkling Satelite-Llanarth Flying Saucer.. (förutom föräldradjurens/släktingars egna prestationer, ridbarhet, exteriör och gångarter).
Så, man borde egentligen kunna inrikta sig på Welsh Cob avel som producerar bra dressyrhästar, lika väl som man kan göra det med halvblod. Och, får jag tillägga, ändå hålla sig till rasstandarden.

Så, man borde egentligen kunna inrikta sig på Welsh Cob avel som producerar bra dressyrhästar, lika väl som man kan göra det med halvblod. Och, får jag tillägga, ändå hålla sig till rasstandarden.

Hur definierar du "bra dressyrhästar", vilken nivå menar du att en sån hävdar sig på?

Avelsmål svenskt halvblod:
”En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.”

Rasbeskrivning welsh cob (utdrag):
Typ: Stark, tålig och aktiv med ponnykaraktär och med så mycket massa som möjligt.
Karaktär: Godlynt och lättlärd. Rörlig stark, uthållig och säker på foten. En idealisk familjeponny/häst kapabel att bära såväl vuxna som barn. Utmärkt körponny/häst.

Håll med om att det är viss skillnad i inriktning?

PS. På tal om dressyrmeriterade cobbar får vi inte glömma fina Vallas Tenita, halvsyster med ovan nämnda Caracas (u Taircross Sorrel).

Jag tror att det inte är någon nackdel att t.ex. inrikta sig på "dressyr cobbar" om man nu är intresserad av det. För att fler ska få upp ögonen på denna underbara ras så måste de ut på tävlingsbanan för att visa upp att de finns och att de kan prestera. Det är svårare att föda upp och sälja hästar som "hobbyhästar" och samtidigt få bra betalt för dem.

Vi har ju tyvärr inte riktigt samma ridklasser här i Sverige som de har i Wales och därför kan det kanske också vara svårare för oss att sälja cobbar som inte kan delas in i "hopp"- eller "dressyrhästar" av köparna?

Equilibrium: Med en bra dressyrhäst menar jag god ridbarhet, för ändamålet god konstitution och "rätt" temperament. Jag menar konkurrenskraftiga Cobbar som kan hävda sig hela vägen genom ponnyklasserna och åtminstonde upp till MSV:B (vilket ju är gränsen om du tävlar ponny som överårig), gärna GP för storhästar. Men det där är hypotetiska frågor, då det ju lär finnas andra hinder än förmåga hos hästen när det gäller deltagande av andra än halvblod i högre dressyrklasser. Det finns ju även de dressyrryttare som tycker om att utbilda och träna, men ej tävlar.
Håller med om att avelsmålen är olika för halvblod och Welsh Cob.
Men när det gäller en "bra", för ändamålet lämplig dressyrhäst är bedömningen för mig lika, dvs jag tittar på samma saker i exteriör, rörelser, temperament och stam.

Welsh Cob: Jag tror att "bättre ridklasser" vore en bra sak för rasen. Jag tror även att det finns ett intresse för en mindre häst/ponny som är maffig och har lätt för sig. Både för tävlings och hobbyryttare (dressyrtanter:angel: ). Cobbar borde kosta mera, med tanke på vad man får för pengarna i ridbarhet. Dessutom är de billigare i drift än ett halvblod.

Eva

Jag tror även att det finns ett intresse för en mindre häst/ponny som är maffig och har lätt för sig. Både för tävlings och hobbyryttare (dressyrtanter:angel: ).

Så är det helt klart! Och självklart är de ju helt perfekta även till hobbyryttaren men det känns ändå som att rasen behöver synas mer i tävlingssammanhang för att bli intressant även för de som kanske inte har tänkt tävla. Syns de inte så finns de inte...
"Dressyrtanter" är den allra bästa målgruppen :) - särskilt de som har haft ett stort halvblod tidigare men vill gå ner i storlek men inte i gång och utstrålning ;) De små hästarna brukar vara vad dessa "tanter" söker :angel:

Dessutom är de billigare i drift än ett halvblod.

De är betydligt billigare i drift än ett halvblod!! :p :D

HMM, min cob måste vara någon slag mutant...han är betydligt dyrare i drift än halvblodet! Om vi pratar mat alltså. Han äter snart det dubbla mot vad halvblodet gjorde:eek:

ALLTID hungrig och inte särkskilt tjock utan snarare rätt slimmad utan att vara mager. Binnikemask?

Hur skulle du beskriva de Svenska/Engelska ridklasserna ?
När jag ser bilder från Engelska ridklasser ser det ut som att de ofta sitter i stolsits i en allroundsadel, ser inte så kul ut...

Ut och tävla är viktigt. Men jag funderar även på att andra exponeringsmöjligheter är outnyttjade. Cob hingstar, som ju den här tråden handlar om skulle säkert kunna förföra en hel del köpare och "marknadsföra rasen" om de blev mer synliga. Dressyrtävlingar i all ära, men de är oftast på lägre nivåer, en angelägenhet för "de närmast sörjande". Snålblåst, regn, domaren i bilen med vindrutetorkarna på samt ett styck blöt funktionär och en eller två tappra åskådare med paraply...t

Såg föresten att flera rasföreningar var representerade på Eurohorse (Scandinavium) tex Connemara, Islands och New Forest föreningen.
Det ska enl programmet finnas möjlighet för dem att visa sin ras på speciellt iordninggjord underlag. Vore inte detta ngt för Welsh och Cob-föreningen till nästa år?
Kanske en kadrilj med vackra Cobbar i globen nästa år?

Nu fungerar inte alla länkar på SWFs sida ännu, men håll koll på länken "Ridklasser". Där står det mycket utförligt om hur det hela går till. Du kan även gå in på http://www.wpcs.uk.com/index.html och scrolla runt bland News, där finns resultat från massa tävlingar och flertalet bilder av ridklasser.
Om du sett att man sitter i stolsits på ridklasser är det ett dåligt ekipage du har sett, för namnet på tävlingen har ingenting med utförandet att göra. Det är klassisk dressyrkonst under trevligare former det handlar om. Att låta små barn få tävla under bra premisser, mamma med sig in i ringen tex och förekomsten av skrikiga ponnyer ensamma inne i ett ridhus som skenar runt och ska göra ett "program" :crazy: förekommer inte. Utan utbildningen utav ryttare sker under mycket trevliga former där helheten är viktigare än en perfekt utförd skänkelvikning.
Kanske därför dom har bra ungdomsryttare? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det kommer in flera bilder till våren och sommaren, det är ju vinter nu ;) men jag råder dig att hålla lite koll på WPCSs sida om du vill se vad ridklasser är för något.

Den andra tråden kan väl vara intressant att läsa, för våra åsikter kvarstår ju, men håll i minnet att den är över 2 år gammal och regemverket har ändrats sedan dess ang avel, och att saker och ting har fått omvärderas sedan dess :idea:

Hur definierar du "bra dressyrhästar", vilken nivå menar du att en sån hävdar sig på?

Avelsmål svenskt halvblod:
”En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.”

Rasbeskrivning welsh cob (utdrag):
Typ: Stark, tålig och aktiv med ponnykaraktär och med så mycket massa som möjligt.
Karaktär: Godlynt och lättlärd. Rörlig stark, uthållig och säker på foten. En idealisk familjeponny/häst kapabel att bära såväl vuxna som barn. Utmärkt körponny/häst.

Håll med om att det är viss skillnad i inriktning?

PS. På tal om dressyrmeriterade cobbar får vi inte glömma fina Vallas Tenita, halvsyster med ovan nämnda Caracas (u Taircross Sorrel).

Det här tycker jag jättebra belyser diskussionen. Jag förstår mycket väl önskan att cobben blev mer känd, men samtidigt är jag rädd för att det ska börja avlas mot prestation. Det finns ju redan så många raser som avlas mot prestation och tävling, men de allra flesta är ju -återigen - hobbyryttare. Det är så skönt för oss som inte tävlar att ha en ras vars rasbeskrivning är precis perfekt!!!
Däremot förstår jag att man vill göra reklam för rasen, det gynnar ju alla. Nu har jag aldrig varit på en utställning än så länge, men de här ridklasserna tycker jag verkar vara en god idé.

Fick en liten undran i mitt lilla huvud så här på eftermiddagen, på tal om ridklasser och annat - finns det någon form av exteriörbedömning för valacker i samband med t ex ridklasserna?

Tänker som så att det kunde vara kul att få sin häst tittad på, om den har för rasen exteriöra "avvikelser" etc. Ungefär som när man gör en korning för brukshundar och det finns även en exteriör bedömning utan att det för den skull rör sig om en utställning.

Man vill ju väldigt gärna ha en bedömning från någon som är kompetent på just den specifika rasen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka