Sv: welsh cob

Det är ju synd att man ska förspilla en sådan trevlig ras bara på utställning.

Måste bara komma med lite veton i detta fallet.
Finns så många meriter som cobbar presterat så det går inte att räkna. Men vi har måååånga fina cobbar som presterat på tävlingsbanan på HÖG nivå.

Vallas Tenita, mycket framgångsrik dressyrponny, någon som har tid får gärna leta reda på hennes restultat och vilket år hon vann EM (? har starkt för mig att hon vann eller var iallafall placerad)
Henfynywy Tywysog, sekt C, men jag räknar honom till cobbarna då han är en cob-sektion. Vann B-finalen dressyr i höstas
Cippyn Red Crusader, SM-brons två år i rad, ev någon mer placering jag ej minns nu från huvudet.
Solid, visst är han tävlad?
Min stora favorit, Machno Carwyn :love: EM-vinnare två år i rad
En häst som vann Badminton för ett par år sedan (någon får gärna googla) var om det var 25 eller 50% welsh cob.
Detta var bara några.
Utöver dessa har vi huuur många som helst som placerat sig i Kvalitetsbedömningsfinalen både som hopp- och dressyrponny. Samt att vi har många som tävlat Ungponnychampionatet final med placeringar. Unga ponnyer som fortfarande inte har kommit ut på de stora banorna.

Så kom inte och säg att Welsh Coben bara är en utställningsponny, för då har du mycket kvar att lära om welsh cob ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte föreslagit han som hingst. Även om ni inte tycker att han är en hingst som är värd att ha så älskar jag den hästen mer än något eller någon annan i denna värd! Det finns faktiskt fler raser än Welsh cob. Många ridponny sto ägare var intresserade av han. Men som sagt han använnd inte i avlen just nu. Sedan så kan man ju inte bedöma en hingst efter en gång. Ena gången fick han 8 och den andra gången fick han 5. Jag är ganska van vid att vissa hästar, så jag vet hur det kan skilja med poäng. Sedan vill jag inte ställa mig här och snacka skit om hans bedömning inför massa okända männsikor. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar..

Henfynywy Tywysog: är welsh cob typ. Inte en riktig Welsh cob. Welsh cob typ är lite mer ridhästar. Men titta på Ollies sentinel han är Welsh Cob och en duktig en. Även om han inte är en "mass" häst. Dock valack. Men ändå jätte fin!

Vallas Tenita: En placering 2006 i LA:1.

Cippyn Red Crusader: 2 plac 2005 i LA:1 och LA:2.

Solid: Valack.. Men duktig. Men inte en tjockis. Samma som Ollies S.

Machno Carwyn: Har inte haft licens efter -03. Så en gammal häst.. Tiden förändras och blir allt svårare.

Hästarna ska vara aktiva, inte 20år gammla. För när de var unga såg ridhästen helt annorlunda ut. Det måste ni hålla med om. Eller har Welsh coben stannat i tiden??

Sedan måste jag ABSOLUT tillägga att man måste komma ihåg att welsh coben blev stamboksberättigad i Sverige så sent som 1986. Detta innebär att vi på ett avelsmaterial bestående av från början 0 hästar, på 30 år har har byggt upp en avel som idag är internationellt konkurrensmässig både vid hand i ring samt ridna.

Det är Mycket Bra gjort! Både utav de personer som först införde cobben i Sverige och har avlat medvetet med en röd tråd och framtidsvisoner, samt att vi haft och HAR en mycket kunnig avelsvärderingsnämnd, som verkar för att föra den svenska aveln framåt i tiden och behålla den starka position som de svenska cobbarna har idag. Det är ett oerhört långvarigt arbete som bygger på att kunna förutse hur aveln ser ut om 10 år, när de granskar dagens hästar. Vi ska vara tacksamma att vi har haft ett avelsvärderingssystem så länge som vi har, för utan dom hade vi inte haft så fin kvalite på våra svenska hästar.

När vi idag har en sådan fin, gedigen och etablerad avel, VARFÖR ska vi då försöka förändra rasen? VARFÖR ska vi dela upp den i två delar? VARFÖR har vi inte tron kvar att en cob både kan vara vacker och ridbar?
VARFÖR måste man förändra ett koncept som fungerar?

Svara gärna på det. :cool:

Henfynywy Tywysog: är welsh cob typ. Inte en riktig Welsh cob. Welsh cob typ är lite mer ridhästar. Men titta på Ollies sentinel han är Welsh Cob och en duktig en. Även om han inte är en "mass" häst. Dock valack. Men ändå jätte fin!

Machno Carwyn: Har inte haft licens efter -03. Så en gammal häst.. Tiden förändras och blir allt svårare.

Lägg några timmar till på att forska i ovanstående hästar, så inser du hur fel du har.

Jag har inte föreslagit han som hingst. Även om ni inte tycker att han är en hingst som är värd att ha så älskar jag den hästen mer än något eller någon annan i denna värd! Det finns faktiskt fler raser än Welsh cob. Många ridponny sto ägare var intresserade av han. Men som sagt han använnd inte i avlen just nu. Sedan så kan man ju inte bedöma en hingst efter en gång. Ena gången fick han 8 och den andra gången fick han 5. Jag är ganska van vid att vissa hästar, så jag vet hur det kan skilja med poäng. Sedan vill jag inte ställa mig här och snacka skit om hans bedömning inför massa okända männsikor. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar..

Det är ingen som vill att du ska älska din häst mindre. Han är lika mkt värd som ridhäst oavsett om han fått 42p el 33p. MEN att få 33p på en avelsvärdering är inget man skryter om direkt. Du skrev trots allt i tråden att din cobhingst är licensierad. Jag älskade min Ärtan lika mkt när han fick 35 p av MJ som 2 åring som när han fick 41p som föl. Skillnaden var att jag insåg att han inte skulle ha någon betydande roll i aveln så han blev såld och är nu en lycklig valack:bow:

Men du måste hålla mig mig om att de maffiga Welsh Cobbarna inte är hållbara i tävlingssamanhang på hög nivå. Jag säger inte att man ska "förstöra" welsh cobben. Men man vill väl även ha en ras som är ridbar? Bobby fick så låga poäng för han bla sakna raskaraktät (tror det stavas så). Visst jag håller med att han inte är en "riktigt" welsh cob som de flersta tycker. Men är gjord för att ridas på, och det var det jag sökte. För han rör sig fantasktisk som de flest WC gör. Även hoppar super som de flesta WC. Så varför inte ta fram denna finna ras?

Hästarna ska vara aktiva, inte 20år gammla. För när de var unga såg ridhästen helt annorlunda ut. Det måste ni hålla med om. Eller har Welsh coben stannat i tiden??

Cippyn Red Crusader har tävlat SM med placering icke att glömma bort.;)
Har du någonsin sett HT I RIKTIGA LIVET? Liten javisst cobbig oja:love: Kralllig jajamän:love: Jag som vuxen har ridit honom och inte kännt mig stor direkt. Bred som en ladugårdsvägg över ryggen, massa, rejäla ben gångarter och utstrålning. Vig som en katt (har minsann sett barnen flyga ala Mulle o Molly:rofl: av honom.)

Men du måste hålla mig mig om att de maffiga Welsh Cobbarna inte är hållbara i tävlingssamanhang på hög nivå. Jag säger inte att man ska "förstöra" welsh cobben. Men man vill väl även ha en ras som är ridbar? Bobby fick så låga poäng för han bla sakna raskaraktät (tror det stavas så). Visst jag håller med att han inte är en "riktigt" welsh cob som de flersta tycker. Men är gjord för att ridas på, och det var det jag sökte. För han rör sig fantasktisk som de flest WC gör. Även hoppar super som de flesta WC. Så varför inte ta fram denna finna ras?

Våra ston som har den enligt rasen eftertraktade massan har hög ridbarhet, mitt diplomsto seglar lätt över höga hinder,. Hennes 3 åriga dotter som är som en smärre ardenner löshoppar nu 1.30 och med ryttare 90 cm, hon är bara 1,41 hög. Varför ska man förädla och göra en ny ras när den ras som finns är användbar upp till SM????? Måste alla raser ha som mål att komma upp till OS? Det är en förolämpling mot alla med rastypiska cobbar att påstå att de inte är ridbara:mad:

Nope sorry men jag håller inte med och har ingen som helst anledning att behöva göra det heller. Om du inte tror att en rastypisk cob (i dina ögon krallig, men till syst och syvende bara rastypisk) kan prestera högt i tävling, ta och leta upp Sanna här på Buke och hör vad hon har att säga :angel:

När tog han SM då?
Före 2003. Säg någon 2006 istället! Vi lever inte i då tiden utan i Nu tiden. Glöm inte det..
Jag vet att ni älskar era WC lika mycket som min. Jag vet även hur det känns att höra dåliga saker om sin wc. Det har jag STOR erfarenhet på.. :sad:

Men som jag sa innan: Jag valde Bobby till dressyr inte till utställning. Han passar perfekt till dressyr. Jag kan nästan lova er att han kommer att gå låånnggtt i dressyr. Har hört många elit folk på storhäst och dressyrdomare att Bobby har kapacitet till att gå EM i dressyr med placering. Dock inte med mig för jag är för gammal. Har fått höga bud på han. Han rör sig som en hel stjärna. Han ska bara lära sig att slappna av. Jag vet att det låter jätte skrytsamt. Detta är inte "smygreklam" som welsh uttrycker sig utan sant. Som sagt jag köpte inte han som avels hingst utan som en tävlingshäst.

Jag hoppas för allt i värden att det kommer att komma fler wc som Bobby i framtiden. Eller vad tycker ni?

kollat upp den tråden. Han kan ha tävlat reg FEI:inl utan placering. Men inte med eller på Nat nivå. Som hon skrev att han har gått SM, men dock gammal nu. Men han går FEI:inl med hennes son. Tittat lite på ridsportens hemsida. Inget kom upp efter -03. Med tanke på att jag själv skrev tråden så antingen stämmer det inte vad hon säger att han går FEI:inl nu eller så blir han inte plac på Reg nivå eller så har han ingen licens. Vet ej vad jag ska tro så jag säger inget.

Men som sagt: Det var ett tagsedan han gick SM.

Senast ändrad:

Jag vet att ni är refarna uppfödare och jag är bara en gröngöling. Men förstår ni inte vad jag menar?
Jag tycker också att en maffig Welsh Cob kan vara vacker. Men vad har den för användningsområde? Säger inte att wc är meningslösa. Men varför inte dela upp den i två? För jag vill absolut inte ta bort den maffiga wc. Men kanske ta fram en lite mer äldel variant. De är ju så bra gång och hopphästar. Titta bara på RP. Många har welsh i sig.

*KL*
Jag visade själv en "lågpoängare" (sek D/övervuxen sek C) på Grevagården, som hösten innan fått
41p på utställning (han blev glad valack två veckor senare)!
Man måste komma ihåg att på en utställning kan domaren vara ganska obekant med rasen och inte har riktigt klart för sig hur en sek C eller D skall se ut. På Hinstvisningen står det pålästa (om rasen) människor som sett MÅNGA hästar i sitt verksamma liv och i alla fall jag, utgår ifrån att de kan sin sak. Utställning och "premiering" går inte riktigt att jämnföra.
Jag tycker också att man innan man åker på "premieringen", måste man ha klart för sig att nämden kanske inte har samma åsikt som en själv och faktiskt då acceptera den. Annars är det ju meningslöst att ens åka. Lös då hellre licens och stunta i att visa upp den.

Men du måste hålla mig mig om att de maffiga Welsh Cobbarna inte är hållbara i tävlingssamanhang på hög nivå
. Kanske inte, men det finns ju andra raser som duger till det.
Jag säger inte att man ska "förstöra" welsh cobben. Men man vill väl även ha en ras som är ridbar?
Vad menar du nu? Visst är dom ridbara!

Läs vad "Equilibrilum skrivit i inlägg nr 150 på sidan 8. Huvet´på spiken, tycker jag!

och så till sist, Linas matte:
Jag skulle vilja veta om man kan betäcka en liten B-ponny (120) med en welsh cob? Cobarna är sååå snygga...
vill du ha en snygg cob, skall du inte betäcka ditt B-sto, köp en cob istället!!!
Natti natti från en som skall upp kl 0600 :eek:

*KL*
Jag visade själv en "lågpoängare" (sek D/övervuxen sek C) på Grevagården, som hösten innan fått
41p på utställning (han blev glad valack två veckor senare)!
Man måste komma ihåg att på en utställning kan domaren vara ganska obekant med rasen och inte har riktigt klart för sig hur en sek C eller D skall se ut. På Hinstvisningen står det pålästa (om rasen) människor som sett MÅNGA hästar i sitt verksamma liv och i alla fall jag, utgår ifrån att de kan sin sak. Utställning och "premiering" går inte riktigt att jämnföra.
Jag tycker också att man innan man åker på "premieringen", måste man ha klart för sig att nämden kanske inte har samma åsikt som en själv och faktiskt då acceptera den. Annars är det ju meningslöst att ens åka. Lös då hellre licens och stunta i att visa upp den.
Bobby kommer troligtvis aldrig få guld. Men han är bra på så mycket annat. Han hoppar bra (dock inte på grevagården) Ni som var där och tittade. Om det var någon förstår vad jag menar. Sedan rör han sig fint. Så man får vissa upp vad han är bra på. Men jag är inte intresserad av avel inom Welsh. Jag valde inte Bobby för han var Welsh cob utan att jag älskar hästen! Förstår ni inte det? Jag har aldrig träffat en så underbar häst som han. Jag har 4 hästar själv. Jag är intresserad av Halvblodsavlen inte welsh. Tyckte att det var JÄTTE ROLIGT på Grevagården! Detta är en kul grej absolut inget mer.
Men ni måste förstå att man blir jätte arg och jätte ledsen när man får höra att ens älskade inte är värd 5öre. Kanske inte för er men för mig.
Det är väl så det ska vara, eller?

När man avlar renrasiga hästar eller ponnyer är rastypen A och O. En welsh cob som inte ser ut som en welsh cob ska dömas ner - annars är det ingen större mening med att hålla på.

Men ni måste förstå att man blir jätte arg och jätte ledsen när man får höra att ens älskade inte är värd 5öre.
Du har gett dig in i leken och då får du leken tåla. Med det menar jag att du anmälde F Bobby Jo till hingstvisning och utställning den 14/4, och dessutom debatterar du och lägger ut bilder på honom här på Bukefalos: därmed har du frågat efter andras bedömning. Det låter som du har en orealistisk drömbild av din häst:
Jag har aldrig träffat en så underbar häst som han.
Att skärskåda sina egna hästar objektivt och med distans är något man kan lära sig, och faktiskt nödvändigt om man vill nå framgång.

Hur mycket du tycker om din egen häst påverkas förhoppningsvis inte av exteriörpoäng eller tävlingsmeriter. Men hans avelsvärde och marknadsvärde som avelshingst gör det! Det är en konkurrensinriktad värld, och bara de allra bästa individerna är gångbara som avelshingstar.

Saxat ur Ridsport nr 8/2007, sidan 60: "Hans Yngve Göransson [Briars uppfödare] beklagade en överbeskyddande attityd kring unghästar och känslomässigt hingstval hos många av dagens stoägare, särskilt kvinnliga sådana. -De skulle få mycket större glädje av sin produkt om de var mindre emotionella i hingstvalet. En del går på färgen, sade Göransson."

Bobby kommer troligtvis aldrig få guld. Men han är bra på så mycket annat. Han hoppar bra (dock inte på grevagården) Ni som var där och tittade. Om det var någon förstår vad jag menar. Sedan rör han sig fint. Så man får vissa upp vad han är bra på. Men jag är inte intresserad av avel inom Welsh. Jag valde inte Bobby för han var Welsh cob utan att jag älskar hästen! Förstår ni inte det? Jag har aldrig träffat en så underbar häst som han. Jag har 4 hästar själv. Jag är intresserad av Halvblodsavlen inte welsh. Tyckte att det var JÄTTE ROLIGT på Grevagården! Detta är en kul grej absolut inget mer.
Men ni måste förstå att man blir jätte arg och jätte ledsen när man får höra att ens älskade inte är värd 5öre. Kanske inte för er men för mig.
Det är väl så det ska vara, eller?

Men nöj dig då med att du har en icke rastypisk Cob som trots allt är din ögonsten. Vad säger att det är hans "smäckerhet" som gör att han har hög ridbarhet? Det kanske är så att cobbarna överlag är väldigt ridbara och just din häst har blivit det TROTS att han inte är rastypisk och inte tack vare.........

Men ni måste förstå att man blir jätte arg och jätte ledsen när man får höra att ens älskade inte är värd 5öre.
"Inte värd 5 öre" nej kanske inte som avelsdjur, men det får du vara beredd att ta, när du valt att visa upp honom.
Jag tror att jag förstår vad du menar, och som flera skrev, tidigare i tråden, han är lika mycket älskad av dig vare sig han får 33 poäng elle 40, eller hur.

Att fråga varför cobbar ska ha massa är som att fråga varför ett fullblod inte ser ut som en ardenner. Antingen gillar man rasstandarden el så gör man det inte och då bör man byta ras..........
Håller helt med, fastnar man för rasen är det väl det som gäller, sen kan man givetvis vara med i rasföreningen och aktivt påverka utvecklingen av rasen men det arbetet måste ske inifrån.

Eftersom du nu har lagt in lite smygreklam på din hingst;) så är det kanske på sin plats att berätta att han fick 33p på premieringen 5 6 6 8 8.........
Jag uppfattade inte det som smygreklam, har nog sett värre exempel på det i så fall, jag inbillade mig att det var Ok att vara stolt över sin häst. Jag förstår inte vitsen med kommentaren och jag förstår att Rostad känner sig rejält trampad på tårna.

Rostad skrev:
Jag säger inte att man ska "förstöra" welsh cobben. Men man vill väl även ha en ras som är ridbar? .........
Men hallå!?? Skulle cobbarna inte vara ridbara?!! Vi kanske skall börja med att definiera ridbar men jag blir så trött på sån här smutskastning - från alla håll.

Kan vi inte komma tillbaka till en trevlig tråd om welsh Cob. Om man inte gillar welsh cob så kan man ju strunta i tråden och om man tycker att bara vissa duger så säger även jag snart 'tack för kaffet' och drar.

Men nöj dig då med att du har en icke rastypisk Cob som trots allt är din ögonsten. Vad säger att det är hans "smäckerhet" som gör att han har hög ridbarhet? Det kanske är så att cobbarna överlag är väldigt ridbara och just din häst har blivit det TROTS att han inte är rastypisk och inte tack vare.........
Jag säger inte att han inte är rastypisk. Man ska inte döma han för två gånger. Första gången stod det rastypiskt och andra gången var han inte det. Mig spelar det ingen roll. Även om inte alla vill betäcka med han. Bara för inte vissa här (de som tycker att jag ska kast han) så finns det andra. Den senaste tävling var det två som ev ville betäcka med han. Håller med att det är inte "smäckerheten" som gör den ridbar men har pratat med flera domare ang detta. För jag hade först tänkt att följa Welsh´s råd och klippa penselsvans och "göda" upp han. Men det tyckte inte de dressyrdomarna. De sa att jag aldrig kan tävla på den sådan häst (på elit nivå).

"Inte värd 5 öre" nej kanske inte som avelsdjur, men det får du vara beredd att ta, när du valt att visa upp honom.
Jag tror att jag förstår vad du menar, och som flera skrev, tidigare i tråden, han är lika mycket älskad av dig vare sig han får 33 poäng elle 40, eller hur.
Klart! De poängen är bara för skoj. Han kan ju vara avelsdjur trots det. Men som jag skrev ovan så tycker jag inte det är rätt att bedöma han efter två gånger.

Håller helt med, fastnar man för rasen är det väl det som gäller, sen kan man givetvis vara med i rasföreningen och aktivt påverka utvecklingen av rasen men det arbetet måste ske inifrån.

Jag uppfattade inte det som smygreklam, har nog sett värre exempel på det i så fall, jag inbillade mig att det var Ok att vara stolt över sin häst. Jag förstår inte vitsen med kommentaren och jag förstår att Rostad känner sig rejält trampad på tårna.

Men hallå!?? Skulle cobbarna inte vara ridbara?!! Vi kanske skall börja med att definiera ridbar men jag blir så trött på sån här smutskastning - från alla håll.

Kan vi inte komma tillbaka till en trevlig tråd om welsh Cob. Om man inte gillar welsh cob så kan man ju strunta i tråden och om man tycker att bara vissa duger så säger även jag snart 'tack för kaffet' och drar.

Jag älskar welsh cob rasen!! De rör sig super! Men gillar inte folks syn på den. De kan väl använndas till mer än en sak? Läs vad jag skrev i den första ang ridbarheten.

// Rostad

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka